Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: wihe1 op 28 februari 2019, 15:13:09
-
Sinds kort een ds918+. Gestart met een 3TB schijf. Nieuw geinitialiseerd; volume 1 op storage pool 1, eenvoudig, basic volume ingericht en daarna een backup teruggezet van een andere 3TB schijf. Toen deze gelukt was, de externe schijf erbij gezet en het raid-type aangepast naar Raid 1 en daarbij het tweede volume (niet geinitialiseerd) aan de storagepool toegevoegd. Leek goed te gaan. Alleen staat nu na meer dan een week in het Overzicht de melding Opgepast, One or more storage pool/SSD caches are degraded.
De volumetab en de storage pool tab geven een melding pariteitsconsistentiecontrole wordt uitgevoerd. Staat op 7,36%.
Beide schijven hebben een status normaal voor schijftoewijzing en integriteit.
Wat doe ik om dit te verhelpen?
Ik zou graag een 4 TB schijf toevoegen, die mijn laatste backup bevat en daarmee van raid 1 naar Raid 5 gaan, maar dan wel zeker zijn dat het systeem gezond is.
Plan is om daarna te repliceren met de synology van mijn zoon
Wat zou ik moeten doen?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190228/2f41a92341d8d85d34f4f36ea30668b3.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-T590 met Tapatalk
-
Laat Overzicht, Volume en HDD/SSD ook eens zien.
-
Twee heb ik toegevoegd aan mijn eerste bericht. Hierbij het overzicht van Volume
-
Zo te zien loopt de pariteitscontrole wel op, maar dan wel héél langzaam. Doe je tegelijkertijd nog iets anders op de NAS? Downloaden of iets dergelijks?
-
Nee, niets. Alleen zo nu en dan een foto van telefoon
Verstuurd vanaf mijn SM-T590 met Tapatalk
-
Print screens van telefoon zijn niet handig, zo goed als onleesbaar !
Maar goed, als er geen beweging meer in te krijgen is (volgens mij loopt dit al een week), dan zou ik Support Ticket inleggen en zeggen dat die pariteitscontrole niet voorbij de 7.37 % komt.
Echter, je zou ook een shutdown kunnen doen, weer opstarten en dan kijken hoe het gaat.
Bij een pariteitscontrole zou dit moeten/mogen kunnen echter, je doet dit wel op eigen risico.
-
Dank,
Heb opnieuw gestart. Is ook goed teruggekomen. Probleem is er nog. Nu kijken of ie er sneller doorheen komt. Ander volg ik je advies op en leg eensupport ticket in.
Verstuurd vanaf mijn SM-T590 met Tapatalk
-
We zijn benieuwd 8)
-
Vanochtend een support ticket ingeschoten. Nog steeds onder de 10%.
Daarna wel de drive cache ingeschakeld en de prio verhoogd. Nu afwachten op een reactie van Synology.
Verstuurd vanaf mijn SM-T590 met Tapatalk
-
Kijk ook eens in Opslagbeheer (PER HD) > HDD/SSD > Integriteitsinfo > S.M.A.R.T.-informatie naar de waarden.
-
Dat was een goede tip. Quick SMART test uitgevoerd op beide schijven. Disk 1 1was na enkele minuten klaar met status normaal. Disk 2 heeft de hele nacht gelopen en staat nu nog op 90%.
De pariteitsconsistentiecontrole is inmiddels wel door naar 68%.
Verstuurd vanaf mijn SM-T590 met Tapatalk
-
Ok, de pariteitsconsistentiecontrole is afgerond en ook de smart test op de 2e drive. En...... alles is normaal en groen.
Blijkbaar heeft de prioriteitsvehoging en het inschakelen van de writecaches de zaak versneld en mogelijk zaten de pariteitsconsistentiecontrole en de SMART check elkaar in de weg.
Vraag me wel af of:
- het beter is om de writecache weer uit te zetten; ik heb geen UPS, dus is het risico dan niet te groot?
- het verstandig is om een uitgebreide smart check te starten op beide drives?
Verstuurd vanaf mijn SM-T590 met Tapatalk
-
Iets klopt er niet met die 2e drive als alles zo lang duurt. Ik zou zeker ook de uitgebreide test doen. Die duurt normaliter ettelijke uren, maar kan ook dagenlang op 90% blijven hangen. (Maar die test kun je altijd afbreken in het menu waar je hem start)
Je kunt ook de logbestanden bekijken of je daar errors in ziet.
-
- het verstandig is om een uitgebreide smart check te starten op beide drives?
Je kunt beter (denk ik) Gegevens opschonen (scrubbing) (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_data_scrubbing) inplannen.
Verder ben ik het wel eens met @Briolet
-
Scrubbing van de pool duurde iets minder dan 1 uur
Nu draait de uitgebreide SMART test
Verstuurd vanaf mijn SM-T590 met Tapatalk
-
Ik had hetzelfde op. Mijn ds918+. Uiteindelijk wel alles in het groen maar ook meldingen van bad sectors en meerdere i/o fouten.
-
Ook de uitgebreide SMART test is vlekkeloos doorlopen. In response op de support ticket en de door mij aan synology gegeven update hebben zij geconstateerd dat er gelijktijdig ook een DSM update liep.
Ik blijf het in de gaten houden,maar ga er voorlopig van uit dat het vals alarm is geweest.
Dank voor jullie reacties.
Verstuurd vanaf mijn SM-T590 met Tapatalk
-
Je moet ook nooit iets als automatische updates aanzetten.
Dan weet je niet wat er gebeurd, hou dat soort dingen gewoon zelf in de hand.