Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Boschje79 op 16 maart 2022, 11:13:39
-
Goedendag,
Eerder deze week heb ik schijf 1 vervangen van mijn DS920+ (WD Red Plus - CMR) omdat deze een I/O error gaf. De S.M.A.R.T test ging ook niet verder dan 90% dus ik heb hem maar vervangen. 3 schijven in SHR, alles is herstelt.
Nu krijg ik na 1 dag dus weer dezelfde fout op schijf 1 (of slot 1 van de DS920+) en dat lijkt me dus wel heel sterk.
Zou het kunnen zijn dat er iets aan de hand is met de disk interface controller? Het lijkt alsof het alleen bij slot 1 van de DS920+ gebeurt (en dat is dan disk 1).
De Raw_Read_Error_Rate staat op 2 bij de SMART attributes.
Iemand enig idee? Hoe sluit ik een en ander uit? Dank je.
-
Zou het kunnen zijn dat er iets aan de hand is met de disk interface controller? Het lijkt alsof het alleen bij slot 1 van de DS920+ gebeurt
Zou dan niet zozeer het probleem bij een controller leggen, want diezelfde controller geldt naar ik vermoed ook voor de andere disks.
Mogelijk is er een fysiek probleem met de connector in het slot waar de HD contact legt??
Misschien dat met uitnemen van de HD, en "open slot" je met een penseeltje gedrenkt met wat contactspray
het slot achterin kunt schoonmaken, en hopen dat erna de connectie beter verloopt??
-
Ik zou denken, een garantie gevalletje?
-
Van de schijven of van de DS920+ ?? (of beide??)
-
Van de DS, want kennelijk geeft die problemen, HD is immers al vervangen.
-
Ik ga inderdaad eerst eens even de connector reinigen en gelijk al het stof eruit halen en dan nog eens proberen.
Werkt dat niet, dan toch eens kijken of dit mogelijk een defect is aan de DS zelf (en dit mogelijk een garantiegevalletje is).
-
Je moet eens wat opzoek werk doen wat "Raw_Read_Error_Rate" eigenlijk wil zeggen.
Waar zie jij die 2 staan ? Onder de SMART details ?
Het kolommeke "value" ? "worst" ? "threshold" ? "raw data" ?
Indien bij "raw data" is dat geen probleem ... ELKE schijft heeft oplopende raw_read_error_rate , dat is normaal.Er zitten complexe methodes op zo'n harde schijf(controller) om de data te reconstrueren etc.
(mijn 4 schijven in m'n DS918+ hebben elks tientallen miljoenen van deze)
-
Maar hij heeft ook al aangegeven dat er I/O fouten zijn, en een S.M.A.R.T test op 90% blijft hangen.
Als je opzoek werk doet op I/O fouten, kom je o.a. aan problemen met slechte kabels, of in het geval met een NAS dus gewoon het HD-slot.
https://recoverit.wondershare.com/harddrive-recovery/how-to-fix-external-hard-drive-io-error.html
- The hard drive is damaged physically or logically
https://recoverhdd.com/blog/how-to-fix-hard-disk-i-o-device-error.html
What causes I/O errors?
- Incorrect storage device connection
- Outdated mass storage driver
- The connected device is damaged or damaged
- The connection port is broken
- Drive letter conflict during device initialization
Checking the connection cable
The first action you need to do is check the cable and attachment mechanisms for damage, faults, chips, or dirt.
Unplug and then reconnect the cable connecting the drive with your computer. Check the cable connector for any dirt or broken connections.
Perform such a check at both ends of the cable and then attempt to access the drive again.
-
Ten eerste bedankt, voor de replies.
Wel allemaal wat vreemd, het heeft ruim 1.5 jaar goed gedraaid en ineens zou de connector dan kapot zijn. Maar het zou kunnen natuurlijk.
Om antwoord te geven: de RAW data value staat op 2 bij raw_read_error_rate, bij de andere schijven is deze 0.
Dat die test op 90% blijft hangen kan wellicht een andere (niet gerelateerde oorzaak hebben), daar hebben er meer last van:
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/123516
Ik ga eerst eens de DS eens schoonmaken aan de binnenkant. Wellicht helpt dat.
-
Wel allemaal wat vreemd, het heeft ruim 1.5 jaar goed gedraaid en ineens zou de connector dan kapot zijn.
Nee, het hoeft niet "kapot" te zijn.
Een combinatie van vuil / corrosie op microniveau kan net een kantelpunt geven op minder goed contact,
en daarmee toenemende onbetrouwbaarheid met foutmeldingen / problemen als gevolg.
Het is mechanisch een erg eenvoudige verbinding, waar materiaal met een lichte veerdruk op elkaar is gedrukt.
Onder omstandigheden van voortdurende vocht en temperatuurwisselingen door de tijd heen kan zoiets minder betrouwbaar worden.
(Waar staat die NAS - meterkast? Kelderruimte ? Misschien in een ruimte die minder ideaal is??)
Dit soort processen komt echt op allerlei gebied voor. Echt niets nieuws onder de zon. (Maak het zelf echt geregeld mee).
Vandaar de suggestie om contacten schoon te maken. Dat is het meest simpele om te doen, en te kijken wat dat oplevert.
Bij apparatuur met ventilatoren erin wat stof aantrekt, is het geen ongebruikelijke luxe
gewoon een jaarlijkse schoonmaakbeurt als "onderhoud" uit te voeren.
-
Nou, ik heb de connectors gereinigd en alles eens goed schoon geblazen. Fingers crossed.
Ik heb het advies opgevolgd in dat Synology forum en de LAN kabels los getrokken. Dan is de uitgebreide SMART test ineens binnen het kwartier van 90 naar 100%. Dus toch iets wat de schijf bezig houdt en daardoor de test qua uitvoer belemmert. De test gaf geen problemen overigens.
-
Bij mijn nieuwe 920+ met vier nieuwe WD Red schijven had ik ook één schijf met een foutmelding. Nieuwe schijf op garantie erin en probleem was gelukkig opgelost.