Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: stievo op 10 januari 2020, 22:12:59
-
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op het forem en heb helaas weinig tot geen kaas gegeten van ICT.
Ik heb sinds ongeveer 5 jaar een Synology DS214 met 2 WD Red 2TB HD en een externe HD eraan
Ik was in de veronderstelling dat de gegevens synchroon op de 2 schijven werden opgeslagen en dat de externe HD voor backups was ingesteld.
Afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat schijf 1 al enige tijd slechte sectoren/io fouten en bad sectors heeft.
De status bij volume en opslagpoule is overigens nog steeds gewoon goed, maar ik wil de schijf wel graag vervangen.
Voor zover ik heb kunnen achterhalen staan de 2 schijven inderdaad en in 1 opslagpoule en in Raid modes. Bij de opslagtoewijzing (zie bijlage) staat bij opslagtoewijzing - bestandssysteem ext4. Is dit een verwijzing naar de externe harde schijf (met ander woorden staat deze ook in raid in de poule?) of deze omschrijving ´toevallig´ EXT?
Hoe kan ik nu achterhalen wat er met de externe harde schijf gebeurd/of hierop backups op gemaakt worden?
Voor het verwisselen van de schijf zou namelijk graag een laatste backup maken.
Als dit gebeurd: Kan ik dan gewoon de NAS uitschakelen, schijf 1 vervangen en deze dan de diskgroep herstellen?
Of werkt de Raid alleen van schijf 1 naar schijf 2 en niet andersom (worden de gegevens van schijf 2 in dit geval niet overgezet naar schijf 1?). En kan ik de opslaggroep wel herstellen aangezien deze nu geen beschadigingen etc aangeeft?
Alvast bedankt voor jullie input!
Steven
-
Je kunt de HD gewoon vervangen en SHR / RAID1 herstellen in Opslag Beheer.
Let op, als je een grotere HD koopt, bijvoorbeeld 4TB dan wordt er maar 2TB ervan gebruikt, tenzij je die andere 2TB ook gaat vervangen met een 4TB.
-
Beste Birdy,
Nog bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels een externe backup gemaakt en zojuist de schijf van de NAS vervangen door een nieuwe (zelfde grootte).
Nu krijg ik de melding dat volume 1 is beschadigd-> is dit normaal bij het plaatsen van een nieuwe schijf?
En ik had verwacht bij volume-manage-repair te kunnen kiezen om te schijf te herstellen, maar deze optie is er niet.
De NAS geeft aan dat er via actie-repareren hersteld kan worden (zie foto) maar er is alleen een optie herstellen en niet repareren.
Is het nu een kwestie van opslagpool hertellen of gaat er toch ergens iets nog niet goed?
Wederom bedankt!
Steven
-
Het is herstellen.