Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: bsuma op 05 september 2020, 19:24:37
-
Ik heb 3 stuks Western Digital Red Plus WD30EFRX 3TB in mijn NAS zitten. Nu had ik vandaag de melding dat er 1 stuk defect is. Niet gerepareerd kan worden. Nu wil ik voor deze ene een nieuwe HD kopen, maar klopt het dat ik dan het beste een WD30EFAX kan kopen ?
En kan ik de NAS uitzetten, (hij staat nu al uit), en dan de kapotte HD er uit halen, de nieuwe erin doen, en dan het systeem opnieuw opstarten ?
Ik heb geen ervaring met kapotte HD vervangen ... Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven
-
Ik zou proberen weer een EFRX te verkrijgen. De combinatie tussen de twee versies schijnt problemen te geven.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Oké, bedankt, want ik had juist vandaag al een FRX besteld bij MeGekko, dan kan ik die gewoon laten bezorgen en installeren.
Ik heb deze HD's nu 4 jaar in de NAS zitten, is dat "normaal" dat er nu 1 stuk gegaan is ?
Ik heb 3 stuks van 3TB waarbij ik 6TB kan gebruiken.
-
Hoe oud zijn ze? Welke NAS heb je? Bij de meesten met actuele firmware is het mogelijk terwijl die aanstaat de kapotte NAS te vervangen voor een nieuwe.
En ja, alles kan kapot. Er is garantie. Als je ze geregistreerd hebt bij WD dan kun je dasr een klacht over indienen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Ik heb 5 jaar geleden de DS415 gekocht, met daarin deze 3 stuks WD30EFRX 3TB.
De schijven zijn dus zeker 4-5 jaar oud.
Nu is een jaar geleden mijn DS415 stuk gegaan, en daarvoor een DS418 gekocht.
De 3 schijven heb ik 1-op-1 overgezet, dat ging gelukkig goed !!
Nu is dus vandaag 1 schijf defect geraakt, gaf de NAS aan.
Het ging om schijf 3.
Ik heb de NAS meteen uitgezet, en een nieuwe WD30EFRX 3TB besteld.
Nu ben ik benieuwd hoe ik deze schijf kan vervangen voor de nieuwe.
En ik ga me erna meteen serieus bezig houden met een extra backup van alle foto's op mijn NAS.
-
4 jaar is best wel lang. Ligt er ook aan hoe actief ze zijn en de omgevingstemperatuur kan ook een rol spelen. Soms kan je pech hebben.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Of, zit ik te denken: eerst deze kapotte HD vervangen. En dan nog een nieuwe HD bestellen, zodat ik 4x 3TB heb, waarbij ik 2 stuks elk een kopie/backup van elkaar laat zijn .... Maar daar zou ik me in moeten verdiepen, of hulp van iemand in moeten krijgen hoe ik dat het beste kan doen.
-
Maak gewoon even een nieuw Topic, dit Topic gaat over "Synology haalt WD Red-schijven met SMR van compatibiliteitslijst"
-
Wat is de foutmelding? Soms zijn er alleen sectoren defect. Die kan de NAS omzeilen en is de rest gewoon bruikbaar. Ik neem aan dat je RAID5 gebruikte? Dan gewoon de defecte schijf vervangen. RAID wordt sutomstisch opnieuw ingesteld.
-
De foutmelding weet ik niet meer presies. K meen dat er 4 sectoren defect zijn. Kan ik de NAS nu zondermeer opnieuw opstarten? Mag ik je een PM hierover sturen ...? (Hoort nl niet in dit topic)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Als je even wacht spits ik dit Topic.
....Done
-
Ga naar Opslag > HDD/SSD > Selecteer de HD > Integriteitsinfo > SMART > Details.
Laat alles zien in printscreens.
-
Mag ik je een PM hierover sturen ...?
Ik zie idd dat jullie onderling verder gaan met PB's, dat is geen probleem.
Maar dan is dit Topic niet meer zinvol, dus heb ik deze maar gesloten.
-
Op verzoek van TS is dit Topic weer open.
-
Hier de foutmeldingen van mijn HD. Ik neem aan dat deze vervangen moet worden ... ?
[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
-
Zoals eerder aangegeven:
Ga naar Opslag > HDD/SSD > Selecteer de HD > Integriteitsinfo > SMART > Details.
Laat alles zien in printscreens.
Selecteer dus Drive 3.
-
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
-
ID1 - Raw Read Error Rate =1
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten. Deze parameter is zeer belangrijk. De waarde kan plots verslechteren omdat de harde schijf gevallen is, omdat er stof in de luchtdichte behuizing is gekomen,…
Niet veronrustend.
ID7 - Seek Error Rate = 69
Aantal positioneringsfouten (de kop werd naar een bepaald spoor gestuurd, maar kwam terecht op een ander spoor). Een verslechtering van deze parameter duidt meestal op mechanische slijtage.
Wel verontrustend, de NAS gooit deze HD daarom eruit.
Ik zou deze HD vervangen, maar is nog wel te gebruiken voor niet belangrijke zaken.
-
Hartstikke fijn Birdy dat je er naar wilde kijken. Dan ga ik de HD inderdaad vervangen. Als het goed is komt hij vanmiddag via de post.
Ik zet de NAS uit, haal de HD eruit, de nieuwe erin, start de NAS opnieuw, en dan ..... hoop ik dat het zich vanzelf gaat wijzen, dat hij zich automatisch gaat opnemen in de Pool .....
