Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: nickw op 12 mei 2011, 09:42:13
-
Goeiemorgen allen,
Ik gebruik sinds kort 3x een Synology Rackstation RS409+ als opslag van een kleine interne netwerkomgeving.
In de NAS'en zitten de volgende schijven: Samsung HD103UJ, 1TB. Deze schijven staan in RAID5 configuratie.
Gisteren was ik in de serverruimte en hoorde ik één van de NAS'en beepen.
Ik snel ingelogd om te kijken wat er aan de hand was: schijf gecrashd.
Geen probleem, dacht ik. Heb nog spare schijven op de plank.
De betreffende NAS heb ik uitgeschakeld, defecte schijf eruit, nieuwe schijf erin.
Apparaat opnieuw opgestart en geklikt op "Repareer de systeempartities".
Dit zorgde er echter voor dat er bij Één van de volumes, nu maar 3 schijven staan. De status van dit volume is nog steeds "Beschadigd".
Ik heb op het blauwe vraagtekentje geklikt, daar vond ik dat ik op "Beheren" moest klikken en dan "herstellen". Echter, "Beheren" is greyed out.
Nadere info: Ik gebruik DSM 3.1
Wanneer ik bij "HDD-Beheer" kijk, zijn wel alle 4 de schijven zichtbaar en is de status "Normaal".
Echter, Bij de 3 "oude" schijven staat "Volume 1". Bij de nieuwe schijf staat "Volume 2".
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand me hier verder mee kan helpen, er ligt nu een halve netwerkomgeving plat..
Mocht er nog meer informatie benodigd zijn, vraag het gerust!
Bij voorbaat dank,
Nickw
-
Oeps, de vraag toch iets te snel gesteld..
Toen ik de vierde schijf erin stak, werd er een tweede Volume aangemaakt, die bestond alleen uit de vierde schijf.
Het tweede volume heb ik verwijderd, waarna het "Beheren" knopje bij Volume 1 niet meer greyed was.
Hij is nu het volume aan het herstellen.
Sorry voor het onnodige topic! Er mag een slotje op.