Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: wim op 07 februari 2021, 13:57:47
-
Hoewel ik het zeer kort vind, lijkt mijn eerste HD op weg te gaan naar de eeuwige jachtvelden.
Het volgende: omdat het een zooitje was met snoeren, kabels achterin de plank waar oa NAS, UPS, printer, router, PC en verlichting, wilde ik alles even netjes maken…..dus NAS met schakelaar op front uitgezet, en alles ontkoppelt, snoertjes opgebonden etc etc.
Alles weer aan gezet, en ook NAS met schakelaar op front. Ik zag direct dat hij begon met HD2 met opstarten, toen 3 en 4. LED1 bleef donker, en jawel, een piepje, met de melding: volume 1 beschadigd. Inopslagbeheer HDD 1 was er niet, en volume 1 (bestaat uit HD1 en HD2 was beschadigd. Balen, in eerst instantie dacht ik: HD1 kaduuk. HD1 draaide niet, en ik haalde hem uit de NAS. Een minuutje later er weer in, en zowaar, hij spinde op....en kon volume1 laten herstellen, daar was hij in 2,5 minuut mee klaar……
de schijf is in feb 2020 aangeschaft (2 stuks van 8 Tb) dus erg vroeg. Als ik hem nu terug stuur voor garantie, lachen ze me uit, immers, hij werkt nu weer.
volume 1 bestaat uit 2 drives, elk 8 Tb, schijf1 en schijf2.
volume 2 bestaat uit 2 drives, elk 4 Tb, schijf3 en schijf4.
Wat is wijsheid? Het nog even aankijken, of nieuwe kopen (garantie)
-
Slecht contact door al dat geschuif met de nas?
-
Ja, laat ik daar maar even vanuit gaan…….het lijkt allemaal nu goed te werken.
Wel raar inderdaad, dat de HD-sledes niet geborgd zijn met een soort kliksysteem, of zelfs een schroefje.
-
De sledes zijn op zich wel geborgd. Ik moet in elk geval wel iets omlaag drukken om hem eruit te halen.
Maar een beschadigde raid na het verplaatsen van de nas komt vaker voor. Ik dacht het zelf ook een keer gehad te hebben na verschuiven om bij de achterkant te komen zonder uit te schakelen.
-
Heb je voor de zekerheid al een uitgebreide s.ma.r.t. test gedraaid?
-
een goeie…… dus zondagavond de uitgebreide smart test gestart…..dacht dat deze overnacht wel duurde, en de volgende ochtend klaar.
maar duurt wel lang, zeg. maandagochtend was deze om 11.30 uur nog maar op 10%
een goed of fout teken?
-
Kan soms lang duren, weet ik. Maar vaak blijft de test lang op 90% hangen.
Gewoon geduld hebben.
M.vr.gr.
-
Overnacht slechts 10% klinkt traag. Logt die nu misschien allerlei schrijffouten naar het log?
-
Ben je HD1 aan het testen ?
Zo ja:
Check Opslagbeheer > HDD/SSD > Kies Drive 1 > klik op Integriteitsinfo > klik op S.M.A.R.T en onder S.M.A.R.T.-attribuut klik op Details.
Maak dan printscreens van alle ID's (dus ook even scrollen naar beneden).
-
dat laatse kon ik niet zo terugvinden…...smart attribuut zag ik niet. maar hier wel zoveel mogelijk screen layout's.
-
SMART-Info ziet er goed uit.
-
Ik ben inderdaad geneigd te geloven dat eea veroorzaakt was door het verschuiven, en slecht contact, wat Briolet suggereerde.
Ik heb ook die smart uitgebreide test gestopt, de NAS werd er ontzagwekkend traag door, en stond rond 20.00 uur nog steeds op 10%.
Wat ik wel raar vind is dat er nog steeds bij HD1 staat: "herstellen".
-
Ja..... een smart test EN herstellen, dan kan je wel verwachten dat het herstellen langer duurt. ;)
-
Zou het niet zo kunnen zijn dat de s.m.a.r.t. test zo lang op 10% blijft omdat de volume nog niet klaar is met herstellen?
M.vr.gr.
Oeps, Birdy is me net voor, zag ik.
-
zou kunnen……..wacht eea nog maar ff af, dus.
Lijkt nu alles goed te gaan, anders doe ik eens zo'n uitgebreide test tijdens mijn vakantie volgende week.