-
Niets gaat automatisch, je moet, zoals aangegeven in je 3e printscreen (http://1 - Raw Read Error Rate
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten. Deze parameter is zeer belangrijk. De waarde kan plots verslechteren omdat de harde schijf gevallen is, omdat er stof in de luchtdichte behuizing is gekomen,…), de Pool repareren.
-
Het zou ook erg zijn als het repareren vanzelf gaat. b.v heel vervelend als je de nieuwe disk er in doet om een aparte pool te maken voor aan backup van de beschadigde pool.
-
Ik heb er een nieuwe HD in gedaan, de Pool proberen te repareren, maar, nu is in 1x HD nr vastgelopen.
Aaarrgghh, wat kan ik nu doen, zonder dat ik data verlies heb.
Hij was nog bezig met de pool te inventariseren of zoiets.
Schijf nr 2 is gezond, maar vastgelopen.
De nieuwe schijf nr 3 was aan het initialiseren, is gezond, maar nog niet aan de pool toegevoegd.
Ik heb lichte paniek.
Ik heb een DS418, 3x 3TB erin, dus ik dacht met 2 normale HD's veilig de 3e te kunnen vervangen.
Maar nu er op de 3e HD nog niks staat, en de 2e is vastgelopen, het zal toch niet waar zijn ..... ??!!!
-
Maar, ik begrijp dat je nog wel in het systeem zit.
Laat die melding zien in een printscreen.
Verder hoop ik voor je dat je backups hebt.
-
Backup niet echt, heeele tijd terug wel wat op externe HD gezet.
ik BELOOF dat ik werk maak van een goeie backup, maar hoop wel dat ik de data kan saven nu ,......
-
[attach=1][attach=2]
-
[attach=1][attach=2][attach=3]
-
[attach=1][attach=2]
-
Zoals aan gegeven, probeer nu eerst maar eens een backup te maken.
Zet de NAS dus niet uit.
-
wat ik nu aan het doen ben, is inderdaad proberen om de mappen die ik kan benaderen, om die te kopiëren naar mijn pc.
Zo lang dat kan, doe ik dat. Maar de pc gaat vol raken, en dan ga ik verder op externe schijf.
Zou het kunnen dat ik gewoon alle data ga blijven kunnen lezen en kopiëren ?
-
Dat weet niemand.
-
Om vanaf de NAS te backuppen naar een externe HD, kan ik die HD beter aansluiten via USB-C aan mijn Macbook, of beter rechtstreeks via USB aan de NAS ??
(ik heb nog nooit een externe HD aan de NAS gehangen, ik weet niet "hoe ik die externe HD dan zie/vind op mijn laptop)
-
Direct op de NAS aansluiten en met File Station kopiëren.
-
Een beetje vooruitlopen op de zaken ....
Ik ben nu zoveel mogelijk data aan het kopiëren naar een externe HD. Hopen dat dit goed gaat.
Maar daarna ....:
Ik heb dus 3x 3TB HD
De 3e was defect, is vervangen, maar doet nu nog niet mee aan de Pool.
De 2e is nu ook defect.
Zal ik dan nog maar 2 stuks nieuw kopen, waardoor ik 3 nieuwe HD's heb, en dan helemaal clean beginnen met een nieuwe installatie ?
Ik probeer wel nog een Configuratie Backup te maken, die zou ik dan kunnen terugzetten, toch ?
En dan opnieuw alle data weer gaan kopiëren naar de nieuwe HD's in mijn NAS.
(en daaaarna, heeeeeel goed gaan nadenken over Backup van data op de NAS. Les 1 bij gebruik van een NAS waarschijnlijk)
-
Ja, klopt allemaal.
-
Alleen die IO fouten zit me niet lekker, kan het zijn dat die HD heeft kunnen bewegen of zo?
-
Hmm, die IO fouten. De HD/de hele NAS heeft hooguit bewogen de afgelopen dagen omdat ik hem van de zolder naar de slaapkamer heb gebracht. Maar nu hij aan staat, staat hij stevig op een plankje en heeft echt niet bewogen.
Heb jij nog een tip wat te doen na afloop van het maken van de backup van alle data, of gewoon de 2 oude HD's vervangen, verschrotten en opnieuw beginnen ?
-
Ik ben nog steeds bezig met de Backup, ik doe dat met mappen tot max 80Gb per keer tegelijk.
Maar ik krijg niet alles af. Maakt het wat uit als de NAS in de stand-by valt vannacht, kan ik dan morgen opnieuw inloggen en verder gaan met backuppen denk je ??
-
Kan iemand me op weg helpen ....
Ik heb 2 nieuwe HD's geplaatst, de NAS opgestart, hij herkent meteen mijn gebruikersnaam en wachtwoord.
(die configuratie staat dus lokaal, en niet op eerdere HD's)
Maar nu wil ik een Opslagpool maken van de 3 aanwezige HD's.
HD1 : Niet geïnitialiseerd
HD2: Niet geïnitialiseerd
HD3: Gezond
Hoe kan ik opnieuw een Pool maken van deze 3, met SHR, dat wil zeggen, 6TB te gebruiken en 3TB word als reserve gebruikt.
Ik weet eigenlijk niet welke actie's als eerste te doen ....
Hoop dat iemand me op weg kan helpen.
Er staat geen enkele data op deze 3 HD's.
-
Bestaande Pool verwijderen, hiermee verwijder je ook het volume.
Dan een nieuwe Pool maken.
Volg de Wizard standaard op, dan krijg automatisch SHR/RAID5.
-
Bedankt voor je reactie, fijn dat ik hier bevestiging krijg. Ik ga er mee aan de slag.
-
Ik heb trouwens gekozen voor BTFRS, ik neem aan dat dit goed is ... ?
-
BTFRS > google is your friend!