Auteur Topic: Harde schijf gecrasht in Synology 212J  (gelezen 7338 keer)

Offline jgosen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 38
Harde schijf gecrasht in Synology 212J
« Gepost op: 27 augustus 2015, 08:32:03 »
Beste mensen,

Ik heb een synology met twee harde schijven in RAID 1. De eerste schijf crashte deze week. In opslagbeheer heb ik de schijf verwijderd en vervangen door een nieuwe exact dezelfde schijf met dezelfde grootte.
In opslagbeheer heb ik vervolgens een volume gecreëerd, waarin ik de schijf heb geselecteerd en heb geïnitialiseerd. Ik kon daar niet de optie RAID 1 aanvinken, dus het initialiseren is met eenvoudige gegevensbescherming, zoals het systeem meldde. Dat duurde een nachtje en toen had ik weer twee harde schijven, waarbij de status van de eerste nieuwe schijf normaal was en van mijn tweede oude schijf geïnitialiseerd. Dat vond ik al wat vreemd.
Het probleem nu is, dat ik graag weer naar RAID 1 wil, want volgens mij heb ik nu twee schijven, waarvan de eerste gewoon leeg is en niet dezelfde gegevens als de tweede bevat.
Als ik nu via opslagbeheer het RAID type wil veranderen naar 1, hoe doe ik dat dan? Doe ik dat alleen met de nieuwe schijf of moet ik ook de tweede schijf daarbij betrekken.
Als ik naar RAID 1 wil zegt het systeem dat hij alle gegevens van de schijf gaat vervangen en dat voelt eng aan, als ik daar mijn tweede schijf ook bij betrek of moet het wel zo?
Of heb ik het helemaal niet goed gedaan en kan het (vee)l simpeler?

Dank voor jullie hulp.
  • Mijn Synology: DS212J

Online Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1802
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2015, 08:38:05 »
Je hebt op de nieuwe schijf opnieuw een volume gemaakt?
Waarom heb je het oude volume, welke inmiddels beschadigd is, niet gerepareerd.
Daar wijs je de nieuwe schijf aan en gaat de NAS het beschadigde raid1 volume repareren.

Nu heb je twee volumes.
Ik zou het nieuwe tweede volume verwijderen en het eerste volume alsnog repareren.
Dan heb je na een dag of wat weer een gerepareerd raid1 volume.

Maak anders even wat schermprintjes van de huidige situatie in Opslagbeheer/Volume.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7983
  • Berichten: 44.003
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:05:55 »
De juiste procedure staat in DSM Help, hier de link (Overigens, DSM Help kun je ook binnen DSM benaderen).


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:10:20 »
Dat je 2e (oude) schijf geinitialiseerd aangeeft is een heel slecht teken. Want dat zou betekenen dat er geen volume meer op staat.

Je schrijft dat je voor het uitwisselen in opslagbeheer de defecte schijf hebt verwijderd? Ik denk dat je daar de fout in bent gegaan, want wat je in feite hebt gedaan is het RAID1 volume verwijderen. En daarmee dus de data op zowel de defecte schijf 1 als de goede schijf 2.

De correcte procedure is dat je fysiek de defecte schijf verwijderd en vervangt door een nieuwe, en dan het bestaande volume weer repareren. Je hoeft een defecte schijf niet eerst te "verwijderen" in opslagbeheer, die optie is er volgens mij ook niet eens.

Offline jgosen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 38
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:13:55 »
Dank Robert,

Ik ging ervan uit, dat beschadigd ook werkelijk beschadigd is en dat ik de schijf moest vervangen.
Maar even uitgaande van het feit, dat ik de schijf vervang, wat zijn dan de logische stappen om een situatie te maken zoals tevoren: twee harde schijven in RAID 1, dus met beide dezelfde gegevens?

Reagerend op het bericht van Hofstede: als dat het geval is, dan moet ik dus de defecte schijf terugzetten en alsnog proberen te herstellen?
Hoe kan ik nu controleren of er iets staat op een van de twee schijven?

  • Mijn Synology: DS212J

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:30:02 »
Je haalt een aantal zaken door elkaar. Een volume is niet hetzelfde als een schijf.

Je oorspronkelijke RAID volume bestond uit twee schijven, schijf 1 en 2.
Schijf 1 was defect, schijf 2 intact.
Als je dan schijf 1 vervangt door een nieuwe schijf zal de NAS aangeven dat je RAID volume beschadigd is en gerepareerd moet worden. Als je dan de reparatie start zal de NAS automatisch alle data van schijf 2 weer naar de nieuwe schijf 1 kopieren en is het RAID volume weer goed.

Door vooraf het RAID volume te verwijderen heb je het op beide schijven 1 en 2 wegggegooid en ben je dus je data kwijt. Mogelijk kun je deze nog terughalen met speciale recovery software. Tenzij je een backup van de NAS hebt, dan kun je beter opnieuw beginnen en de backup terugzetten.

