Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Guzzler op 25 oktober 2016, 10:35:07
-
Beste mensen,
momenteel heb ik 2 Synology NASjes draaien, een DS214+ en een DS216+. De laatste gebruik ik hoofdzakelijk voor backups van de DS214+ en alle PC/laptop backups. Nu, het probleempje waar ik mee worstel is volgend.
Software upgrades voer ik handmatig uit op beide NASjes. De DS214+ doet dat prima volgens protocol. SW wordt gedownload, geupgrade en een reboot volgt waarna het inlogscherm weer verschijnt.
De DS216+ heeft deze zelfde cyclus na aanschaf en installatie ook zo afgehandeld, echter na een paar upgrades liep ik tegen het probleem aan dat na de reboot de ethernetpoort dood is....geen aktiviteit meer en dus geen inlogscherm. Het IP adres (static) zie ik wel als ik een netwerkscan doe echter de poort toont geen enkele aktiviteit (beide ledjes op de switchpoort zijn uit).
Enige oplossing om er weer leven in te krijgen is de ene keer de poweradapter op de achterkant van de NAS eruit te halen en weer erin te pluggen, helpt dat niet lukt het wel met de resetknop een paar seconden in te drukken. De NAS boot weer en de poort komt weer op.
Ik weet niet of dit een bekend fenomeen is bij een DS216+, maar irritant is het wel als je na iedere upgrade de zolder opmoet om het ding te resetten, dus iedere suggestie (behalve de oplossing om de NAS van zolder te halen... ;) ) is welkom.
BTW...de instellingen op zowel de DS214+ als de DS216+ zijn identiek. Ik heb gisteren op de DS216+ IPv6 op off gezet, dat leek te helpen. Bij de laatste upgrade kwam het inlogscherm weer netjes terug. Ik kan het fenomeen echter niet verklaren omdat de DS214+ wel met dezelfde setting goed de upgrade cyclus doorloopt.
Mvg
Guzzzzzz
-
Ik heb meer problemen voorbij zien komen betreffende de DS216+ (zoek maar eens).
Denk niet dat je via dit Forum een oplossing gaat krijgen omdat het waarschijnlijk een combi is van de Hardware en DSM echter, zeker weet ik het niet.
Als ik jou was zou ik een Ticket inleggen voor dit probleem.
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://account.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of via DSM (alleen versie 5 en hoger): Hoofdmenu > Support Center > Contact Support.
-
Dank voor de snelle reactie Birdy.
Ik had idd al het hele forum zo een beetje afgestruind naar mogelijk identieke problemen en eventuele oplossingen.
Blijkbaar is de DS216+ toch een vreemde eend in de bijt bij Synology gezien het aantal issues wat ik ben tegen gekomen op dit forum.
Beide NASjes draaien verder zorgeloos sinds geruime tijd, het probleempje met de DS216+ is hinderlijk maar niet onoverkomelijk voor mij.
De DS is geregistreerd en ik ga dus voor een ticket :)
Mocht er iets positiefs uitkomen in de vorm van een oplossing laat ik dit weten.
Mvg
Guzzzzz
-
De DS216+ zie ik bij Synology al niet eens meer bij de beschikbare producten staan.
Of ik moet er overheen kijken 8)
Wel de DS216+II
Zal vast een reden hebben.
-
Tja...een jaartje geleden aangeschaft, was toen de laatste nieuwe versie....heb dus weer de hoofdprijs in huis gehaald :'(
Ticket is ingeschoten, met een beetje (veel) geluk mag ik hem omruilen en anders sappelen we maar weer veder.
-
Dat de 216+ en de 716+ inmiddels versie II hebben, heeft te maken met de beschikbaarheid van de CPU, verder niets. Wel klopt het dat beide type's soms nukken vertonen, zo heb ik inmiddels mijn 3de 716+ :). Van de eerste werkten de USB poorten niet meer na een week, werd dus netjes behandeld als een DOA, en ik had snel een nieuwe. de tweede wilde totaal niet meer starten na een update. Dit had toen te maken met de DSM versie waar ook een stukje BIOS update in zat... Nummer 3 draait inmiddels een half jaar probleemloos. Het vetrouwen had bij mij een deuk opgelopen, maar de deuk is inmiddels weer weg :)
-
Ok, ik zocht er iets teveel achter 8)