NAS naast SBS:
Ja dat kan prima. Wat wilde zeggen met 1 server was dat als de keus op SBS valt, je de software en de gebruikers op één server moet draaien. Je kan dus met een SBS-licentie maar één Microsoft server gebruiken (en dus niet eentje voor de bestanden, een aparte voor mail en website en nog een voor de rest). Dat jij daarnaast zelf van alles gebruikt, zoals een NAS, kan natuurlijk prima.
Google-mail:
Laten we die privacy idd niet weer oprakelen, maar toch: voordat de mail op de mailserver binnenkomt (of dat nu die van Google is of jouw eigen) heeft ie ook al aardig wat servers gezien. Daar zou je hetzelfde wantrouwen naartoe kunnen uitspreken. Privacy is inmiddels goed geregeld bij Google door diverse overeenkomsten, ook op ISO gebied (servers in Europa en redundante servers onder toezicht, toegang enkel via de rechter, het is jouw data niet die van hen, etc etc - dan heb ik het over de betaalde variant waarvanuit je zoals al gezegd gewoon vanuit je eigen domein mailt. De gratis variant moet natuurlijk betaald worden en dat doe je door akkoord te gaan met de voorwaarden die hen in staat stellen je data te analyseren. Daar ben je dus vanaf met de betaalde variant). Zelf denk ik dat mijn mail daar veiliger staat dan bij een gemiddelde ISP of mijn eventuele eigen servers (de kans dat daar nl succesvol ingebroken wordt bijvoorbeeld is vele male groter). Verder ben je van alles dat spam en virussen heet af. Google vangt dat echt erg goed op en het scheelt je veel beheer op je mailserver. Ook agenda's delen gaat heel relaxt, je kan zelfs instellen dat je een sms ontvangt bij geannuleerde afspraken...
Tot slot: Grotere attachments dan 25mb komen toch niet aan bij de geadresseerde dus dat argument zou ik niet serieus nemen. Mailbox mag daarentegen 25 gig groot zijn, dat stel je vaak niet in op een mailserver dus opslag is vrijwel onbeperkt.
Met 4 gebruikers (zo las ik het even in het begin?) lijkt me een degelijke oplossing Google Apps for Business gebruiken (mogelijk Office 365) - al of niet met Cloudopslag voor documenten waar je makkelijk van buitenaf met een mobiel bij wil komen. Daarnaast een degelijke Synology met een backup-configuratie van betekenis. Kosten minimaal, werking, performance en veiligheid groot (en opschalen zeer eenvoudig) en vrijwel clientonafhankelijk.
Een werktplek oude stijl kost al gauw 600 euro per jaar. De genoemde oplossing minder dan 100, waarbij je de 'zware' data in eigen beheer houdt.