Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Bimmie op 15 januari 2023, 13:33:10
-
Hallo,
Ik heb al een flink aantal jaar een synology dsj211j in het bezit en deze begon de afgelopen tijd naast het traag worden ook wat kuren te vertonen zoals het niet meer kunnen upgraden/installeren van packages. Ik heb daarop besloten een factory reset te doen maar sinds ik dat gedaan heb kan ik niet meer bij de nas. De reset procedure is volgens mode 2 zoals op deze pagina (https://kb.synology.com/en-id/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7).
Sinds de reset kan ik de nas alleen nog zien in de connected devices in m'n router maar ik kan niet naar de web interface. Ik kan de nas wel pingen. Als ik de nas aanzet geeft'ie één piepje en brand het bovenste lampje oranje.
De schijven heb ik even in een windows pc geprikt maar meer dan dat ze "het doen" kan ik niet zien omdat ik daar een ubuntu install voor nodig schijn te hebben en die heb ik helaas niet bij de hand :(
-
Een factory reset is een andere type reset dan Mode 2 en kan ook alleen binnen DSM uitgevoerd worden, maar goed.
Na een Mode 2 reset moet je dus DSM installeren en dat doe je met Synology Assistant (https://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS211j?version=6.2#utilities).
-
Yup dat was het! Dank!
Ik moet er toch wel even bij zeggen dat die pagina die ik linkte niet heel duidelijk was dat ik via de assistant dsm opnieuw moest installeren, maargoed :)
-
Ik moet er toch wel even bij zeggen dat die pagina die ik linkte niet heel duidelijk was dat ik via de assistant dsm opnieuw moest installeren, maargoed :)
Maar wel dat je DSM opnieuw moet installeren echter, Synology adviseert in die link om find.synology.com te starten in je browser, dat is zo ongeveer hetzelfde als Synology Assistant, beiden kunnen DSM installeren.
-
Ja maar dat werkte ook niet. Die zag alleen m'n andere nas. Ik moest overigens bij de assistent nog "allow compatibility with devices that do not support password encryption" aan zetten..
-
Ja maar dat werkte ook niet.
Tja, DAT wist ik dus niet. ::)
Ik moest overigens bij de assistent nog "allow compatibility with devices that do not support password encryption" aan zetten..
Dat kan idd gebeuren:
Als u Synology Assistant 7.0-50044 of hoger gebruikt en de Synology NAS die u probeert te lokaliseren en draait op DSM 6.2.3 of eerder, klik dan op het tandwielpictogram in Synology Assistant en vink aan om Toestaan in te schakelen compatibiliteit met apparaten die geen wachtwoordcodering ondersteunen.
Maar goed, je NAS doet het weer. 8)
-
Sort of.. kan nog steeds geen packages installeren. Zal wel iets met die decrypt bestandjes die overal en nergens staan te maken hebben.. Gek genoeg heb ik nog geen bestand gevonden dat daadwerkelijk encrypt is maar er is dus wel duidelijk iets niet in orde. Ik ga nu wat bestanden backuppen en dan probeer ik de boel nog eens opnieuw te installen i.c.m. de schijven completen leeg gooien. Nadat ik dit uitgeprobeerd heb: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/130378
Als het gewenst is kan ik de voortgang hier wel posten, wie weet heeft iemand er nog iets aan..
-
Ik begrijp dat je NAS een ransomware aanval heeft gehad?
Als het gewenst is kan ik de voortgang hier wel posten, wie weet heeft iemand er nog iets aan..
Jazeker......
-
Ik begrijp dat je NAS een ransomware aanval heeft gehad?
Yes. Ik weet niet precies wanneer want zoals gezegd zijn er behalve de pgsql geen bestanden aangepast en ik gebruikte de nas nauwelijks meer. Ik had ooit wel eens wat poorten geforward voor download station en webdav geloof ik maar die heb ik ook al wel een tijdje uit staan. Ik heb nu dus overal van die decrypt.txt bestandjes maar geen enkele foto/video/document is aangetast. Dus ik ben as we speak de boel aan het overhevelen naar m'n andere nas. Dus dat geeft in ieder geval rust. Desalniettemin ben ik benieuwd of ik het kan fixen maar ik ben gestrand op het resetten van de (packages?) database. Dat lijkt namelijk niet te gebeuren:
(https://i.imgur.com/c1RWhw9.png)
Zoals te zien in de bovenstaande screenshot lijkt er aan de pgsql bestanden niets veranderd..
En dit is ook waar ik vast zit. Volgens de bovenstaande link zou dit het probleem op moeten lossen maar bij mij lijkt er niet te gebeuren. Niet te zien op de screenshot is dat ik met de account waarop ik verbinding heb gemaakt het script niet kon uitvoeren. Kennelijk was dat te fixen met "sudo -i" want toen ik dat gebruikte kreeg ik de melding dat ik een preek van de sysadmin gehad zou hebben :) Het feit dat er geen succes melding is doet mij vermoeden dat het niet gelukt is maar ik heb geen idee hoe ik daar nou achter kom..
-
Als je iets opvolgt, doe dat dan volledig zodat de printscreen vergeleken kan worden, dus:
cd /volume1/@database
(then list all files)
ll
Het laatste commando zijn ELLEN.
Van de uitkomst weer een printscreen plaatsen.
-
Nogmaals dan:
(https://i.imgur.com/spNHQoo.png)
Lijkt niet echt veel te doen toch?
hmmm het scriptje wordt niet gevonden..
(https://i.imgur.com/DWKU4u0.png)
-
Ik heb even gekeken maar, ftp.synology.com bestaat niet meer, dus het script pgsql_analyzer.sh kan niet worden opgehaald/uitgevoerd.
Zou dan nu maar even een Support Ticket (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/SupportCenter/contact_support?version=6) inleggen.
-
Will do.. keep you posted.