Auteur Topic: Massale crash Western Digital WD5000ABYS DS-106  (gelezen 2793 keer)

Offline Marcel_C

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Massale crash Western Digital WD5000ABYS DS-106
« Gepost op: 07 januari 2008, 14:10:17 »
Beste allemaal,

Begin 2008 is voor ons bedrijf niet zo goed begonnen want van de 8 oude Synology's hebben er 7 het nieuwe jaar niet gehaald. We zijn al een week bezig te achterhalen wat er met de schijven is gebeurd maar allemaal vertonen ze schade aan dezelfde clusters die mogelijk door Synology worden gebruikt voor de besturing van de DS. Alle DS'en waren hetzelfde opgebouwd met dezelfde firmware. De enige DS-106 die het heeft overleefd stond niet in Hibernation dus misschien dat dit het probleem al voor een deel verklaard.

Waar gebruiken we de Synology's voor? Eigenlijk voornamelijk voor nachtelijke backup en overdag als backup voor een eenvoudige Access database. Tussen kerst en nieuwjaar hebben we overdag maar heel beperkt gebruik gemaakt van de Access database waardoor vrijwel zeker de Hibernation mode actief is geworden. Van een oplettende medewerker kreeg ik te horen dat de responstijd van één DS heel hoog opliep vandaar dat ik deze nader heb bestudeerd en vervangen voor een DS-107. Opvallend was dat de Netbackup directory van de DS-106 niet meer te benaderen was (niet meer via het netwerk en niet meer via het DS menu --> bleef grijs). Diezelfde avond ontving ik mailtjes van twee andere DS-106 dat de nachtelijke backup naar een DS-407 was mislukt. Thuis kreeg ik alleen maar een knipperend HDD lampje en bij het benaderen via een Vista PC het installatiemenu met het verzoek de synology opnieuw te installeren. Nadat ik de backup's gecontroleerd had heb ik een herinstallatie gestart met als gevolg dat de DS geen harddisk meer kon vinden. Vervolgens heb ik de DS maar open gemaakt en via de PC en een Western Digital tooltje geprobeerd de schijf te formateren. Helaas, dit lijkt goed te gaan maar na een paar seconden stopt het formateren en na een paar uur stampen loopt de eindtijd op tot 8888 uur. Intussen een week later blijken dus alle 7 schijven dit probleem te hebben en zitten de fouten in dezelfde clusters. We hebben zeer veel positieve ervaring met Synology en Western Digital RE2 24/7 schijven maar dit vind ik toch wel heel jammer. Verder zal ik jullie maar niet lastig vallen met de problemen die we nog steeds ondervinden met het verlies van data vanaf 21 december.

Marcel

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2008, 14:13:58 »
Beste Marcel,

Dit klinkt als een heel vervelend probleem! Zou je dit probleem als het mogelijk is willen voorleggen aan Synology Taiwan via het support formulier op synology.com? Ik denk dat zij hier heel graag van willen weten.

Offline wheeler

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 12
    • http://www.martin.dewitte.nl
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2008, 18:27:49 »
heftig zeg, kan je zeggen welk type WD schijf het was?

Offline Marcel_C

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2008, 13:36:12 »
Wij gebruiken eigenlijk voor onze servers (en ook voor Synology) al jaren 24/7 van Western Digital RE2 500 GB SATA Hard Drives ( WD5000ABYS ).

Citaat van: "wheeler"
heftig zeg, kan je zeggen welk type WD schijf het was?

Anonymous

  • Gast
Crash
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2008, 12:41:00 »
Wij hebben met twee synology's hetzelfde probleem gehad rond de feestdagen.

Citaat van: "Marcel_C"
Wij gebruiken eigenlijk voor onze servers (en ook voor Synology) al jaren 24/7 van Western Digital RE2 500 GB SATA Hard Drives ( WD5000ABYS ).

Citaat van: "wheeler"
heftig zeg, kan je zeggen welk type WD schijf het was?

Anonymous

  • Gast
total datacrash
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2008, 11:06:13 »
Beste Marcel,

Ik ben degene van de bizarre bestandsverminking (zeer lange topic). Wij hebben er drie draaien (2 x DS106-e en 1x DS106). We backuppen dmv USB-disk aan DS die we per week pand uit rouleren. Sinds het gekke gedoe, dat wij hebben gehad met zomaar veranderende *.jpg's, ben ik extra voorzichtig geworden.

Maatregelen:
1) backuppen behalve via netwerk ook op USB-disk
2) regelmatig check op gezondheid bestanden
3) en daarom schreef ik dit berichtje: alle DS-en aan een dikke UPS.

We hebben in het verleden meermalen HD-schade gehad (meerdere tegelijk) op gewone servers (NT4, W2000, W2003), dus niet de SD's. We gebuiken meestal een smartUPS 1000 of 1400 van APC. Die maakt mooie grafiekjes en rapporten. Je schrikt je dood, als je ziet wat een spanningsdips en pieken er op het lichtnet voorkomen. Meestal overlijdt dan de HD (-s), terwijl moederbord, geheugen en video alles overleven. Het overlijden gebeurt (bij zorgvuldige bestudering van de grafieken) meestal niet op de spanningspiek, maar onmiddelijk na een dip, vooral bij meer dips achter elkaar. Ik denk, dat dit komt, omdat na een dip tot bijv. 120 Volt, hele arrays van bijv 4 HD ineens weer opspinnen tot volle snelheid, dat geeft een aardige amperestoot. Een voeding, tegenwoordig allemaal schakelende voedingen, kunnen dan hele rare producten bouwen i.p.v. de bedoelde 5 en 12 V gelijkspanning.

Nogmaals, dit betrof gewone servers. Maar ik zou me goed kunnen voorstellen, dat de eenvoudige SD's met het kleine voedinkje hier ook gevoelig voor zijn. We hebben het probleem na de UPS-inzet niet meer gehad. IK heb de fout gevonden doordat bij één server alles kapotging (had nog geen UPS, die hadden we gekocht voor continuiteit, niet voor bescherming) en de andere doordraaide (met UPS). We hebben het probleem kunnen oplossen, door de grafiek van de UPS die doordraaide, te kunnen bekijken.

We hebben daarna nog één extreem geval gehad, waarbij na een piek van ruim 400 Volt de UPS zichzelf opblies (letterlijk, hij was zo rond als een voetbal), maar de server heel bleef. We konden op de software zien dat er een steile piek naar 400 V ging, waarna de communicatie plotseling ophield..........

Tenslotte: je bent al bezig geweest met WD-tools. Heb je al gekeken met explore2fs-1.08beta9.exe? Heb ik van Synology.com gehaald op advies van Synology bij het zoeken naar de oplossing van mijn bestandsprobleem.

Verder heb ik goede ervaringen met Easy Recovery Professional (erg duur). Heb ik een keer een gevallen (!!) SCSI-disk na een run van 172 uur mee kunnen terughalen, voor ca 98%. De disk was zo kapot, dat hij klonk als een koffiemolen met kiezelstenen. Als je helemaal klem zit, mag je mijn programma wel even "lenen". Ik ben bij mijn speurtocht erg geholpen door het Forum, dat me telkens weer nieuwe hints gaf naar het probleem en door Synology, die buitengewoon systematisch en correct hebben geholpen.

Groet, Rob