Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Koya op 15 mei 2012, 19:50:00
-
Ik heb een Synology DS211j met een WD20EARS 2TB HDD met een volumetype RAID (SHR). Ik wilde mijn capaciteit uitbreiden waardoor ik een 3TB Seagate HDD schijf heb gekocht. Na deze in de tray gedaan te hebben en de DS211j aan gezet te hebben begon de Synology te starten met een soort piepgeluid. Ik weet niet (meer) of dat normaal is.
In DSM bij Opslagbeheer-->HDD beheer zie ik alleen de WD20EARS schijf. Als ik naar Volume ga dan kan ik het huidige volume ook niet beheren of een nieuw volume aanmaken. Ik zie wel dat de DS211j bezig is met iets, want de statistieken van de CPU en RAM schommelen. Moet ik wachten tot de schijf klaar is? Ik wacht namelijk al 24uur. Of is dit niet normaal en is er iets met de schijf?
Alvast bedankt voor de hulp
-
Heb je hiervoor nog een oplossing gevonden? Ik zit met een soortgelijk probleem.
-
Heb je hiervoor nog een oplossing gevonden? Ik zit met een soortgelijk probleem.
Wat geeft de DS Assistant aan?
-
Die geeft gewoon hetzelfde aan als voorheen: een werkende gemapte schijf. Of moet ik ergens anders kijken?
-
Die geeft gewoon hetzelfde aan als voorheen: een werkende gemapte schijf. Of moet ik ergens anders kijken?
Als je de DSAssistant opent zie je een status staan op het eerste tabblad.
wat staat daar voor je synology?
-
Ja, dat bedoelde ik. Staat "gereed"
-
Ja, dat bedoelde ik. Staat "gereed"
Dan is hij volledig klaar.
-
Dat dach ik dus ook :). Helaas is er nog steeds maar 1 schijf zichtbaar in HDD Management
-
Dat dach ik dus ook :). Helaas is er nog steeds maar 1 schijf zichtbaar in HDD Management
En hij geeft bij volume1 ook aan dat het een raid set is van twee schijfen?
-
Nee, helaas, hij ziet de schijf in zijn geheel niet
-
Nee, helaas, hij ziet de schijf in zijn geheel niet
En als je een nieuw volume aan wil maken ziet hij hem zeker ook niet.
Ik vindt het vreemd dat hij zegt dat je NAS gereed is terwijl hij de schijf niet ziet....
Ik denk dat je toch even een call aan moet melden bij Synology zelf of je nas eens opnieuw moet installeren om te kijken of dit het probleem verhelpt.
-
Ja, heb inderdaad een call aangemaakt bij Synology, omdat ik geen volumes kan aanmaken. Zij adviseren me om diagnotische tools over de disk te draaien vanaf mijn PC. Ik heb echter geen additionele Sata kabel, dus moet morgen even een usb hdd docking station halen of een sata kabel.
-
In dat geval succes alvast! We lezen morgen wel hoe het is vergaat :)
-
Nou, de beide nieuwe disken bleken defect te zijn. 1 had wat Bad sectors en nog een foutmelding en de ander kon niet eens opstarten. Deze heb ik omgeruild voor 2 nieuwe disken. Op aanraden van Synology heb ik niet eerst een disk erbij geplaatst onder SHR en daarna de tweede verwisselt, maar heb ik een backup gemaakt op een externe HDD en vervolgens de 2 nieuwe disken geplaatst. Toen DSM opnieuw geinstalleerd en de backup teruggezet. Op zich werkt dit goed en worden alle bestanden en user accounts teruggezet, maar ik ben ook zaken kwijt, zoals:
- diensten die ik aan had staan, zoals Photostation (is simpel aan te zetten)
- user accounts en rechten in Photostation zijn verdwenen
- VPN tooltje is verdwenen
Kan ik dit nog makkelijk terugzetten, omdat ik de oude disk nog heb of mag ik alles nu opnieuw gaan doen? Was mijn oplossing niet beter geweest met het swappen van disken in SHR om alles te behouden?