Als ik toch al een webserver huur voor mijn websites dan ga ik toch niet ook nog een huur betalen aan een Google mailservice als dat al ("gratis") geïntegreerd is in diezelfde webserver. Ook dat is professioneel met backups e.d.
Je gaat een externe webserver huren? Ah dat wist ik niet.
Als daar mail al in geïntegreerd is, is je probleem toch opgelost?
(en bied dat dezelfde mogelijkheden als je nodig hebt?)
Als ik toch investeer in een Synology dan ga ik toch niet ook nog geld uitgeven aan een mailservice. Lijkt mij logisch. Dan is elke euro meer een euro teveel ook al is 192,- volgens jullie een schijntje.
Voor de geboden dienst is de mailservice van Google inderdaad een schijntje, zeker op zakelijk gebied!
En het is helemaal niet raar om naast je Synology ook een externe partij in te huren voor je mailafhandeling. De belangrijkste redenen waarom je dat zou doen zijn al genoemd in dit topic. De (voor mij) belangrijkste zouden zijn:
* Gecontinueerde dienstverlening, geen last van stroomuitval/brand/etc.
* Goed beveiligde omgeving, veel beter dan je zelf kunt doen.
* Goede en actuele anti-virus, veel beter en veiliger dan je zelf kan doen.
* Goede schaalbaarheid.
* Altijd backups (al over nagedacht hoe je dat gaat inrichten en wat dat kost?).
* Altijd en overal bereikbaar, ook mobiel.
* Als je je Synology gebruikt als mailserver MOET je ook een vast IP adres hebben (DDNS is te traag voor bedrijfsmail). Daar betaal je bij je provider ook weer extra voor.
Bovenstaand zijn allemaal dingen die minder belangrijk zijn op hobby-niveau, maar wel enorm essentieel zijn op bedrijfsniveau. Het lijkt er op alsof je niet helemaal beseft dat e-mail een bedrijfskritisch proces is en dat je de risico's niet goed in kaart hebt.
Om je een voorbeeld te geven:
Ik maak prive gebruik van Google mail. Ik kan makkelijk thuis e-mail draaien, ik heb er de apparatuur en (ruime) kennis voor. Toch doe ik dat niet, omdat e-mail voor mij belangrijk is en een bron van informatie waar ik dagelijks uit moet putten. Dus ik geef liever wat geld uit dan dat ik het risico loop dat proces te verstoren.
Als je het los ziet dan ja is het een overweging om je mail via Google te doen. Dan is 192,- wellicht ok.
Geloof me, bij e-mail afhandeling voor een bedrijf is het een schijntje (en al helemaal in vergelijking tot Microsoft oplossingen).
Vat het volgende niet verkeerd op aub: ik vind het een beetje vreemd voor iemand die werkt met high-end apparatuur (waar je het al snel over duizenden euro's per component hebt) "valt" over een aftrekbare investering van 192 euro.
Voor zover ik weet willen leveranciers van die apparatuur juist degelijkheid en kwaliteit uitstralen en de klant een veilig en wellicht luxe gevoel geven, dat ze juist bij jou aan het goede adres zijn om hun apparatuur te kopen.
Die kwaliteit straal je OOK uit in hoe je je mail beantwoord en afhandelt. Als bij jou een keer de stroom uitvalt en je daardoor wat belangrijke mails mist, kan je ook omzet, of nog erger; kwaliteit en vertrouwen, kwijtraken. Mij lijkt de vraag "wat is erger, dat of die 192 euro" een hele belangrijke.......