Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: albert55 op 30 januari 2015, 17:49:44
-
Beste experts,
Ik heb een DS213+ aangeschaft met 2 harde schijven. Het hele systeem heb ik overgenomen.
Het volgende is aan de hand.
Vanuit fabrieksinstellingen de Nas gestart. Het systeem geupdate naar de huidige versie.
Systeemintegriteit zegt dat alles naar behoren werkt.
Het systeem zegt dat de schijven oke zijn maar schijf 2 is niet geinitialiseerd.
Als ik een gedeelde map wil aanmaken zegt het systeem ; u moet nog een volume aanmaken.
Het volume ga ik dan instellen en alles lijkt goed te gaan maar na 30 sec houdt het proces op en gebeurt er vervolgens niets.
Geen volume dus aangemaakt.
Schijf 2 laten controleren op fouten d.m.v. De snelle smart test ; geen fouten gevonden.
Is deze fout te wijten aan een kapotte hard disk of is de Nas niet goed meer?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Albert.
-
Ik begrijp dat je dus b.v. met assistent, DSM hebt geïnstalleerd?
Dus, tijdens dat gehele proces, zou dus ook je volume gemaakt moeten zijn.
Was dat proces wel goed gegaan of heb je een foutmelding gehad.
-
En "Vanuit fabrieksinstellingen de Nas gestart." is dus:
[attachimg=1]
-
Beste Birdy,
Ja ,via de assistent DSM erop gezet en tevens de laatste update erop gezet.
Ik kreeg geen fout melding.
Wel zag ik bij diskstorage dat schijf 2 niet geinitialieerd bleek te zijn.
Heb nog even de schijven verwisseld en toen was schijf 1 niet geinitialiseerd.
De bovenste led lamp blijft constant oranje knipperen.
Filestation geopend en een gedeelde map geprobeerd te maken. Melding er is nog geen volume gemaakt.
Deze wilde ik maken met Raid 0 . Het proces werd gestart en na ongeveer 30 sec verdween het scherm met volume maken. Ik dacht dat het al klaar was maar dat bleek niet zo te zijn.
Geen volume en geen gdeelde map.
Ligt dit nu aan die schijf of aan het systeem?.
Helpt het om de partities eraf te halen en opnieuw beginnen?
Of kan ik proberen om de partitie op de goede schijf eraf te halen en dan alles opnieuw te installeren?
Als dit lukt weet ik dat het niet aan de Nas zelf ligt maar aan de harde schijf. Het zijn Seagate's Barracuda 2 TB schijven.
Groet Albert.
-
Je kunt ook eerst de verdachte HD testen aan je PC (Dock/Externe behuizing) met Seagate software. (http://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/)
-
Birdy,
Alweer bedankt voor je snelle reactie. Ik ga dit morgen uitproberen.
Je hoort van mij.
Groet,
Albert.
-
Conclusie; kapotte harde schijf.
-
Is deze fout te wijten aan een kapotte hard disk of is de Nas niet goed meer?
Kapotte hard disk dus, das pech hebben maar verklaring gevonden, nog garantie ?
-
Beste Birdy,
Helaas niet.
Gr,
Albert