Auteur Topic: Nast start niet meer op  (gelezen 18643 keer)

Offline wiltop

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 233
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #75 Gepost op: 10 maart 2017, 08:18:26 »
dit is het advies van support synology  , is dat oke ?


als het een hd is , heb ik het volgende geprobeerd , steeds opstarten , en er 1 hd uithalen , dat gaf geen succes




If with HDD and DS can start, then likely there is bad HDD.

If you mean you have obtain a spare HDD to install alone on DS and able to install DSM and login DS UI?

If so, please try below:

If the motherboard is fine, and you were using RAID1/5/6 or SHR/SHR-2 or Basic volumes, you can install DSM on a spare empty disk and then insert the remaining hard disks to read the data. (Please be advised that this is still risky. If one more hard disk fails during this procedure, then your data may be lost). Here are the steps:

 

1) Power off and remove all hard disks

2) Insert a spare empty hard disk in Slot 1

3) Power on and install DSM normally

4) Do not create any volumes on spare HDD. Power off DiskStation once DSM is installed successfully.

5) Insert the remaining old hard disks while keeping new spare disk in slot 1. (1 of your old hard disks may be left out.)

6) Power on DiskStation

 

Once the data in the old disks can be read, you should back them up to another place asap. Or, you can go to Storage Manager and repair the system partition on the old hard disks. When it's done, you can remove the spare disk, install the original disk, and repair the system partition on the original disk. By doing this, your previous system configurations (user account, user privilege, application settings, etc.) will be erased, but the data in the shared folders will still be there

 

Please run SMART Extended test on all HDDs, ensure they are all healthy.

 

Best Regards

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1802
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #76 Gepost op: 10 maart 2017, 09:32:37 »
Je hebt, helaas, weinig andere keuzes ben ik bang.
Dat de NAS met 1 andere schijf wel opstart had je al getest, dat werkt.
De fout zit dus in een combinatie van de gebruikte harde schijven.
Geen leuk werkje!
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline wiltop

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 233
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #77 Gepost op: 10 maart 2017, 13:16:36 »
procedure gevolgd , nieuwe disk op 1 , dsm opnieuw geladen , gelukt

power off

11 disken er weer in gezet

power on , zie mijn bestanden , volume 1 beschadigd

herstellen , systeem partitie niet gelukt

disk 6 een waarschuwing

nieuwe disk besteld , komt morgen of maandag

nu maar wachten op antwoord wat verder te doen

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1802
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #78 Gepost op: 10 maart 2017, 13:29:28 »
Zou disk 6 dan de boosdoener zijn?
En als je nu de originele disk1 erin zet, zou het dan werken?
Ok, zonder disk6 is het volume uiteraard nog beschadigd maar dan?
Zou ik het zelf aandurven als ik dit had? Ik weet het niet.....
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline wiltop

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 233
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #79 Gepost op: 10 maart 2017, 13:41:23 »
als de systeem partitie gelukt was , zou ik het aandurven , om de orginele disk 1 er in zetten

ik denk niet dat disk 6 stuk is , omdat disk 1 er nu al uit is

ik heb geen 6tb spare nu , maar is besteld

als ik de orginele disk1 er in zet , moet de systeem partitie in orde zijn , daar twijfel ik nu over

dus laat hem maar aanstaan , maar heb het idee dat hij werkt , behalve beschadigd volume , maar zie nergens hoe te herstellen

schijf 6 is geen probleem zegt snelle test , 362 sectoren hersteld

Offline Bemmie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 59
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #80 Gepost op: 12 maart 2017, 09:47:22 »
Goedemorgen,

Ben al een x aantal dagen bezig om de schijven te testen via extern dockingstation, duurt gemiddeld 6,5 uur voor de 2 TB schijven.

Maar omdat ik toch de nieuwe WD van 4 TB binnen heb, kan ik deze toch enkel gaan gebruiken in het station zoals eerder is beschreven als hot spare.
En dan de software opnieuw installeren en bv  via het stroom schema hem meerdere keren laten opstarten en afsluiten om in ieder geval er achter te komen dat het niet aan het moederbord ligt.
Of kan ik de nas beter op een andere manier testen.
En als er nu uiteindelijk niks uitkomt, kan ik dan b.v schijf 1 vervangen voor de 4 TB zonder verlies van mijn dat, heb SHR met fouttolerantie van 1 schijf.
Maar stel voor dat b.v. Schijf 5 niet goed zo zijn, dan kan ik ook deze i.p.v de eerste gewoon vervangen.
Ik weet het veel vragen, maar ben als de dood dat ik straks alles kwijt zou zijn.

En zijn er ondertussen al mensen die het opstart probleem na de update al achterhaald hebben en misschien een defintive oplossing hebben gevonden.

Gr,
Eric
  • Mijn Synology: DS1511+513
  • HDD's: 5x4 & 5x2 TB

Offline wiltop

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 233
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #81 Gepost op: 13 maart 2017, 11:50:06 »
Citaat
Based on 10/3/2017 log, there is nothing wrong with the system, only volume is degraded, no particular HDD error or file system error shown.

