Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: JaccoF op 15 oktober 2023, 15:15:34
-
Hallo,
Ik heb een DS218 Plus draaiend op DMS 7.1.1. Router KPN
Om de aantal dagen/week wordt deze onbereikbaar zowel intern alsook extern. In de router is de NAS zichtbaar en heeft een IP adres. Bij het aanroepen van het IP adres wordt de login pagina niet geopend.
Het lijkt erop dat de NAS druk/bezet is. Het uitzetten van de NAS lukt dan ook niet. Na 4 sec indrukken begint het blauwe lampje wel te knipperen maar tot afsluiten komt het niet. Na harde reset (15 sec) en het opnieuw opstarten is de NAS weer gewoon bereikbaar en werkt alles prima
Welke stappen zou ik kunnen ondernemen om erachter te komen waar het probleem zit? Iemand suggesties?
Alvast bedankt.
Jacco
-
Na harde reset (15 sec) en het opnieuw opstarten is de NAS weer gewoon bereikbaar
Een harde reset van 15 sec ken ik niet, welke heb je gedaan? (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7)
-
Het gaat eigenlijk om hard uitzetten. De aan/uit knop net zo lang inhouden tot de NAS stopt.
-
Zo....dat is dan net zo erg als de stekker eruit of stroomuitval maar goed, kennelijk kon het niet ander.
In ieder geval is dat GEEN harde reset.
Die printscreen uit 2019 is leuk maar, lees dan ook even verder.
Verder zou je eens kunnen kijken in de log file van DSM.
En ook van de 2 HD's de S.M.A.R.T waarden (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/StorageManager/disk?version=7#Statuses).
-
De HDD staan op Healty. Laat nog wel een uitgebreide S.M.A.R.T. test doen.
In de log valt op dat de dagelijkse melding; System successfully registered ********* in DDNS server [Synology] niet meer komt.
Verder geen meldingen.
Om een of andere reden lijkt er dus geen interne en externe communicatie meer te zijn.
-
En ook van de 2 HD's de S.M.A.R.T waarden (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/StorageManager/disk?version=7#Statuses).
Ik bedoelde dus, kijk hiernaar:
[attach=1]
-
Heb beide eens uitvoerig bekeken. En geprobeerd informatie over te vinden over hoe je deze waarden moet interpreteren. Met wat ik kan vinden zouden waarde ok moeten zijn. Wat opvalt is dat de ene schijf meer uren heeft. Of mis ik iets?
-
Kijk ook naar het geheugengebruik. Als hij te weinig heeft en constant aan het swappen is, kan de nas ook onbereikbaar worden.
-
Op dit moment geen probleem. Heb in begin uitgebreid naar 10Gb. Nas wordt ook niet echt intensief gebruikt.
Het lastige is dat je niet kunt zien wat er gebeurt op het moment dat de NAS niet bereikbaar is. En in de log vind je dat ook niet terug.
-
HD1 foutloos
HD2 5 errors, niets om je druk over te maken tenzij, die waarde snel oploopt.
-
Op dit moment geen probleem. Heb in begin uitgebreid naar 10Gb.…
…Het lastige is dat je niet kunt zien wat er gebeurt op het moment dat de NAS niet bereikbaar is.
Het geheugen zal idd niet het probleem zijn. Je kunt deze gegevens echter wel zien voor de periode dat de nas niet berijkbaar is door ergens in de setting aan te geven deze data constant te loggen. (ik weet even de naam niet want het zal 5 jaar geleden zijn dat ik dit aan gezet heb) Je kunt daarna wel een terug kijken. Uiteindelijk wel een jaar. Alleen bij een inproper shutdown ben je dan ca 1 uur kwijt omdat die data niet constant naar disk gaat.
-
Na twee dagen wederom hetzelfde probleem.
Inmiddels heb ik de setting aangepast zodat historie wordt gelogd.
Daarnaast een paar regels aangemaakt voor performance alarm in de resource monitor. Misschien krijg ik dan melding voordat het misgaat.
-
Even een update.
De NAS stond op een externe locatie en deze heb ik inmiddels naar "huis" gehaald. Tot nu toe geen issues meer gehad.
Het leek erop dat met het inloggen de NAS wel bereikt werd maar het daadwerkelijk inloggen niet lukte. Het probleem ontstond tijdens de nachtelijke backup en bleef hier in hangen.
Mogelijk dus een issue met de provider KPN, router of iets dergelijks. Heb hier ook KPN maar heb hier geen issues gehad.