Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Tjitse op 08 augustus 2016, 19:45:08
-
Hallo,
Ruim drie jaar ben ik in het bezit van een NAS Synology (DSM13+). Sinds enkele dagen is mijn NAS:
- traag in benadering via mijn interne 'gedeelde netwerk'
- geeft mijn NAS de melding "Bad sector was found on disk 1".
Uiteraard diverse fora en topics gelezen, maar ik kom er helaas niet uit. Bijgevoegd diverse screenshots, waarbij ik hoop dat het iemand iets duidelijker wordt, wat er gaande is, of wat ik kan doen.
[attach=1][attach=2][attach=3][attach=4][attach=5]
Ik ben werkzaam op een Mac.
Bij voorbaat dank :)
-
Belangrijkste plaatje ontbreekt:
S.M.A.R.T.-informatie, zie De integriteitsinformatie (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/disk) controleren. Wel het window geheel uitrekken, zodat je alles kunt zien.
Maar, zo aan die meldingen en logboek te zien, denk ik dat je HD aan het overlijden is dus, vervangen.
-
Beste Birdy,
Dank voor je snelle reactie. Tevergeefs heb ik de afgelopen paar uur inzicht proberen te krijgen in de 'Integriteitsinfo', maar helaas stond mijn NAS dat niet toe. Verder wil ik je nog wel deze afbeelding laten zien. Is dat iets waar jij nog iets wijzer van wordt?
[attach=1]
[attach=2]
Verder: kan dit er ook mee te maken hebben dat de NAS momenteel heeeeeel, maar dan ook heeeeel traag te benaderen is?
Deze afbeelding, zo gaat het sinds enkele dagen en voorheen heel snel. [attach=3] (het zoeken naar de submappen duurt een eeuwigheid)
Ook ligt het RAM erg hoog ineens: [attach=4]
Jij schat in dat het moet worden vervangen. Na paar jaar gebruik (ruim 3 jaar), is dat dus wel normaal jouw inziens? Toch wel vreemd dat er verder geen meldingen te zien zijn (als in: in een eerdere afbeelding gaf de NAS zelf aan 'gezond' te zijn).
Hoor graag je advies nog een keer, zodat ik (als n00b op dit gebied) verder kan met het bestellen van een nieuwe schijf (en ontdekken hoe dat vervangen dient te worden ;)).
Dank!
-
Na paar jaar gebruik (ruim 3 jaar), is dat dus wel normaal jouw inziens?
Tja, wat is normaal.....de ene HD gaat na en dag defect de ander na een jaar en er zijn HD's die meer dan 5 jaar meegaan m.a.w., het is onvoorspelbaar wanneer een HD defect gaat.
Dus, S.M.A.R.T-info wil ook niet ?
Wat je zou kunnen doen is die HD eruit halen en testen met Seatools (http://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/seatools/) aan je PC (dock of ext.behuizing) maar, nogmaals, ik verwacht het einde van deze HD, de traagheid geeft ook die indicatie, volgens mij heeft de NAS overall problemen (druk) met herstellen.
Ik zou deze HD gewoon vervangen maar goed, eerst testen mag natuurlijk ook.
Let wel op, als je de HD eruit haalt en je gebruikt je NAS dus met 1 HD, dan ben je dus onbeschermt, als je 2e HD defect gaat, is dus alles weg.
Backups maken is en blijft een must.
-
Nee, ik krijg steeds een melding bij de S.M.A.R.T. test dat 'ie niet werkt. Ergens is er dus iets niet helemaal oke. Vervangen dus. Oke, nieuwe bestellen inderdaad. Heb je nog een topic waar uitgelegd staat dat dit makkelijk te vervangen is? (Ik heb al wel een beetje gezocht, maar nog niet heel lang).
-
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_expand_replace_disk
-
Dank, en laatste paar vragen:
- maakt het uit of ik nu een HDD of SSD ga bestellen, wat voor type en wat voor merk?
Verder is de schijf in de NAS zo beschadigd dat ik geen S.M.A.R.T. heb kunnen checken.
