Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: arakweker op 27 september 2017, 13:45:40
-
Na een update start mijn DS411 niet op en blijven de ledjes knipperen (zowel de groene als de blauwe leds).
Na een paar uur wachten... heb ik op advies van Synology support de nas uitgezet, de 4 disks verwijderd en opnieuw opgestart. Gelukkig kwam er na een minuut een piep. Kennelijk is mijn logic board in de ds411 niet kapot :-) Dus is het probleem 1 van de 4 disks??
Hoe kan ik nu verder testen welke disk het is?
Of ben ik te snel en moet ik nog een tijd geduld hebben? (en zijn de disks nog van alles aan 't doen).
Alvast bedankt voor adviezen...
-
Die 4 HD's weer in de NAS zetten en opstarten dan:
- Aangeven wat de stand is van de ledjes:
[attachimg=1]
- Kijken met Synology Assistant wat de status is.
-
Dank je Birdy.
Status lampje is uit. Lan ledje knippert groen. Power ledje knippert blauw. De lampjes bij de vier schijven staan uit.
De Synology Assistant kan geen nas vinden in mijn netwerk.
-
Dus, de NAS ziet geen HD's !
Als dit na een update is, zou ik toch weer Synology vragen.
-
Zonder hd's ziet Synology Assistant de DS411 wel (status is dan 'niet geinstalleerd').
Zodra er ook maar 1 hd in gaat, ziet Synology Assistant de nas niet meer.
Ik zal Synology weer benaderen (nadeel is dat 't zolang duurt).
Als ik een DS416 zou bestellen, en dan de schijven daarin doe... gaat 't dan wel werken denk je?
Bedankt voor je hulp.
-
Kan je de vier schijven niet even ergens anders in testen, per stuk?
Wie weet is er eentje zo defect dat de andere 3 niet eens op willen starten.
-
Het kan wellicht werken door DSM eerst op een tijdelijke HDD te installeren (dus de 4 huidige HDD's tijdelijk uit de DS halen) en later weer de originele HDD's terug te plaatsen.
Dit probleem is mij ook weleens overkomen na een restart, door bovenstaande toe te passen is dit opgelost.
Heb deze oplossing elders op dit (of het Engelse) forum gevonden volgens mij, weet dus niet zeker of het in jouw situatie ook het probleem zal oplossen.
-
Da's de moeite waard om te proberen... ga ik vanavond even doen!
Heb het probleem ook bij Synology aangemeld.
-
Het was een prima idee. In ieder geval werkt het installeren van een nieuwe disk prima. DSM 6.1.3 update 5 erop en dat werkt allemaal.
De 'oude' schijven terug werkt helaas nog steeds niet. SynologyAssistant ziet ineens niets meer, en de lampjes van de schijven werken ook niet. Wellicht dan toch 1 van de 4 schijven kapot?
Kan ik daar nog iets van terughalen?
-
Wellicht dan toch 1 van de 4 schijven kapot?
Dan zou het ledje van defecte HD uit zijn, nu zijn ze alle 4 de ledjes uit, het lijkt mij heel sterk dat alle 4 HD's defect zijn.
Wachten op Synology lijkt mij de beste optie.
-
Yep... wachten maar.
Uit nieuwsgierigheid geprobeerd om 'de nieuw aangemaakte 5e hdd' te combineren met 3 'oude' hdd's. Dan gaan alle lampjes wel aan.
Vervolgens begint de ds411 te piepen en geeft ie aan dat volume 2 beschadigd is. Dan moet ik in de software gaan kiezen voor herstellen... dat doe ik niet. Ik heb het weer in de oude staat gebracht.
-
Het kan zijn dat 1 van de schijven dwars ligt op logica niveau.
Die maakt dan een soort 'kortsluiting' waardoor je NAS niet wil booten (en daardoor ook niet zichtbaar is voor de assistant)
Volgende truuk werkt alleen als alle 4 de schijven samen 1 volume vormden:
Verwijder steeds 1 schijf en laat de andere 3 er in zitten terwijl je de NAS opnieuw opstart.
Begin bij schijf 1 en start de NAS op. Als dat geen soelaas biedt, stop je schijf 1 terug en haal je de 2de eruit...
Opnieuw booten en als dat ook niet werkt, schijf 2 weer terug in de NAS en alleen schijf 3 eruit...
enzovoorts....
let wel steeds goed op de volgorde. Stop de schijven altijd terug op de plek waar ze zaten.
Verwissel ze dus niet.
ALs er echt een rotte schijf tussen zit kan je hem met deze werkwijze vinden !
Peter
-
Ik kwam met zoeken de volgende tip tegen... zou dat wat kunnen zijn?
http://upperstage.de/2017/03/09/synology-nas-blue-blinking-led-of-death/
-
In plaats van met de schijven te gaan wisselen op de NAS, wat mogelijk tot verlies van het RAID volume leidt, zou ik de schijven een voor een testen op een PC, als je die hebt. Elke harde schijf leverancier stelt daarvoor speciale testsoftware beschikbaar.