Offline jgosen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 38
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2015, 10:28:39 »
Ik vreesde al, dat ik iets onhandigs had gedaan.
Maar nu concreet, wat ga ik nu doen?
De beschadigde schijf terugzetten in de NAS en laten herstellen?
En, voor alle duidelijkheid: die melding, dat er iets hersteld met worden, zie ik die in "opslagbeheer" en dan bij het tabblad algemeen of bij het tabblad volume?

Volgens mij is het hele probleem ontstaan, omdat ik de schijf heb verwijderd via opslagbeheer en toen een nieuwe schijf erin heb gezet, maar toen nooit de melding kreeg, dat het RAID volume beschadigd was en dus ook nooit de optie kreeg het te herstellen.
Toen ben ik een nieuw volume gaan maken met alleen schijf 1. En dat is nu de uitgangssituatie.
  • Mijn Synology: DS212J

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2015, 10:39:52 »
Er valt helaas niets meer te herstellen in de NAS.

Nogmaals, een schijf verwijderen via opslagbeheer kan niet, dus je hebt per ongeluk het volume verwijderd. En daarmee dus ook de aanwezige data op de nog werkende 2e schijf. Dat je geen melding van een beschadigd volume kreeg na plaatsing van de nieuwe schijf is logisch, want dat volume is er niet meer. Normaalgesproken krijg je die melding meteen in beeld als je inlogt op de NAS.

Je kunt alleen nog proberen om via een PC bestanden van schijf 2 te redden met speciale software.

Als je opnieuw wilt beginnen met je NAS kun je het volume dat je op de nieuwe schijf hebt aangemaakt weggooien en een nieuw RAID1 volume bestaande uit je nieuwe en oude schijf aanmaken.

Offline jgosen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 38
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2015, 10:56:43 »
OK, helder, ga ik doen. Dank voor je antwoord.
Dan heb ik wel een heel schone NAS weer  :D
Maar dan de data recovery.
Wat raad je me aan met betrekking tot die oude schijf? Als ik die terugplaats, kan ik die dan alsnog laten herstellen of gaat dat niet?
Of moet ik die oude schijf in een windows computer zetten en kan ik dan de data eventueel eruit halen?
  • Mijn Synology: DS212J

Offline jgosen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 38
Re: Harde schijf gecrasht in Synology J212
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2015, 10:58:17 »
Ik lees net, dat je al geadviseerd hebt met recovery software mijn oude harde schijf te proberen te redden.

Ga ik doen, nogmaals dank
  • Mijn Synology: DS212J

Offline Erwin1

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 64
  • -Ontvangen: 129
  • Berichten: 1.655
Re: Harde schijf gecrasht in Synology 212J
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2015, 16:27:21 »
Volgens mij vind er wat mis communicatie plaats in het topic.
Op schijf 2 staat toch nog gewoon je data?
DS718+ | 2x WD RED 3 TB SHR
DS214 maar met pensioen

Offline jgosen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 38
Re: Harde schijf gecrasht in Synology 212J
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2015, 16:51:56 »
Ik hoop het, maar ik denk, dat Hofstede bedoelt, dat ik misschien door het creëren van een nieuw volume nadat ik de nieuwe schijf erin heb gezet de tweede goede schijf mogelijk gewist heb.

Hoe kun je eigenlijk zien hoeveel data er op een schijf staan? Is daar een methode voor bij Synology?
  • Mijn Synology: DS212J

Offline Erwin1

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 64
  • -Ontvangen: 129
  • Berichten: 1.655
Re: Harde schijf gecrasht in Synology 212J
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2015, 16:58:37 »
Zal ik via teamviewer even met je meekijken?
DS718+ | 2x WD RED 3 TB SHR
DS214 maar met pensioen

Offline jgosen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 38
Re: Harde schijf gecrasht in Synology 212J
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2015, 17:04:05 »
Dank, maar ik ben nu niet thuis, ben nog aan het werk.
  • Mijn Synology: DS212J

Offline jgosen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 38
Re: Harde schijf gecrasht in Synology 212J
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2015, 17:07:39 »
Vanavond kan als ik thuis ben, hoe doen we dat?
  • Mijn Synology: DS212J


 

Harde schijft flusht na upgrade naar 3.0

Gestart door AnonymousBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 5
Gelezen: 2567
Laatste bericht 05 november 2010, 23:10:04
door ovanheck
Harde schijven verloren ruimte

Gestart door SylvesterBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 1142
Laatste bericht 30 september 2016, 22:00:55
door Sylvester
Harde schijven

Gestart door gobiuspictusBoard NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 1791
Laatste bericht 08 november 2014, 14:42:50
door Birdy
Harde schijven constant druk, datagebruik gaat langzaam

Gestart door BinnetieBoard Synology DSM 6.2

Reacties: 13
Gelezen: 2406
Laatste bericht 30 oktober 2018, 10:01:49
door Ben(V)
Wisselen harde schijven

Gestart door Theknurt12345Board NAS hardware vragen

Reacties: 11
Gelezen: 1469
Laatste bericht 28 december 2020, 17:09:42
door Birdy