I assume it could due to problem with HDD1, but it is not traceable now.

Please run SMART Extended test on all HDD, ensure all HDDs are healthy, then backup critical data, after that, please go to Storage Manager > Volume > Overall > click blue link to prepare system partition from HDD1 to other HDDs, so all HDDs has system to able to be boot up, later consider repair volume with new HDD or current HDD1, then continue to use the DS, you may want to plug previous HDD1 on PC, download HDD manufacturer scan tool to run SMART full test on it, ensure it is OK, if it is OK, then you could consider to add that HDD back to repair.

In the future, if issue occurs again, please use spare HDD to install DSM on HDD slot1, then plug all original HDDs and boot up, and we will check from previous log if any fault.

Currently there is no previous log to check to and based on 10/3/2017 log, system is OK and no particular error shown.

dit was laatste instructie , nu bezig met reparatie , maar duurt wel 3 dagen

gr

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1802
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #82 Gepost op: 13 maart 2017, 12:14:36 »
Duimen  8)
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline wiltop

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 233
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #83 Gepost op: 13 maart 2017, 14:23:54 »
nu ik met een nieuwe dsm heb opgestart , kom ik ff niet met mijn media spelers in de nas

moet ik iets doen met gedeelde mappen en of gebruikers ?

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 8005
  • Berichten: 44.029
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #84 Gepost op: 13 maart 2017, 14:30:54 »
Eerst even dit: "Nast start niet meer op" is opgelost ?


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline wiltop

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 233
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #85 Gepost op: 13 maart 2017, 14:57:00 »
ja , hij is aan het herstellen , omdat ik op positie 1 , een nieuwe hd heb gezet , met nieuwe dsm

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 8005
  • Berichten: 44.029
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #86 Gepost op: 13 maart 2017, 15:08:02 »
Ok....start dan even een nieuw Topic over je media spelers.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Bemmie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 59
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #87 Gepost op: 31 maart 2017, 19:52:30 »
We zijn inmiddels alweer enkele weken verder, maar helaas was de goede werking na controle schijven van korte duur. Enkele dagen na de controle van een uurtje of 40 van de eerste 5 schijven had ik het stroomschema weer gezet zoals normaal om te kunnen zien of hij gewoon wilde opstarten, en enkele dagen geen probleem. Daarna weer hetzelfde met weer een uitgeschakelde DS513 en knipperende 1511+. Na het ontkoppelen van de 513 weer opgestart en dat ging weer goed, wel natuurlijk zonder volume, toen de 513 er in draaiende situatie weer bij geprikt en enekel seconden later werkte hij weer zoals normaal.
Nu staat hij constant te draaien omdat ik bang ben dat straks weer opnieuw kan beginnen.
Heb voor de derde keer een ticket aangemaakt bij Synology, maar krijg elke keer teleurstellende reacties.Ook heb ik de leverancier benaderd en deze gaven advies om de Kernel uit te laten lezen door Synology, ook dit heb ik door gegeven en mijn laatste antwoord wat ik vandaag kreeg is dit.

Dear user

Thank you for your letter

Engineers have asked colleagues in the RMA Department

It is a pity that your 1511 equipment has no spare parts for you to change

Thank you

Seele


Is toch niet meer normaal dat een 1511 na 4 jaar maar moet worden beschouwd als afgedaan en beter de prullenbak in kan, als dit het probleem is want kan ook de uitbreiding zijn.
Zelfs het uitlezen wat is geadviseerd word genegeerd.


  • Mijn Synology: DS1511+513
  • HDD's: 5x4 & 5x2 TB

Offline Bemmie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 59
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #88 Gepost op: 10 april 2017, 18:53:22 »
Hallo,

Ik heb het in een eerdere discussie al gemaeld, maar geen enkele reaktie gehad wat ik zeer vreemd vind.

Ik heb sinds de laatste update een probleem met de 1511+ en de DS 513. Inhoudelijk ga ik er niet te diep meer over verder. Maar wil toch even melden dat een NAS van 4 jaar oud niet meer gerepareerd kan worden , omdat er volgens Synology geen spareparts zijn om te repareren.

Zelf vind ik het belachelijk dat je na 4 jaar 1511+ en na 2 jaar DS 513 en 10 nieuwe schijven blijkbaar een heel slecht product hebt aangeschaft.
Normaal heb ik zoiets van ok domme pech, maar iedereen met een huis en tuin NAS heeft nog meer plezier van zijn aanschaf dan deze producten.

Zeker omdat de Nas niet eens de gehele dag aan staat en alleen voor films en muziek werd gebruikt.

Groeten van een teleurgestelde koper van een Synology product , dus denk eerst eens goed na voordat je een Synology product aanschaft.
  • Mijn Synology: DS1511+513
  • HDD's: 5x4 & 5x2 TB

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 8005
  • Berichten: 44.029
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Nast start niet meer op
« Reactie #89 Gepost op: 10 april 2017, 20:05:02 »
Die pech kun je ook hebben met andere apparatuur, dat er na 6 jaar geen reparatie meer mogelijk is.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12