Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: tjeerds op 13 maart 2017, 17:02:19
-
Een van mijn harde schijven heeft t begeven.
Schijf 1 vervangen en opnieuw geïnstalleerd. Voor een 3 TB
Er is nu geen volume1 meer en is ook niet aan te maken.
En schijf 2 heeft nog maar 3,9 gb ruimte
Help! - ben ik al mijn data kwijt?
-
Schijf1 is een 2TB schijf lijkt mij.
Schijf2 is niet geïnitialiseerd.
Heb je wel de juiste schijf vervangen?
-
EN schijf 2 is ook 2TB !
Schijf 1 vervangen en opnieuw geïnstalleerd. Voor een 3 TB
Maar die is dus ook 2TB.
Waar is die 3TB gebleven ?
-
Maak ook eens een printscreen van [attachimg=1]
-
dit is de nieuwe situatie
-
Had je 2 volumes of SHR/RAID.
Maak dus even een printscreen van volume.
-
volume print
-
En dit plaatje is van voor de vervanging?
Ik zie SHR met één schijf fouttollerantie maar dan moet je wel 2 schijven in één volume hebben.
Ik zie geen 2 schijven in volume1.
-
Van voor de vervanging, lijkt mij want nu zie ik weer schijf 1 van 2TB en die is juist vervangen door een WD 3TB. ::)
-
Of, wel na de vervanging, maar dan 2TB in gebruik omdat HD2 2TB is.
Wat heb je precies gedaan, daar gaat het nu even om.
Het kan zijn dat je die HD1 vervangen hebt en je SHR/RAID hebt laten repareren en daarna is HD2 ook defect geraakt, of zo.
En kennelijk kun je gewoon op je NAS komen ?
En je ziet wel data ?
-
Schijf 1 vervangen - vervolgens reset en DSM geïnstalleerd
Toen meldlng dat er geen volume aanwezig was.
Opvallend was wel dat schijf 2 niet geinitialiseerd was (melding in foutmodus gezet); deze schijf ging gelijk op met schijf 1 qua vulling maar in ene was er toen dus nog maar enkele gB's over
Heb niets kunnen repareren tot zover.
-
Die reset, 3. Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t3), had je dus nooit moeten doen, terwijl je SHR/RAID/Mirror gedegradeerd was.
Overigens, waar staat dat je dat moest doen ?
Wat je nu verteld hebt, zal ik eens naspelen, want ik weet niet wat de uitkomst is, waarschijnlijk wel waar je nu in zit maar, ik wil het zien/meemaken.
-
ben benieuwd...
hoop dat er nog een paar goeie ideeën komen
-
Nou, getest op m'n DS411Slim met 2 HD's.
Uitgangspunt:
[attachimg=2]
[attachimg=1]
[attachimg=3]
Alle partities even verwijderd van een spare HD (Hitachi 80GB) zodat deze als nieuw erin komt.
[attachimg=4]
Ik ga vervangen:
1 - Shutdown NAS
2 - HD1 WD 80GB vervangen voor een Hitachi HD 80GB ("nieuwe").
3 - Boot NAS
4 - Status ledje knippert orange en NAS piept (zoals verwacht)
5 - Ik doe reset: 3. Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t3)
6 - Synology Assistant: Configuratie verloren (zoals verwacht)
[attachimg=5]
7 - Dus, DSM installeren (zoals verwacht)
8 - Installatie is gereed en ga naar de DS411Slim toe en doorloop de DSM Wizard (zoals verwacht)
9 - Dan kom ik in DSM Desktop, ondertussen piept de NAS
10 - Opslagbeheer wordt automatisch gestart en zie (zoals verwacht:
[attachimg=6]
[attachimg=7]
[attachimg=8]
Ik heb gekeken in File Station en zie mijn Testmapje terug.
Vervolgens kan ik mijn volume weer herstellen:
[attachimg=9]
Omdat de situatie mij jou anders is:
- je HD2 laat n.l. zien dat die niet ok is
- de knop "Beheren" in Opslagbeheer > Volume, is grijs dus, je kunt niet herstellen.
- dus, ik denk HD2 ondertussen ook overleden is.
De vraag is:
Kan jij al je Data nog zien ?
Zo ja, dan staat die Data dus in het geheel op HD1 (De nieuwe WD van 3TB) die overigens niet geheel in gebruik is 2TB van de 3TB.
-
Nog een opmerking:
Opvallend was wel dat schijf 2 niet geinitialiseerd was (melding in foutmodus gezet); deze schijf ging gelijk op met schijf 1 qua vulling
Dat betekent dus, dat het Systeem wel aan het herstellen was echter, jij zegt, Heb niets kunnen repareren tot zover.
Maar goed, dat verklaart wel, dat HD1 453GB aan data heeft alleen, is dat alles of, is tijdens het herstellen die HD2 defect gegaan.
Ik kan alleen maar concluderen, dat je in het beginsel fout hebt aangepakt (De reset) maar, uiteindelijk wel goed is gegaan echter, met de pech dat HD2 ook is overleden.
De vraag is alleen, wanneer.
-
nou dan k voor al je inspanningen
ik heb geen data zoals je ziet - en er is geen volume op die 2e schijf gedefinieerd.
vraag me nog steeds af wat dat is dat die schijf volliep? (alles van 1 naar 2 gekopieerd?); betekent dat wellicht dat daar nog data te halen zijn?
status lichtje van disk 2 is gewoon groen bv
-
Ok, nu is het pas echt heel duidelijk:
- HD1 is nog nooit gebruikt dus, daar heeft nog nooit iets opgestaan, is ook niets te halen
- HD2 is gewoon defect, geen temperatuur aangegeven en het systeem "ziet" maar een werkelijke grootte van 3.86 GB, daar is ook niets meer van te halen.
[attachimg=1]
Hopelijk heb je nog een backup van je belangrijkste data.
HD2 vervangen voor een 3TB, dan een volume maken in SHR.
-
Wil je het helemaal zeker weten, haal die HD2 eruit en test de HD met SeaTools (http://www.seagate.com/nl/nl/support/by-topic/downloads/) aan je PC, in een usb of esata Dock of behuizing.
-
ok dank je - ga ik proberen - zie alleen dat die seatools alleen voor windows zijn? ik mac - nog andere suggestie?