-
Het lijkt mij dat als je een schijf eruit haalt en de NAS werkt dan wel, maar met een gedegradeerd volume dat je dan de defecte schijf al te pakken hebt.
Gewoon die schijf vervangen door een andere van dezelfde afmetingen en het volume laten herstellen (duurt erg lang) en alles is weer in orde.
Als je nog garantie op die schijf hebt krijg je gewoon een nieuwe schijf.
-
Hi all,
Ik heb een reactie gekregen van Synology support, zie onderstaand bericht, plus nog een aanvulling op mijn vragen (oudste onderaan). Wellicht heeft iemand er in de toekomst wat aan als ik de antwoorden zo publiceer :-)
De voorgestelde procedure werkt prima. Ik heb in slot 1 een andere HDD en in slot 2 t/m 4 drie van de oude HDD's. Vervolgens kan ik er inderdaad de data vanaf halen... dat ben ik nu aan het doen.
Mijn plan is verder om de nieuwe DS418play te gaan bestellen met een paar nieuwe HDD's. Daar ga ik dan alles op terug zetten. Vervolgens gebruik ik mijn oude DS411+II als backup (nog even uitzoeken hoe ik dat automatisch kan doen).
Dank jullie wel voor de suggesties en hulp!
Groet,
Jan
Aanvullende antwoorden van Synology:
Hi Jan van Arkel,
It doesn't matter that which three old disks do you choose to put into slot 2~4, and also doesn't matter about the order.
The only thing you need to check is putting the spare disk which has a fresh DSM system in the first slot.
Therefore, the spare disk will have a chance to bring out old data in those three old disks you choose.
If you need help to check which three old disks should you choose, please kindly connect them to your PC and run the manufacturer's diagnostic tools provided to you before.
Hope it helps.
Aanvullende vragen aan Synology:
Thanks for your reaction.
I tried a couple of things already, but want to have some more advice.
Without HDD’s the NAS is working properly -> hence the logicboard is ok.
I put in a 5th HDD and installed DSM without problems. The NAS is working fine from this spare HDD.
So now I want to recover my data… I’ve a backup, but the last couple of weeks are missing.
I originally had the 4 HDD’s as one raid volume.
So you’re proposing:
- the spare HDD (with fresh installed DSM) in the upper port
- port 2, 3 and 4 with 3 of the 4 original HDD’s
- leave the 4th HDD out
In which order do I do that?
Starting with HDD1, 2, 3 and leave HDD4 out? Or doesn’t that matter?
And then try the repair option?
Bericht van Synology:
Hi Jan van Arkel,
Thank you for contacting Synology support.
If Synology Assistant cannot find your DiskStation, please try the following tips with or without the disks:
1. Temporarily remove your Firewall & Antivirus software on the computer.
2. Try to connect your computer and DiskStation directly with an ethernet cable (no router, hub or switch sits in between). Set the computer's IP to DHCP and try again.
3. Try with another computer.
4. Change ethernet cable to rule out faulty or degraded cables.
If Synology Assistant can find your DiskStation, please prepare another healthy spare disk, and try to insert this disk in either slot of your DiskStation to install DSM. See if you can complete the DSM installation. If the installation still fails, your Synology product may be defective. You may migrate the disks to another DiskStation.
We also recommend you check the hard disks. You may take out the HDDs and connect them to your desktop PC. Then, run the manufacturer's diagnostic tools (see below) to confirm the health status of the disks.
[Samsung HDD: ES-tool]
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html
[WD HDD: Lifeguard]
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&sid=3
[Seagate HDD: Seatool]
http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools
[Hitachi HDD: Drive Fitness Test]
http://www.hgst.com/support/downloads/
If all disks are fine and you are eager to retrieve your data, please connect all your HDDs to a desktop computer and perform the actions listed in this FAQ:
https://www.synology.com/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/How_can_I_recover_data_from_my_DiskStation_using_a_PC
Please refer to below FAQ to check first if motherboard is okay.
https://www.synology.com/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly
If the motherboard is fine, and you were using RAID1/5/6 or SHR/SHR-2 or Basic volumes, you can install DSM on a spare empty disk and then insert the remaining hard disks to read the data. (Please be advised that this is still risky. If one more hard disk fails during this procedure, then your data may be lost). Here are the steps:
1) Power off and remove all hard disks
2) Insert a spare empty hard disk in Slot 1
3) Power on and install DSM normally
4) Do not create any volumes. Power off DiskStation once DSM is installed successfully.
5) Insert the remaining old hard disks while keeping new spare disk in slot 1. (1 of your old hard disks may be left out.)
6) Power on DiskStation
Once the data in the old disks can be read, you should back them up to another place asap. Or, you can go to Storage Manager and repair the system partition on the old hard disks. When it's done, you can remove the spare disk, install the original disk, and repair the system partition on the original disk. By doing this, your previous system configurations (user account, user privilege, application settings, etc.) will be erased, but the data in the shared folders will still be there.
Hope this helps.
Best Regards,
Technical Support
-
Mooi zo, bedankt voor je uitgebreide terugmelding :thumbup: