Dag Allen,
Vorige week ben ik de 'gelukkige' eigenaar geworden van een DS213. 'Gelukkig' tussen aanhalingstekens omdat mijn frustratie nu toch wel groot is: Ik krijg de NAS niet geïnstalleerd. Mijn technische creativiteit voor het oplossen van dit probleem is ondertussen uitgeput. Mogelijk iemand tips?
Het probleem: Installatie van de DS213 via Synology Web Assistant loopt vast bij 80% voortgang. Het programma Synology Assitent ziet geen NAS.
Acties:
- Na bevestigen van de 2 Seagate Barracuda 2TB schijven de NAS aangesloten op mijn router (eminent EM4570). De router ziet NAS en kent een IP nummer toe.
- Via mijn browser (Safari of Firefox op Macbook Pro) benader ik de NAS via webbased 'Synology Web Assistant'. De NAS wordt gesignaleerd. Ik start de installatie op en gebruik een gedownloade versie van DSM_DS213_2647.pat (de meest recente). Na 80% voortgang krijg ik een foutmelding "poort 23 openen voor telnet en contact opnemen met helpdesk (112)".
- Installatie met het programma 'Synology Assistant' werkt niet: Mijn NAS wordt niet gevonden. Meldingen over firewall etc. Mijn Mac heeft standaard de firewall uit staan + geen virusscanner.
Ondertussen heb ik contact gehad met de helpdesk van Synology. Geadviseerde acties: 1. NAS resetten; 2. De nieuwste versies van .pat en Synology Assistant; 3 NAS direct aansluiten op de ethernetpoort van mijn MAC (zonder router of hup) + installatie via Synology Assistant; 4. Als dat ook niet helpt: NAS installeren op een andere computer.
Tja: stap 1+2 lukt mij wel. Stap 3 heeft geen effect. Wel ziet de Mac een apparaat en kent automatisch (DHCP) een 169.xxx ip nummer toe en subnetmask 255.255.0.0. Mijn kennis over ip nummers etc is dan niet toereikend meer.
Mijn vragen:
- Wat kan ik doen zodat Synology Assistant op de Mac de via ethernetkabel aangesloten NAS kan benaderen?
- Kan ik zomaar zonder problemen de NAS op een andere (windows) computer installeren, en vervolgens benaderen via Synology Web Assistant op mijn Mac?
Iedere hulp is bruikbaar!
Remko