Zojuist heb ik wel dit kunnen uitlezen:
[attach=1]
[attach=2]
-
Een 3TB SSD schijf bestaat nog niet toch?
Zou ook erg pittig in prijs zijn verwacht ik.
-
Die capaciteit bestaat wel (althans 2 TB en 4 TB). Maar inderdaad zijn ze aardig aan de prijs.
http://www.ssdcenter.nl/product/704652/samsung-850-evo-4-tb.html
-
Oke, schiet mij maar lek. Nieuwe schijf erin en die geeft een foutmelding? Hoe dan? (Gisteravond ook getest met een oude harde schijf uit de iMac, die gaf ook een foutmelding).
Zie bijlage.
Wat te doen? :oops:
-
Opslagbeheer > Volume > Manage > Repair.
Edit: Ik zie dat Beheren grijs is..... ::)
Zie je de nieuwe HD niet in HDD/SSD staan ?
-
Hi Birdy, thanks. Die zag ik inderdaad al. Maar wat als ik 'manage/beheren' niet kan aanklikken? :o
-
Ik had al gecorrigeerd ;)
Mogelijk dat je nieuwe HD defect is, dus DOA....
Hang die nieuwe even aan je PC en kijk of de PC die HD ziet.
-
Nee, inderdaad. Daar staat 'ie niet tussen..
(zie screenshot)
[attach=1]
Ja, het moet wel heeeel toevallig zijn dat een nieuwe schijf kapot uit de fabriek komt. Het kan. Maar ik denk dat er iets anders is. Want, de oude iMac schijf die ik gisteravond testte gaf ook een foutmelding.
-
Hm....misschien is dan de SATA poort defect of kabeltje los.....kun je even aandrukken, ALS er met kabeltjes wordt gewerkt.
Je kunt die HD2 omwisselen met die nieuwe, dan kijken of Synology Assistant die HD wel "ziet".
-
Hi Birdy, de schijf begon met piepen. NAS uitgeschakeld, schijf opnieuw goed vastgezet, nogmaals erin gedaan, en nu zit 'ie beter vast zo lijkt. Want, ik kan 'm laten repareren inmiddels.
Screenshot: [attach=1]
-
Ahhhh, HD niet goed "gemonteerd" :lol:
-
Nou, laat je NAS lekker z'n gang gaan, kan wel een dag of meer duren voordat je HD up-to-date is EN ondertussen de NAS niet afsluiten/uitzetten.
Tijdens dit proces kun je de NAS wel gewoon gebruiken echter, zal wat trager zijn.
-
Ja, dat klinkt heel heel stom, maar ik vrees het wel :oops:. De Synology is in ieder geval weer snel bereikbaar. Ik kan weer een beetje vooruit. Dank dank voor alle hulp! :) :)
-
Ach, soms doe je ff (te) snel of je bent te voorzichtig geweest ;)
Verder geen probleem hoor, graag gedaan.
-
Nou, laat je NAS lekker z'n gang gaan, kan wel een dag of meer duren voordat je HD up-to-date is EN ondertussen de NAS niet afsluiten/uitzetten.
2 dagen verder, maar alles is correct gegaan en teruggezet. Echter, waarom blijft mijn RAM en CPU toch zo ontzettend hoog?
[attach=1][attach=2]
-
Ik denk dat er wat in het geheugen is blijven "hangen" na het gehele sync proces.
Opzich niet erg, als DSM meer geheugen nodig heeft zal er geheugen worden vrijgemaakt echter, als je dit niet een prettige situatie vindt, kun je een reboot van de de NAS doen, daarna zal het weer "normaal" moeten zijn.
-
Ja, werkt. Dank! Maarre, wat is een gemiddelde dan als de NAS niet heel actief is? Waar moet ik opletten?
[attach=1]
-
Moet je op de cpu en het ram gebruik letten?
Ik kijk er eerlijk gezegd zelden naar, kan de NAS toch prima zelf?
Zodra het apparaat onwerkbaar begint te worden is het vroeg genoeg om te gaan kijken.
-
Precies, gebruikers controleren ook hun PC ook niet constant althans, ik niet, behalve als ik performance problemen ondervind ;)