Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: BottOm op 15 september 2014, 18:37:27
-
Dag iedereen,
Ik heb afgelopen weken enkele problemen gehad met 1 van de 2 HDs in mijn 212+. Vorige week dan maar schijf 1 eruit gehaald & opnieuw ingestoken. En verder de reparatie procedure gevolgd: https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.0&link=StorageManager/volume_diskgroup_expand_replace_disk.html
In de 4 dagen hierna is de pariteitsconsistentie controle maar geklommen tot 1.41% terwijl de NAS natuurlijk super traag blijft draaien. De CPU & RAM zitten op aanvaardbare niveau's (14% & 25%).
Is er een manier om de pariteitsconsistentie te versnellen? Of kan ik mijn Synology eens hard resetten?
Via DSM kan ik alvast geen restart triggeren. Krijg de melding 'Volume-instellingen verwerken. Probeer het later opnieuw wanneer het voltooid is.'
Alle hulp is welkom!
-
Vorige week dan maar schijf 1 eruit gehaald & opnieuw ingestoken.
Toch niet dezelfde ?
Als je een nieuwe erin gedaan hebt zou je deze procedure (https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.0&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_repair.html) gevolgd moeten hebben echter, deze en die jij hebt gevolgd komen uiteindelijk op hetzelfde neer ;)
https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.0&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_repair.html
In de 4 dagen hierna is de pariteitsconsistentie controle maar geklommen tot 1.41%
DAT is wel super traag dan, je zou haast gaan denken dat die controle steeds opnieuw start.
Heb je de NAS wel ononderbroken 4 dagen z'n gang laten gaan ?
-
Mijn gok zou zijn dat schijf 1 dus echt kapot is.
-
Toch niet dezelfde ?
Toch wel, schijf eruit en opnieuw ingestoken. Is dit een probleem?
Moet ik eerst de schijf eens volledig formateren?
Dagje verder en nu staat het op 1.67%
-
Wat waren de problemen met die schijf?
-
The hard disk 1 on KS-MediaServer had an I/O error, but it is working properly now after several retries. It might have been caused by bad sectors. If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.
-
Wat kwam er uit deze smart test?
-
Ik heb geen smart test uitgevoerd. Nadat de HD er terug in zat, direct 'repair' gedaan en het Volume stond terug op normaal.
Zojuist nog een smart test geprobeerd, maar blijft vast zitten op 90%.
-
Heb je een WD schijf?
Ik had er eentje defect, een 3TB Green, die kwam ook tot 90% en niet verder.
Werd onder garantie vervangen.
-
Zijdelingse opmerking.
Ik vraag me af of die Reds's nu wel echt zo geweldig zijn. Ik lees vaker dat er een probleem is met een WD Red en zelden van een probleem met Seagate/WD Green.
-
Jep, is een WD Green WD20EARX, 2TB.
Mag ik de schijf er gewoon terug uithalen? Ook al is de integriteitstest nog bezig?
-
Zou eerst maar proberen om je NAS netjes af te sluiten, dan is die check ook afgesloten toch ?
Dan een nieuwe erin (garantie?) en weer gaan repareren.
-
Zonet proberen uitschakelen, maar de Power knop indrukken of ingedrukt houden deed niks.
Dan maar de stroom uitgezet...
Na opstart (met zelfde schijven) nog volgende meldingen gekregen:
- experienced an improper shutdown.
- Volume 1 has entered degraded mode [1/2]
- Consistency check of system volume (Root) is complete
Hij is nu bezig met een re-synchronisatie. Geen idee of het wat gaat uithalen!
-
@bott0m,
heeft het nog iets opgeleverd? Ik zit nl met exact hetzelfde probleem nu met ook dezelfde hd's.
Bij mij gaat de pariteitsconsistentiecontrole wel door maar erg traag.
gr
-
Kan tot enkele dagen duren.
-
Ok op dit moment gaat het echter redelijk snel. Ik hoop dat ie morgen klaar is. Moet ik de hd wel vervangen of kan ik deze blijven gebruiken als het goed is verlopen?
-
Je zegt:
Ik zit nl met exact hetzelfde probleem nu met ook dezelfde hd's.
Dus heb jij ook dit bericht gehad:
The hard disk 1 on <JOUW NAS> had an I/O error, but it is working properly now after several retries. It might have been caused by bad sectors. If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.
Dus, als die pariteitsconsistentiecontrole klaar is dan zou ik het advies "If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status." gaan opvolgen.
Je kunt ook kijken naar de S.M.A.R.T. info van desbetreffende HD.
-
Klopt ik heb alle bovenstaande meldingen gehad. Ik wacht tot de uitkomst en kijk dan wat ik verder zal doen. Bedankt voor se info.
-
Ik heb gisteren mijn 2 x WD Green 2 TB vervangen door WD Red 3 TB omdat 1 disk defect was. Heb gelijk maar beiden vervangen om meer opslagruimte te krijgen.
Ook bij mij ging de pariteitsconsistentie controle erg traag. Uiteindelijk vond ik in een artikel de tip om file indexing op de gedeelde mappen uit te zetten (zie bijlage).
Dat scheelt aanzienlijk, het gaat daarna een stuk sneller.
De 2e disk is nog bezig en zodra deze klaar is hoop ik ook dat het systeem de extra ruimte laat zien, dat is nu nog niet zo.
-
Enig idee waar ik indexing kan terug vinden?
-
Al gevonden echter stond al uit, helaas.
-
Geduldig blijven wachten dus ;)
-
Zal ik doen maar ik ben echter wel op zoek naar een nieuwe hd want ik vetrouw het toch niet helemaal.
-
Inmiddels nieuwe hd binnen gekregen. Ik weet alleen niet op welke positie hd 1 zit in een ds 212j. Ik ga ervan uit dat dit de onderste is tegen de print. Klopt dat?
-
[attachimg=1]
-
@Birdy,
Bedankt voor het snelle antwoord! Ik ga er mee aan de slag :)