Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Thorsten75 op 27 september 2013, 14:16:32
-
Beste gebruikers,
ik heb sinds enige tijd een DS213Air. Ik heb eigenlijk vanaf het begin problemen met de verbinding, maar de laatste tijd lukt het me helemaal niet meer om in mijn NAS te komen.
Het vreemde is dat ik hem in de assistant gewoon kan zien en dat hij de status gereed geeft. Ook bij de broncontrole laat hij keurig zien dat/wat er gebeurt. Hij verliest wel om de zoveel tijd de verbinding.
Naar de webpagina van de NAS lukt ook, maar als ik dan gebruikersnaam en wachtwoord in type kan ik wachten tot ik een ons weeg. Om dan te lezen dat 'de bewerking is mislukt'
Ik heb al iets gelezen over de mogelijkheid dat de (automatisch gegenereerde) IP van mijn computer geblokkeerd is. Maar ook het toewijzen van een vast (ander) IP-adres heeft niet geholpen.
Iemand ideeën over de oorzaak en mogelijke oplossingen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
mvg Thorsten
-
Op de een of andere manier kom je wel op je NAS, maar is het dan soms dat je krijgt 'de bewerking is mislukt' ?
En via welke verbinding lukt het dan niet, WiFi (Air) en/of Kabel (UTP).
-
Precies. Hij is met nas verbonden via een switch/utp.
-
Ok....en je zegt "Hij verliest wel om de zoveel tijd de verbinding."
Zit daar een regelmaat van tijd in ? Bijvoorbeel: om de 5, 10, 30 minuten of zo ?
-
Dat was me niet opgevallen, als het zo is dan is het in elk geval 5 minuten.
-
Neem even de tijd om de tijd op te nemen een tijdje, zeg maar 20 minuten, dan weet je of het elke 5 minuten is. ;)
-
Nu doet ie natuurlijk niets...zucht
-
De assistant vindt hem wel maar zegt dat de verbinding is mislukt. Find.synology.com vindt hem niet...
Waar begin ik...?
-
Even je ipadressen nakijken...
pas ook bij iemand gehad dat op de een of andere manier de Synology een ipadres had gekregen (of andersom) van een pc in het netwerk... Op die manier wordt het onmogelijk je Synology te vinden.
Soms helpt het om het ipadres van de pc waarmee je naar de nas verbindt, te verversen..
in windows via cmd => ipconfig /renew
-
Ip adres verversen helpt niet. Ik snap er steeds minder van. Mijn netwerk ziet het apparaat wel en ik kan zelfs via multimediapparaten/ de mediaplayer muziek van de nas spelen... Maar verder krijg ik geen contact.
Ik heb het gevoel dat ik helemaal opnieuw moet beginnen.... Maar ik krijg hem niet eens uit:/
-
soft reset uitvoeren (4sec) en daarnaa jouw nas een VAST ip adres geven MAAR buiten de range van je dhcp server
bv je router verdeelt ip's van 192.168.1.100 tot 192.168.1.200 geef je nas bv .250
-
Dat ga ik morgen maar eens proberen, jullie in elk geval hartstikke bedankt voor het meedenken.
-
mocht je er niet uitraken kan je me gerust even skypen op zelfde naam als hiernaast :lol:
-
een beetje laat om te skypen, maar goed... Het resetten is gelukt en inmiddels kan ik hem vanuit de assistant ook weer installeren. Ik kies dan voor handmatig instellen. Alleen een IP buiten de range geeft de melding dat de installatie mislukt is. De DNS server stond standaard op het adres van de modem/router. Maar ook het invoeren van de DNS via/van de provider geeft dezelfde foutmelding. 'er zijn fouten opgetreden tijdens de installatie van synology server'
ideeen?
-
Best default installeren met een dhcp adres. en nadien dit adres aanpassen
-
Hij blijft foutmeldingen geven bij de installatie via de assistant. Ook met een dhcp adres.
Ik heb de assistant opnieuw geïnstalleerd. (Ik had nog een versie 4.2 van de bijgeleverde disk) Maar ook dat biedt geen soelaas.
-
Mocht je hulp willen via Teamviewer oid, laat maar even weten via een PM.
-
Bedankt voor het aanbod. Als de volgende stap niet lukt ga ik daar zeker gebruik van maken.
Ik heb hem een harde reset gegeven en ga nu proberen om hem direct aan de computer te hangen en hem zo een statisch IP adres te geven. Want dat is nog steeds niet gelukt.
Komt net trouwens iets bij me op. Het IP-adres wat automatisch wordt toegewezen is in de praktijk al vast, afhankelijk van welke aansluiting van mijn switch ik gebruik. Ik realiseer me nu dat de algehele onbereikbaarheid begonnen is toen ik besloot de NAS te verplaatsen naar boven en hij dus een ander IP-adres heeft gekregen.
-
Dus je zegt eigenlijk:
Wissel je switch en DHCP geeft andere IP-adressen uit aan de apparaten aan die "nieuwe" switch "hangen" ?
Dat is nieuw voor mij, volgens mij heeft een switch hier niets mee te maken, of zit ik fout ?
-
Dat weet ik niet precies, ik constateer alleen dat ik op alle kamers in mijn huis aansluitingen heb die met verschillende kabels in vaste poorten van mijn netgear GS 116 gigabit switch zitten. En het ip-adres wat een apparaat toegewezen krijgt is in mijn ervaring afhankelijk van de aansluiting die ik gebruik.
Er is dus maar 1 switch, met verschillende aansluitingen, er is dus geen 'nieuwe' switch.
Ik veronderstel dat mijn tele2 modem/router ip-adressen toewijst op het moment dat er een kabeltje in de switch zit? (en die komen er doorgaans niet uit). En dat dat alleen nog dynamisch is als de router reset of offline gaat? (of als ik kabeltjes ga verwisselen)
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
-
Merkwaardig hoor, maar zou het om het WiFi adres gaan ? Je hebt een AIR versie n.l.
-
'er zijn fouten opgetreden tijdens de installatie' was vanavond het steeds teleurstellende resultaat van mijn pogingen tot installatie via de lan, via de wifi, dhcp, handmatig (diverse instellingen), na wijzigen ip adres van mijn compu , opnieuw opstarten, resetten....
en nu heeft hij zelf maar besloten een geheugentest uit te gaan voeren......?? Is dat normaal?
*zucht*
-
Ik adviseer, contact Syno of RMA, ik krijg n.l. het gevoel HW issue.
-
jmeggink is zo vriendelijk geweest om gisteravond even mee te kijken (waarvoor veel dank). We kwamen eigenlijk tot dezelfde conclusie als Birdie dat het waarschijnlijk toch iets hardware matigs is...
Het vreemde is dat het apparaat wel gewoon te pingen is, en dat er (soms) gewoon muziek van kan draaien, maar dat ik bij DSM nooit verder kom dan het inlogscherm, en dat hij af en toe weer van de radar verdwijnt....
Ik heb inmiddels contact opgenomen met de leverancier, en ga kijken of we het probleem zo op kunnen lossen. Nogmaals bedankt voor de hulp!
-
Bedankt voor de update!
Ben benieuwd hoe dit afloopt met je leverancier.
Succes 8)
-
Ik heb de NAS opgestuurd, en hem gisteren retour gekregen van de leverancier met de volgende mededeling:
'Er is een onderdeel van uw toestel vervangen. Het toestel is daarna getest en werkt weer naar behoren.'
Ik heb nog even gevraagd welk onderdeel dan is vervangen, maar dat hoor ik dan nog. Vanavond maar eens uittesten of hij inderdaad naar behoren werkt;)
Het heeft even geduurd, maar de leverancier heeft me goed op de hoogte gesteld van alle stappen. Het apparaat is blijkbaar ook heen en weer naar de producent geweest...
-
Het apparaat is blijkbaar ook heen en weer naar de producent geweest...
Taiwan :o :?:
-
We zijn ruim 14 dagen verder, post aan Taiwan gaat gerust snel hoor.