Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Wuisman op 30 december 2015, 20:47:34

Titel: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 20:47:34
Ik heb mijn nieuw NAS DS414 aan het installeren met 2 maal 4TB HDD. (ook allebei nieuw)
Na installatie ga ik naar opslag beheer en zie maar 1 HDD met een volume van maar 1.8TB?

In het log bestand zie ik dat schijf 2 foute sectoren heeft en los gekoppeld is?

Hoe kan ik veriferen of de HDD echt niet goed is?

Mvg,
Onno
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Birdy op 30 december 2015, 20:59:38
Wat zie je in HDD/SSD in opslag beheer ?
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 21:06:08
Ik zie alleen schijf 1. de bij schijf grootte staat 1.8 TB en het is volume 1
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Birdy op 30 december 2015, 21:08:40
Ok....dat was even een bevestiging.
Denk dat je 2e HD defect is, test de HD in een externe behuizing of dock en sluit deze aan op je PC (USB of eSATA).
Test dan met de software van het merk, zal je vinden op hun Website.
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Hofstede op 30 december 2015, 21:10:19
Het is ook vreemd dat je 1e schijf herkend wordt als een 2 Tb in plaats van een 4 Tb. Welke versie van DSM heb je geïnstalleerd?
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Birdy op 30 december 2015, 21:12:26
Goed gelezen @Hofstede 8) had die over het hoofd gezien ;)
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 21:17:13
Klopt, dat vind ik ook vreemd.

Ik weet alleen niet waar ik de DSM versie kan zien, ben net vandaag begonnen. Ik heb wel een update van de DSM gedaan.

Onno
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Hofstede op 30 december 2015, 21:22:30
Dat kun je onder andere zien op het login-scherm, rechtsonder.

Welke harde schijven heb je precies (merk en type)?
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 21:23:30
Ik heb het gevonden het is DSM 5.2-5644 update 1.

PS: met de HDD ga ik morgen terug naar de winkel. dank je voor de hulp Birdy.

Onno
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Birdy op 30 december 2015, 21:24:44
Zou die andere dan ook maar meenemen als deze 4TB is en maar de helft kan gebruiken. ;)
Of....heb je 2 2TB gekocht soms  ::)
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 21:26:20
Ik heb Western Digitaal RED. als ik het uit opslagbeheer haal is het type: WD20EFRX-68EUZNO.

Onno
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Hofstede op 30 december 2015, 21:27:22
Dat zijn 2 Tb schijven. Dus dan klopt het wat de NAS aangeeft. Als je voor 4 Tb betaald hebt dan moet je terug naar de winkel.
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 21:27:28
Ik heb 2 maal 4TB gekocht dot stond ook op de sticker op de schijven, maar het is inderdaad vreemd.

Onno
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 21:28:13
Dank je wel, dan gaan ze alle twee terug.

Onno
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Birdy op 30 december 2015, 21:30:22
Foute stickers dus.... ;)
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Hofstede op 30 december 2015, 21:31:46
Op de officiële stickers die door WD op de schijven zijn geplakt? Welke type staat op die stickers?

 
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Birdy op 30 december 2015, 21:57:07
Maak anders ff een foto en plaats deze hier.
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 22:16:55
Op de sticker van WD staan netjes de WD40... en ook 4.0TB, dus dit lijkt echt een probleem met de stickers te zijn.
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Hofstede op 30 december 2015, 22:20:40
Grappig. Dan zou ik morgen in de winkel de vervangers maar eerst in de winkel laten checken.
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Birdy op 30 december 2015, 22:25:21
Nog nooit voorbij zien komen zo'n fout :o maar goed, het kan zo te lezen ;D
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Wuisman op 30 december 2015, 22:34:12
Birdy, Hofstede, dank je wel voor jullie support. Ik ga inderdaad vragen of ze de schijven eerst kunnen controleren door ze uit te lezen.

Mvg,
Onno
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Hofstede op 30 december 2015, 22:35:54
Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat dit in de fabriek is gebeurd. Mogelijk zijn het schijven die gerefurbished zijn, of iemand is "creatief" geweest.
Je zou de serienummers van de schijven nog kunnen checken op de support website van WD. Dan kun je zien welk type ze zouden moeten zijn en of ze gerefurbished zijn. Ook zou het serienummer dat je in de NAS kunt uitlezen moeten overeenkomen met het serienummer op het label.

Maar goed, dat is natuurlijk het probleem van de winkel die ze verkocht heeft.
Titel: Re: Harddisk niet zichtbaar
Bericht door: Stephan296 op 31 december 2015, 01:16:49
Of je hebt een geval zoals ik die een schijf bij redcoon gekocht heeft (eens en nooit weer) waarvan het serie nummer niet geregistreerd staat bij WD.
Contact met WD gehad blijkt dat de schijf via een ander retail kanaal gelopen is en dus maar 2 jaar garantie heb van redcoon ipv 3 jaar van WD.
Hier kwam ik natuurlijk te laat achter. (Maand of 4)
Voortaan controleer ik ze eerst bij WD voordat ik ze uit de verpakking trek.