In deze post wil ik met jullie delen hoe Synology mijn DS415+ heeft vervangen. Mijn DS415+ was 2,5 jaar oud en werd door Synology omgeruild voor een refurbished exemplaar. Ik ben erg tevreden en dat mag ook gezegd worden!
TijdslijnenOp 31 maart heb ik Synology een mail gestuurd via clocksignal
@Synology.com. In die mail heb ik aangegeven dat ik graag een oplossing wilde voor de fout die wordt veroorzaakt door de bug in de C2538. Op 5 april kreeg ik een mail van Synology Support dat ze mijn DS415+ gingen vervangen. Eerst moest ik mijn apparaat naar Synology opsturen, waarna ze mij de vervangende unit zouden zenden. Op mijn verzoek heeft Synology Support er een advanced RMA van gemaakt. De vervangende unit werd toen vooruit gestuurd.
Op 11 april ontving ik de vervangende Unit die er aan de buitenkant als nieuw uitzag. 14 april heb ik mijn DS415+ naar Synology in Engeland teruggestuurd.
Wat kreeg ik terug van SynologyVan Synology kreeg ik een, op het eerste oog, geheel nieuw apparaat. Ook werd een nieuwe voeding meegeleverd, LAN kabels en schroefjes. Het moederbord bevatte geen beschadigingen. Mogelijk gaat het dus om nieuwe exemplaren die worden aangepast.
Uit het serienummer van de nieuwe unit, dat begint met 14C1, zou blijken dat het om een unit van december 2014 zou gaan. Ik weet niet goed welke waarde ik hieraan moet hechten. Ik kon namelijk duidelijk zien dat een oude sticker met het serienummer op het moederbord was verwijderd. Zowel het oude als het nieuwe moederbord is versie 1.5.
Wat heeft Synology met het moederbord gedaan?Op dit forum heb ik twee oplossingen voorbij zien komen, namelijk het plaatsen van a) een weerstandje of b) een draadje bij de rand van het moederbord. Bij mij is gekozen voor de oplossing met 'draadjes', maar niet alleen aan de rand van het moederbord!
Op de foto in de bijlage kun je zien dat zowel aan de rand als midden op het moederbord een draadje geplaatst is. Op het midden heeft Synology ook een doorzichtig geel stukje plastic over het draadje geplaatst. Aan de rand gaat het om dezelfde locatie als waar soms een weerstand wordt geplaatst als oplossing. Zelf heb ik geen idee hoe duurzaam deze oplossing is.
Wat koste mij dit alles?Totale kosten bleven voor mij beperkt tot € 10,75 voor het terugsturen van mijn oude unit via DPD. Dat verdien ik ongetwijfeld terug mocht ik de unit een keer willen verkopen. Het betreft immers een gereviseerd exemplaar met een oplossing van Synology Support.
Tot slotIk ben tevreden met de door Synology geboden oplossing! Contact met Synology Support verliep altijd snel. Binnen 2 weken had ik een vrijwel nieuwe unit in huis. De kosten van slechts € 10,75 vind ik zelf geen probleem.