Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: bbebbop op 12 december 2020, 23:42:01
-
Al een tijdje heb ik last dat ik mezelf niet kan inloggen op de Nas DS418 Play. Opvallend heb ik met mijn Mbp via safari browser meer problemen dan Chrome browser. Hij geeft me de boodschap dat er geen vrije ruimte is op de harde schijf. Start het systeem opnieuw en probeer en probeer opnieuw. Bijkomend is meer dan ruimte genoeg op mijn nas misschien 60 % gevuld dus geen vrije ruimte lijkt me niet logisch! Concreet betekent dat ik deze telkens met harde reset mijn Nas moet afschakelen wat niet echt de bedoeling is wil je problemen vermijden. Dus weet eigenlijk niet wat te doen om dit probleem op te lossen. Want telkens krijg ik dan een melding dat de Nas niet correct is afgesloten!
Heeft iemand daar ervaring mee of herkend iemand dit probleem?
Elke suggestie welkom.
-
Het zal de systeem partitie zijn die vol is. (Google). Een restart wist de "temp folder" in deze partitie. Dat geeft even een beetje ruimte.
-
@ Briolet,
Hartelijk dank voor de snelle respons echter ben ik een leek in Synology en weet niet echt waar te beginnen.
Maw het antwoordt zal wel juist zijn maar wat is het stappenplan om dit ongedaan te maken?
-
Een restart van de NAS is toch niet zo moeilijk?
Als je daarna wel in je NAS kunt komen, dan wordt het wat moeilijker:
Met Terminal (https://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/) kijken, met het commando: df
Dan kunnen we zien of de system partitie (te) vol is, zo ja, dan moet er nog uitgezocht worden, waardoor dat komt.
-
@Birdy
Gaat snel ☺ ik begrijp dat puTTy voor windows gebruikers is. Echter heb ik een MacBook Pro anno 2012.
De Nas staat op stroomschema van 18u tot 1u in de week en weekends staat hij permanent op.
Ik ben geen pro gebruiker en heb enige kennis maar dat is redelijk beperkt. Synology staat bekend om zijn toegankelijkheid voor Mac gebruikers. Het was inderdaad enig onderzoek om alles een beetje op punt te krijgen met de hulp van een vriend anders was me dit nooit gelukt.
Dus aan je antwoord heb ik niet echt een boodschap al is ze goed bedoeld :)
-
Met PuTTY (https://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/) kijken, met het commando: df
Ik ben die vriend waar bbebbop het over heeft.
In je Putty link staat dit...
Met dank aan: macxbo
Er is ook een goed alternatief voor Terminal, maar dat is ook geen kosteloos programma. (CLI Linux/DSM kennis vereist):
vSSH https://itunes.apple.com/us/app/vssh/id583272886?mt=12
Opmerking: Het synchroniseert zelfs instellingen via dropbox of Apple's iCloud met andere Mac's en dat werkt perfect.
Dat programma werkt nog, ik gebruik het nog steeds, maar het is niet meer te downloaden.
In de Apple App store heb ik net het gratis Zen Term Lite - SSH Client (https://apps.apple.com/us/app/zen-term-lite-ssh-client/id1422475219?mt=12) gevonden en getest en dat werkt ook.
Het commando df ingeven is heel simpel.
-
@Birdy
Na wat hulp van een vriend die in dit topic schreef Macxbo heb ik via ZenTermLite de nodige informatie gekregen.
Zie screenshot.[attachimg=1][attachurl=1]
-
Maar waarom niet gewoon het "Terminal (https://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_(macOS))" programma gebruiken, dat al sinds 20 jaar op elke mac meegeinstalleerd wordt in de map Hulpprogrammas. (Eigenlijk nog veel langer want al sinds 1984 werd zijn voorganger MacTerminal met het OS meegeleverd)
ZenTermLite zal vast meer kunnen, maar dat verschil zal alleen een pro-gebruiker merken.
Maar goed, volgens mij ziet dat er normaal uit. De md0 is de systeem partitie en die is 74% vol. Dat klinkt niet als 'teveel' Bij mij is het met 70% slechts iets minder:
$ df
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/md0 2385528 1582564 684180 70% /
none 4078088 4 4078084 1% /dev
/tmp 4082300 2188 4080112 1% /tmp
/run 4082300 4668 4077632 1% /run
/dev/shm 4082300 192 4082108 1% /dev/shm
none 4 0 4 0% /sys/fs/cgroup
cgmfs 100 0 100 0% /run/cgmanager/fs
/dev/vg1000/lv 5759118504 2861037872 2897961848 50% /volume1
-
Het probleem is overigens gelijk aan dit topic (https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/ds213-bijna-niet-via-de-webinterface-te-benaderen/) van deze week.
Daar verdween het probleem op een onbegrijpbare manier door een ander apparaat op de lan, uit te zetten.
-
Dus aan je antwoord heb ik niet echt een boodschap al is ze goed bedoeld
Ach ja, je hebt een MAC, heb het aangepast naar Terminal.
-
Maar waarom niet gewoon het "Terminal (https://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_(macOS))" programma gebruiken, dat al sinds 20 jaar op elke mac meegeinstalleerd wordt in de map Hulpprogrammas. (Eigenlijk nog veel langer want al sinds 1984 werd zijn voorganger MacTerminal met het OS meegeleverd)
ZenTermLite zal vast meer kunnen, maar dat verschil zal alleen een pro-gebruiker merken.
Grafische interface van zo'n gratis programma als ZenTermLite maakt het een stuk makkelijker voor iemand die niet vertrouwd is met Apple's terminal. Temeer omdat ik het eerst bij mij thuis heb getest en dan via Skype, zonder mee te kunnen kijken via schermdeling, want werkt niet meer bij forumlid bbebbop, hem de de stappen in ZenTermLite heb kunnen uitleggen.
-
Het probleem is overigens gelijk aan dit topic (https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/ds213-bijna-niet-via-de-webinterface-te-benaderen/) van deze week.
Daar verdween het probleem op een onbegrijpbare manier door een ander apparaat op de lan, uit te zetten.
Heb het topic gelezen, merci.
Dat is wel heel bizar. Bij mijn weten heeft forumlid bbebbop de laatste maand geen apparaat bij aangesloten op zijn lan.
Zijn NAS heeft hij al twee jaar en in de laatste maand of twee is dit euvel opgetreden.
Ik assisteer hem met zijn NAS via QuickConnect en kan er vanop afstand met tijden ook niet meer op, krijg dan hetzelfde bericht te zijn.
Vreemd, heel vreemd.