Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Raymonddeniet op 24 januari 2020, 08:31:09
-
Hallo allemaal,
Ik heb een Synology DS712+ NAS (ik heb ze in SHR Mirror draaien). Sinds gisteren geeft hij aan dat 1 van de 2 harddisks defect is. Dit is een WD red disk.
Gelijk 2 nieuwe besteld.
Op deze site gekeken welke compatibel zijn (daar ik meer opslag wilde hebben): https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS712%2B&category=hdds_no_ssd_trim&filter_class=NAS&p=1
Ik heb 2x de Seagate ST4000VN008 - 2DR166 IronWolf 4TB besteld.
Als ik vanavond de defecte eruit haal, en de nieuwe erin stop, dan zal hij automatisch synchroniseren. Als dat klaar is, dan vervang ik die andere.
Maar, zal hij dan gelijk zien dat ze groter zijn en heb ik gelijk meer opslag, of moet ik nog (div) handelingen verrichten om die extra ruimte beschikbaar te krijgen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
gr Raymond
-
Eerst de defecte vervangen.
Dan de storagepool repareren. Gaat dus niet helemaal automatisch.
Je moet wel even de juiste handeling verrichten in Opslagbeheer.
Als daarna de rebuild klaar is, kan wel 24+ uur duren , doe je precies hetzelfde met de andere oude schijf.
-
Volgens mij moet daarna nog het volume uitgebreid worden, de opslagpool wordt automatisch uitgebreid.
Maar misschien is dit iets van voor DSM 6.2.
-
DSM 6.2:
De Opslagpool wordt NIET automatisch uitgebreid/hersteld.
Actie: Opslagbeheer > Opslagpool > Herstellen > kies de nieuwe HD > Toepassen.
Het volume wordt WEL automatisch meegenomen/hersteld.
Nadat beide HD's zijn vervangen, wordt de grootte van het volume aangepast.
-
Het zou ook slecht zijn als het volume automatisch uitgebreid zou worden. Het zou kunnen dat een gebruiker juist een extra volume wil bijmaken op de extra ruime.
Maar voor dit soort complexe handelingen zou ik altijd de handleiding bestuderen en nooit op adviezen op het forum vertrouwen. De handleiding is altijd veel completer. Bij de goedbedoelde forum adviezen wordt soms vergeten om cruciale randvoorwaarden te vermelden.
-
Mijn advies is een getest advies, TS moet n.l. SHR/RAID1 repareren en wil dus zeker geen nieuw volume maken. ;)
Maar goed, de handleiding hierop naslaan is natuurlijk ook een goed advies.
-
Allemaal ontzettend bedankt voor de uitleg en adviezen. De handleiding heb ik gedownload. De NAS herstart. Keerde natuurlijk terug met de foutmelding.
Nu stond er in blauw hyperlinked in de storage app "herstellen". Deze stond er niet eerder. Dit aangeklikt. Nu ging hij de storagepool herstellen. Hij gaf ook daarmee aan, dat wanneer dat niet goed zou zijn, de schijven vervangen moeten worden.
Na het herstellen was het systeem weer gezond. Weer herstart en het bleef zo. Daarna heb ik de 2 schijven aan de uitgebreide S.M.A.R.T. test onderworpen. Beiden goed. Ook geen foute sectoren etc.
Dit topic slag ik ecen digitaal op voor het geval dat.
Nogmaals dank voor jullie hulp!