Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: mleloux op 27 januari 2019, 19:27:40
-
Hoi,
een tijdje geleden was een van de harde schijven van mijn DS212j overleden, teveel foute sectoren.
Netjes nu een nieuwe gekregen van de leverancier (WD30PURX).
Deze eerst in een extern dockingstation gestopt en met dlgdiagnostic gecontroleerd. Die gaf aan dat de schijf goed was.
Schijf vervolgens in de NAS gestopt in bay 2. Schijven werden vervolgens gecontroleerd op integriteit en ik denk gesynchroniseerd zodat beide schijven weer gespiegeld waren.
Paar uur later branden de lampjes echter niet meer groen maar oranje.....
Ingelogd op de pc en NAS geeft aan dat storage pool 1 i vastgelopen. Als ik vervolgens verder kijk bij HDD dan zijn beide schijven vastgelopen (integriteit staat op normaal).
Schijven eruit gehaald en in een externe dockingstation gedaan. Via DLDiagnostics van WD gecontroleerd en die geeft aan dat ze oke zijn.
SMART gegevens geven aan dat de schijven oke zijn??
In Windows zie ik ze ook bij Schijfbeheer via de externe dockingstation.
Via Filestation kan ik ook alle mappen benaderen en bekijken...
Wat is er nou eigenlijk dan aan de hand...
Ik snap hem even niet meer..
Alvast bedankt
Matthijs
-
Als je de gegevens nog kunt benaderen dan zou ik maar beginnen met het maken van een backup op een externe schijf. Daarna zien we weer verder.
-
Dat heb ik hiervoor al gedaan met wat moeite. Er staan nu allen nog wat films en muziek op maar dat is niet erg als die verloren gaan.
Ik weet nu niet meer wat ik er mee moet...is het nou wel of niet vastgelopen? Ik dacht dat je bij een vastloper alles kwijt was en er niet meer bij kon?
nu las ik ergens anders weer dat het met mounten/koppelen??? of zo te maken kon hebben?
Of zijn beide schijven gewoon over en moet ook de nieuwe weer terug aar de leverancier? het maffe is dat de SMART test gewoon aan geeft dat ze oke zijn.
-
Vastgelopen Volumes/Pool(s) kan je zelf niet herstellen, advies is contact opnemen met Synology Technische ondersteuning (https://account.synology.com/nl-nl/support/create/ticket).
-
Ticket aangemaakt. ben benieuwd maar hoop dat ze nog iets kunnen doen.
-
Verzoek gekregen van Synology voor toegang (dat werkt wel makkelijk zeg).
2 maal SMART test gedaan.
Schijf 1 is de nieuwe schijf (recertified??).
Schijf 2 is de nog aanwezige oude schijf.
Het vreemde is alleen dat de SMART status oke is? en de integriteitsstatus ook.
Hoe kan dat als de schijven zijn vastgelopen?
ik kan verder geen kaas maken van de gegevens die de SMART check aan geeft, behalve dat er niet rechts allemaal nullen staan dus ik vermoed dat het niet oke is?
-
Schijf 2 is niet lekker meer.
De "raw_read_error_rate" is veel te hoog.
-
En 4 in Current_Pending_Sector_Count (107).