Heb begin dit jaar een Synology DS410j aangeschaft met 4 x 2TB schijven (WD20EADS). Ik had goed in de compatibility list gekeken om er zeker van te zijn dat de harde schijven goed zouden passen. 2 volumes aangemaakt van 2TB in RAID 1. In de tussentijd heb ik een paar keer gehad dat volumes beschadigd raakten maar eenvoudig te herstellen door een reparatie uit te voeren met DSM. Nadat dit nogmaals gebeurde en de NAS heel erg traag werd (dit weekeinde) ben ik nogmaals bij Synology gaan kijken en bleek dat ineens niet alle WD20EADS meer ondersteund waren, slechts 1 batch aan dit soort harde schijven werd ondersteund, de rest niet. Laat ik nu net die hebben die niet meer ondersteund worden.
Op zich nog niet zo erg maar de NAS was niet meer vooruit te branden, nog te rebooten. Na een power down en up doet hij zelfs niets meer. Blauwe knop blijft knipperen en de fans gaan om de 10 seconden wat harder blowen maar verder is ie dood. Op het Synology FAQ gekeken en daarvan staat iets dat dan het moederbord kapot is. Wat nu de oorzaak is, weet ik niet, de harde schijven ....of

? Ik heb in ieder geval contact opgenomen met de leverancier en die laat de diskstation repareren onder garantie. Omdat de HD's niet compatible (blijken) te zijn ga ik die wel in een andere NAS gebruiken waar ze wel in passen. Echter, het volgende:
Van de belangrijkste gegevens (mijn foto's) heb ik nog wel een backup maar van de overige spullen niet (films, muziek), mooi klote want ik was net bijna klaar om mijn hele muziekverzameling op MP3 te zetten (maar goed, dat zou ik natuurlijk opnieuw kunnen doen). Volgens mij ben ik dus al mijn data kwijt, klopt dit? Als ik een nieuwe Synology krijg, kan ik dan die gegevens nog aan (al is dit maar 1-malig om een backup te trekken en dan andere HD's te gaan installeren)? Bestaat er niet een programma om gegevens van de HD te lezen onder Windows en/of MAC (bijv. om de HD in een USB HD case te stoppen of een SATA USB cradle of gewoon in de pc zelf)?
MOD NOTE Wizjos: dubbel gepost; een verwijderd...