Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: LelyBob op 20 januari 2013, 11:24:57

Titel: fouten in SMART status controle
Bericht door: LelyBob op 20 januari 2013, 11:24:57
Hallo allemaal,

Sinds gisteren kom ik er achter dat dat één van mijn 2 schijven fouten bevat na een smart controle. DSM raad aan deze schijf te vervangen. Mijn  710+ staat in RAID0 met 2x 2Tb Samsung schijven.  Ik heb 2 vragen:

Hoe urgent is het om deze schijf te vervangen?
Kan ik deze schijf vervangen zonder de Syno compleet opnieuw te installeren? Concreet wat is de slimste manier?

Bob
Titel: Re: fouten in SMART status controle
Bericht door: Robert Koopman op 20 januari 2013, 11:48:33
Met Raid-0 staat de helft van de data op de ene schijf en de andere helft van de data op de andere schijf.
Indien er een schijf verloren gaat is alle data verloren.....
Ik zou eerst alles wat onvervangbaar is direct op een externe schijf zetten!
De schijf vervangen voor een nieuwe heeft geen nut om de data te behouden, de NAS kan de ontbrekende data nergens uit opbouwen.

Hoe urgent het is hangt van de SMART waarschuwing af, wat is er precies boven een toegestane waarde gekomen?
Titel: Re: fouten in SMART status controle
Bericht door: LelyBob op 20 januari 2013, 12:30:58
Hoi Robert,

Er zitten wel afwijkingen het rapport, maar zeggen doet het mij niets. Ik krijg het niet voor elkaar om een screendump te plaatsen(blijft te groot). Ik heb je daarom een mail gestuurd met een afbeelding. Kan jij eens kijken als je er tijd voor hebt.


Bob
Titel: Re: fouten in SMART status controle
Bericht door: Jane56 op 19 april 2013, 13:59:42
Kijk verder in Opslagbeheer, SMART, SMART-informatie. Daar staat de fout gespecificeerd.
Waarschijnlijk staat daar als fout:  Spin_up_Time: in the past
Dat is een bekende fout voor Samsung schijven. Op de fora zie je dat dit veel voorkomt, Synology geeft hiervoor een patch (voor elk model NAS en schijf anders...), maar daarvoor moet de de HD eruit halen en upgraden via de PC. Erg omslachtig, dus ik heb het nog steeds niet gedaan en heb het zo al maanden draaien zonder probleem.
Titel: Re: fouten in SMART status controle
Bericht door: davey op 19 april 2013, 19:18:10
Hallo allemaal,

Sinds gisteren kom ik er achter dat dat één van mijn 2 schijven fouten bevat na een smart controle. DSM raad aan deze schijf te vervangen. Mijn  710+ staat in RAID0 met 2x 2Tb Samsung schijven.  Ik heb 2 vragen:

Hoe urgent is het om deze schijf te vervangen?
Kan ik deze schijf vervangen zonder de Syno compleet opnieuw te installeren? Concreet wat is de slimste manier?

Bob

Vraag 1

Je vraag is urgent en waarom zal ik je uitleggen Gaat 1 van de schijven kapot ben je all je data kwijt  wat je op je Synology hebt staan namelijk door dat je RAID-0 hebt is de data verdeelt over 2 schijven.

En dus als de ene kapot gaat mist hij de andere helft ik raad je aan om een 4tb schijf te kopen externe en daarop een backup te draaien.

Vraag 2 ( Antwoord van Robert )

De schijf vervangen voor een nieuwe heeft geen nut om de data te behouden, de NAS kan de ontbrekende data nergens uit opbouwen.

Gr Davey