Dames, Heren,
Ik ben nieuw op het forum en nieuw met Synology nassen. Twee weken geleden heb ik een DS415+ aangeschaft, om het in te zetten als back-up voor documenten, foto's, muziek en films. Uiteraard is het een leuke NAS en biedt DSM wat mooie App's. Even beeld schetsen van mijn configuratie:
DS415+ met:
2x HGST Deskstar NAS 4TB geconfigureerd met SHR
4 volumes:
Volume 1: 100GB, Apps
Volume 2: 2000GB, Filesharing (foto's, muziek e.d.)
Volume 3: 500GB, User homes
Volume 4: 500GB Downloads
De volgende Apps zijn geïnstalleerd:
- AntiVirus Essential
- Audio Station
- Cloud Station
- CouchPotato 20141013-6
- Download Station
- GIT 2.3.7-4
- Python 2.7.9-13
Nou zit ik met het volgende probleem. Ik weet niet goed waar ik dit in moet plaatsen, omdat ik niet weet of het aan de hardware of software lag.
- Om 10:32 vanmorgen nog normaal ingelogd, bij mijn vriendin, niks aan de hand, zeker tot een uur of 13:15 nog wat muziek gedownload, geordend e.d.
- Om 17:50 een e-mail (timestamp in email is dus +2): Beste gebruiker,
De verbinding met ******.diskstation.me is verloren sinds 2015-05-03 15:19:23 GMT +00:00. Controleer de netwerkverbinding met uw DiskStation en ga na of de DDNS-service is ingeschakeld.
Vanaf dat moment geprobeerd of ik op mijn nas kon komen via m'n domeinnaam/ip-adres, maar dat lukte niet. Toen even ingelogd op mijn PC via teamviewer, en intern het IP-adres van mijn NAS gepingt, maar ik kreeg geen response. Besloten om als ik thuis was, even te kijken wat er aan de hand was.
Thuis, 22:15, nogmaals geprobeerd te pingen, in de router gekeken of deze toevallig een ander IP-adres verkregen had (normaal heeft mijn NAS een statisch IP), maar alle IP adressen in het netwerk waren niet van de NAS. Geprobeerd om de netwerkkabel in LAN 2 te stoppen, maar geen reactie, geen DHCP request op de router, nada) ook nog wat gegoogled, maar kwam weinig bekends tegen. Toen besloten om mijn NAS even de aan/uit knop 5 seconden vast te houden, blauwe lampje ging knipperen, (geen pieptoon, wel ingesteld), paar minuten gewacht, maar er gebeurde vrij weinig. Toen besloten om nogmaals de aan/uit knop in te drukken en wat langer vast te houden, na ongeveer 10-15 seconden, viel de nas uit. Even tientallen seconden gewacht zodat de harddisken tot rust kwamen, en toen weer gestart. Dit keer zonder problemen. Ik kreeg direct daarna ook een mailtje van DDNS dat mijn NAS weer bereikbaar was via het opgegeven domeinnaam.
Nou heeft er niet heel erg veel bijzonders gedraaid op het moment dat dit gebeurde, alleen download station, met een paar taken (welke niet echt goed doorliepen), 's ochtends nog m'n hele fotocollectie over gekopieerd, zonder problemen. Waarom ik dit bij Hardware zet, is omdat ik in het logboek geen activiteiten tegen kom, ik dus niet weet of het aan de hardware of software ligt, excuses mocht dit verkeerd staan.
Bijgevoegd het logboek, waarbij te zien is dat:
- ik een keer fout heb ingelogd
- De netwerkkabel nog in LAN 2 zat, terwijl ik de nas opnieuw opstartte,
- Het systeem booted up from an improper shutdown (ik kreeg een e-mail, met als reden: stroomuitval)
Overige info:
NAS is alleen bereikbaar intern/extern via SSL+cert, via niet standaard portnummer, verder is alleen een poort voor cloudstation geforward.
Hoe kan ik voorkomen dat dit weer voorkomt? Waar zou dit aan kunnen liggen? Zijn er nog andere logboeken waar ik in kan kijken? Is het misschien aan te raden om een extra netwerkkabel aan te brengen?
Ik hoor graag van jullie.