Beste forumleden,
Omdat ik zelf heel veel aan dit forum heb wil ik mijn (A)RMA ervaring graag met jullie delen. Ik heb hier als een berg tegenop gezien en het steeds uitgesteld. Maar vanwege einde garantie (incl. 1 jr. verlenging) moest ik aktie ondernemen want wilde niet het risico nemen dat na een update of stroomstoring de nas niet zou opstarten en ik noodgedwongen toch een nw. nas zou moeten kopen. Het was lastig om een ARMA geregeld te krijgen, maar na de nodige email uiteindelijk voor elkaar gekregen.
Ik ben geen ervaren gebruiker van mijn nas dus heb zeg maar “basis kennis” en ben al lang blij met wat ik heb draaien. Voor anderen die ook geen doorgewinterde gebruikers zijn heb ik deze gedetailleerde beschrijving met tijdlijn gemaakt want heb zelf toch verschillende keren door het forum heen en weer gezocht om alles voor elkaar te krijgen.
2 jan DS415+ geupdate, backups gemaakt en div. printscreens van allerei instellingen.
3 jan aanvraag Advanced RMA via clocksignal
@Synology.com
4 jan reactie dat men een RMA doet van support
@Synology.com (alle verdere mails via support, niet via clocksignal)
4 jan. opnieuw verzoek gedaan voor omzet naar ARMA omdat wij onze nas niet kunnen missen (voor mij ivm werk en dochter op voortgezet onderwijs die ik geleerd heb al haar digitale stukken bij elkaar op de nas te zetten).
5 jan. geen reactie, toen maar mijn gegevens aangeleverd want ARMA zat er waarschijnlijk niet in….
5 jan bericht van support ontvangen, men was vergeten het serienr. op te vragen?
5 jan hierop weer om ARMA verzocht vanwege het vergeten serienr. en dat ik bezorgd was dat het omruil proces verkeerd zou aflopen (altijd pech met dit soort zaken).
7 jan. aangenaam verrast, toch ARMA form. ontvangen‼!
7 jan. ARMA form. ingevuld en retour gemaild.
8 jan. bevestiging dat ARMA in behandeling is met overzicht aandachtspunten (o.a. extra geheugen verwijderen) en de omruil procedure met nw. retour adres ivm verhuizing die net afgerond was.
8 jan. support vraagt intern om mij alvast een ruil exemplaar toe te sturen
8 jan. vervang unit is opgestuurd.
10 jan. vervang unit ontvangen, ziet er gloednieuw uit, geen enkel krasje of wat dan ook te zien. serie nr. begint met 17A0MIN… dus 2017 exemplaar.
11 jan. oude unit afgesloten, schijven 1 op 1 overgezet in nw. unit (slot 1 naar slot 1 enz.).
Via Windows PC nas in netwerk opgezocht, keuze herstellen / opnieuw installeren voor herstellen gekozen. Na 10 min. was alles hersteld en draaide nw. nas.
Hierna netwerk adres moeten veranderen.
Via DHCP had nw. nas ander adres gekregen waardoor o.a. mobieltjes nas niet konden benaderen. Nadat de nw. nas het oude netwerk adres had werkte alles weer zoals vanouds. Echt ongelofelijk alle packages werkten nog, nergens opnieuw in hoeven loggen of wat dan ook. Dus dat was echt super en ging vanzelf goed.
20 jan. oude nas retour gezonden via DPD kosten €10,75
De nas is via DPD verzekerd voor een kiloprijs. Via post.NL wel verzekerd te versturen, maar voor DPD gekozen want Synology gebruik hun zelf ook en meeste mensen in dit forum ook. Dus knoop doorgehakt om risico te nemen dat alles bij mij ook goed zou gaan.
23 jan. contact met DPD opgenomen, geen beweging pakket via track&trace??
Na de nodige telefoontjes en vrees dat mijn nas verdwenen was bleek pakket vanwege misverstand nog steeds bij inleverpunt DPD te staan.
24 jan. DPD heeft doos bij inleverpunt opgehaald.
26 jan. bevestiging via track&trace en ook van Synology support dat unit is ontvangen.
Het heen en weer sturen van een doos gaat verbazend snel, echt super‼
Achteraf is alles echt 100% meegevallen. En ik kan iedereen aanraden die nog twijfels heeft actie te nemen zolang het nog mogelijk is om je nas te ruilen.
En met bovenstaande kunnen jullie inschatten hoe snel e.e.a. verloopt. Had veel sneller geweest als ik oude nas gelijk op 11 jan. retour had gezonden. Maar te weinig vrije tijd, dus is bij mij langer blijven liggen.
PS. Gelijk extra geheugen geplaatst, maar dat hoort hier niet thuis. Wel juiste moment om evt. gelijk mee te nemen.
Ik heb overal foto's van gemaakt. Uit elkaar halen NAS + plaatsing extra geheugen en van het weerstandje dat er bij mij in zit.
Als iemand het op prijs stelt kan ik wel wat foto's uploaden.