Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Stef1963 op 03 april 2017, 02:33:37
-
Vanochtend de melding via E-mail van mijn DS916+ (4 disk RAID 5, 9 maanden oud, 4 x WD 3TB NAS schijven) :
DSM 6.1-15047 Update 2 wordt automatisch geïnstalleerd in 10 minuten. Wilt u de installatie annuleren, meld u dan aan bij syn en voer de annulering uit in het meldingsgebied.
Later op de ochtend kwam ik erachter dat de NAS niet meer bereikbaar was en de blauwe led knipperend stond. Herstarten lukt niet.
Ticket ingeschoten Synology voor procedure maar nog geen response. Ik begrijp uit eerdere reacties en ervaringen van andere gebruikers dat het er op neer komt om Diskstation opnieuw te installeren en te configureren en daarna de HDD's terug te plaatsen. Maar een nauwkeurige stap voor stap vind ik niet.
Belangrijkste mappen met data heb ik gesynchroniseerd met andere NAS en ook backup op externe HDD USB en eSATA.
Ik heb dacht ik wel een backup van de config, maar welke instellingen zijn er dan nog wel en wat niet (DNS, users, rechten, apps, etc)
Welke extensie heeft het config bestand?
Kan ik uberhaupt wel Diskstation installeren op het moment dat er geen HDD in zit? Via Synology Assistant moet ik een PAT installatiebestand laden. Wat is de procedure voor het opnieuw plaatsen van de schijven en installeren van Diskstation
En wat kan de oorzaak van het probleem zijn geweest? Ook omdat er al meerdere mensen dit probleem hebben ervaren. Is het wel verstandig om dezelfde versie weer te installeren?
Update!!
Volgens migratieprocedure heb ik alle schijven verwijderd en een nieuwe (tijdelijke) disk geplaatst in slot 1. Daarmee kon ik DSM opnieuw installeren. Helaas kon ik mijn DSS (backup van de configuratie) niet vinden. Dus standaard ingesteld met zelfde NAS name en admin + password.
Maar nu kom ik niet verder. Wat is de volgende stap?
-
Ik zou zeggen:
- Spare Disk eruit.
- De 4 WD's in de juiste volgorde erin.
- NAS starten en verder met "migreren".
-
MOD: @Stef1963 Niet onnodig citeren.
Wanneer ik de sparedisk eruit haal en de "oude" WD's er weer in plaats, start hij niet meer op.
Heb ook nog geprobeerd de sparedisk erin te laten zitten en disk 2,3 en 4 te plaatsen . Dan start de NAS wel op en geeft de NAS aan:
Disk 1 : Status initialized Volume: - ( of course this is a sparedisk with less space)
Disk 2 : Status Systempartition failed Volume: Volume 1
Disk 3 : Status Systempartition failed Volume: Volume 1
Disk 4 : Status Systempartition failed Volume: Volume 1
[attach=1]
-
Wat bedoel je met start niet meer op....
Wat is de status dan van alle ledjes als je de 4 WD's (dus, geen spare) erin zitten.
[attachimg=1]
En, ziet Synology Assistant de NAS ook niet ?
Als dat wel zo is, wat is de status ?
-
Dan is de status "blauwe led knipperend". En NAS wordt ook niet gezien door assistant.
Wanneer kom je in een "migratiemenu" ?
-
Hopelijk heeft iemand nog tips over de te volgen stappen. Ik zit nog steeds vast. Krijg ook nog steeds geen antwoord meer van Synology ondanks ticket.
Ben bang dat ik bij een verkeerde handeling gegevens verlies.
Thanks
[attach=1]
-
volgens mij heb ik dit gedrag van de nas wel een eerder gelezen. Toen was er 1 schijf stuk. Het vreemde was toen ook dat de nas niet te vinden was. Als ik je plaatje bekijk lijkt me schijf 1 defect.
probeer eens ter starten met schijf 2, 3 en 4
-
Uiteindelijk antwoord gehad van Synology:
If there are no 'major content' of the DSM setting, you could go to Storage Manager > Overview, to repair the system partition.
By doing this, the 'system' will be overwritten by the new installation DSM on disk 1 - the spare disk, that equal reinstall the DSM, and your DSM setting will be clean also, such as local account you have created, the firewall rules, etc.
Dit heb ik gedaan. Bij Opslagbeheer stond inderdaad "herstellen" waarna de systeempartities op schijf 2,3 en 4 werden hersteld en de status "normaal" kregen.
Then you could insert the original disk 1 to have another check - the SMART test, to see if all the disk are healthy.
Hier ging het niet goed. Wanneer ik de orginele Disk 1 er weer in had gestopt , startte hij niet meer op. En weer de blauwe led knipperend.
Na een tijdje deze orginele schijf 1 er weer uitgehaald, aangesloten als USB, partities verwijderd en geformateerd en teruggeplaatst.
En eindelijk werd deze schijf ook hersteld van systeempartitie.
For WD disk, these marked RAW data should be 0 of healthy disk.
If all the disk are fine, you could repair the volume with healthy disk again.
https://www.synology.com/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair
If not, so of your disk with error logged, please kindly backup all the data if possible, then replace the disk to create new volume with healthy disk if need to be.
Hope this clear for you.
Uiteindelijk de procedure voor het repareren van het Volume uitgevoerd. Ben heel blij dat m'n Volume nog wel in tact was en dus al m'n bestanden (Alhoewel ik de belangrijkste data backup) maar ik moest wel m'n DSM opnieuw instellen en alle packages opnieuw installeren alsmede het opnieuw instellen van surveillancestation en licenses toevoegen.
Naar aanleiding van deze toestand heb ik nog wel 2 vragen :
1. Wat kan de oorzaak zijn van het beschadigen van de systeempartitie (op alle schijven) na een update ?
2. Is het mogelijk om ook een image (of backup) van de systeempartitie te maken incl. alle packages en instellingen.
-
@ Eddiexbmw Dank voor je reactie. Het plaatje wat ik stuurde was het moment dat er een sparedisk in zat waar geen Volume 1 op stond maar wel een nieuwe DSM geinstalleerd. Alleen starten met schijf 2,3 en 4 lukte ook niet.
Schijf 1 was helemaal niet stuk maar de systeempartities van alle schijven waren niet goed. Blijkbaar wordt op alle schijven een versie van DSM in de systeempartitie geinstalleerd en wanneer daar een fout ontstaat , bijv. tijdens of na een update heb je een probleem met opstarten. Na het volgen van de juiste procedures kun je alles herstellen gelukkig, alleen ben je veel tijd kwijt met het opnieuw installeren en instellen. Hopelijk hebben anderen die er ook tegen aan lopen hier allemaal wat aan.
-
Blijkbaar wordt op alle schijven een versie van DSM in de systeempartitie geinstalleerd
Dat klopt, kan ik je bevestigen.
-
Ik denk dat in dit geval je moederbord kapot is dat ging bij mij precies op delfde manier kreeg wel binnen 14 dagen een compleet nieuwe 916+
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Hoi Bert
Dank voor je reactie. Had je precies dezelfde symptomen?
Ik heb de NAS nu wel weer aan de praat gekregen, maar kan dit de gevolgen zijn geweest van een defect moederbord?
Is het handiger om hem terug aan te bieden bij de leverancier met de omschrijving van het gebeurde? Ik wil liever niet het risico lopen op herhaling.