Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: pius89 op 04 januari 2019, 14:30:37
-
Ik zie door de bomen het bos niet meer en raak steeds gefrustreerder ;)
Dus ik open maar een nieuw topic en ik hoop dat er een geniaal brein hier te vinden is die mij uit de brand kan helpen.
Het probleem:
Ik heb een Synology DS214+ met 2x Seagate 4TB HDD's. Altijd tevreden mee geweest, maar best wel voor basic gebruik. Ik ben niet de meest intelligente op dit gebied. Opeens kreeg ik een melding dat 1 HDD defect aan het raken was en deze diende vervangen te worden. Van de week een nieuwe Seagate IronWolf 4TB aangeschaft en de defecte schijf gisteren vervangen met de nieuwe schijf. Lekker laten draaien vannacht, maar vanochtend check ik het en krijg ik wederom een kritieke foutmelding voor harde schijf 1. Theoretisch gezien kan deze natuurlijk meteen defect zijn, maar ik acht die kans niet groot. Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en op dit forum gezocht, maar ik krijg het nergens mee werkend. Bijgevoegd een aantal screenshots van Opslagbeheer.
Bij Storage Pool is ''Schijf toevoegen'' nooit klikbaar geweest.
Wie kan mij helpen? Het wordt zeer gewaardeerd! :)
-
Schijf 1 is nieuw en mogelijk defect (2455 beschadigde sectoren), ook als is deze nieuw dus: DOA Dead on arrival.
Hang die schijf aan je PC (USB) en download SeaTools for Windows (https://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/seatools/) en test de Schijf.
-
Met het test rapport, neem aan dat je die kan printen, retour leverancier en een nieuwe laten opsturen.
-
Weet je zeker dat je niet per ongeluk de oude defecte schijf opnieuw geplaatst hebt?
Laatst was ik bij iemand die dat inderdaad gepresteerd had. 
Anders, zoals al gezegd, de nieuwe direct omruilen. Kwestie van dubbele pech.
-
TS heeft een nieuwe IronWolf gekocht en die zit erin, zie laatste print screen. ;)
-
Je concludeert dat uit de icoonjes? Maar misschien was de oude schijf ook een Ironwolf en is toch schijf twee uitgewisseld. Ik ken de serienummers niet die in de plaatjes staan.
Maar een nieuwe schijf die defect is, is ook niet vreemd. Er kan heel wat mee gebeurd (gegooid) zijn tussen de laatste test in de fabriek en het moment dat hij in de nas zit.
-
Ja en als je dat serienummer checked bij Seagate zie je dat hij tot 14 december 2021 garantie op die schijf heeft.
Dus die defecte schijf is gloednieuw.
https://www.seagate.com/nl/nl/support/warranty-and-replacements/
-
Die andere is ook geen IronWolf HD maar een Desktop HD
-
Thanks voor de snelle reacties. Heb je die tool ook voor Mac toevallig? Heb alleen een werklaptop met Windows...
En inderdaad zeker dat die goede schijf erin zit ;)
-
Heb je die tool ook voor Mac toevallig?
Volgens de site niet.
Ik zou gewoon de HD terugsturen, 2455 beschadigde sectoren mag gewoon niet.
-
Die software is er niet voor Mac.
Ik denk dat je eigenlijk niet hoeft te testen. Die schijf is duidelijk defect. Gewoon direct contact opnemen met de leverancier.
-
Toch een laptop gevonden met Windows. Maar inderdaad SMART test is meteen failed. Bad luck dus...
Ik ga een nieuwe fixen en dan hopelijk doet ie het! En anders meld ik mij weer :geek: