Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: 10o op 09 juni 2015, 22:15:13
-
Allen,
Sinds een paar dagen sluit mijn DS412+ zichzelf af, geen reden hij gaat gewoon down.
In de log wordt dit weg geschreven: Server started counting down to shutdown.
Dit zou kunnen betekenen dat de voeding kapot is, hoe kan ik deze testen? Of weet iemand waar er in de log files weg geschreven wordt dat de voeding te weining spanning afgeeft?
In mijn verdere onderzoek kwam ik in de kern.log file deze entry tegen:
kernel: [ 93.541143] type=1400 audit(1433619787.498:2): apparmor="DENIED" operation="open" parent=1 profile="/usr/syno/bin/img_backupd" name="/usr/syno/etc/synobackup/synobackup.conf" pid=11817 comm="img_backupd" requested_mask="r" denied_mask="r" fsuid=0 ouid=0
Elke keer als de synology down gaat wordt die entry weg geschreven, iemand enig idee wat dat kan zijn?
Ik heb al een moederbord test gedaan en die was succesvol.
-
Heb je een backup ingesteld staan?
-
Nee er is geen backup taak ingesteld.
Er staan wel wat records in de cron jobs. Ik zal die vanavond even posten.
-
Bij een eventueel kapotte voeding gaat hij ineens uit, en niet netjes een countdown uitvoeren. Dus er is iets anders aan de hand.
De log entry kan ook een gevolg zijn van de shutdown procedure, en niet de aanleiding.
Lees dit maar eens na... http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=51369 (http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=51369), lijkt een kwestie van een kapotte power button
-
Ik heb het topic door gelezen en alle symptomen die ze beschrijven komen bij mij ook voor..
Ga eens zoeken of ik een nieuwe power switch kan regelen..
-
Geen garantie meer?
Anders even Synology benaderen, niet geschoten.........
-
Garantie is er al vanaf, hij is 3 jaar oud.
Heb contact met Synology, die zeggen dat ik dsm op een andere schijf moet installeren en dan kijken wat de nas doet. Valt hij dan nog uit dan zal het een hardware issue zijn en anders niet...die conclusie kan ik zelf ook wel trekken :) :)
Zal er straks eens een andere disk in duwen en kijken wat er gebeurt.
-
@MMD hier de inhoud van de crontab
0 2 * * * root /var/packages/AntiVirus/target/bin/synoavscan --system
0 0 1 * * root /usr/syno/bin/syno_disk_health_record
48 15 * * 1,2,3,4,6 root /usr/syno/bin/synopkg chkupgradepkg
47 1 * * 2 root /tmp/synoschedtask --run id=2
-
apparmor="DENIED"
Apparmor verbood iets gebaseerd op een profiel
operation="open"
Hetgeen Apparmor verbood (iets openen)
profile="/usr/syno/bin/img_backupd"
Het profiel waarin dat is vastgelegd
name="/usr/syno/etc/synobackup/synobackup.conf"
Het bestand dat door iets werd geprobeerd te openen
pid=11817
Het proces ID van het proces dat het probeerde te openen
comm="img_backupd"
De naam van het proces
requested_mask="r"
Hetgeen img_backupd wilde doen (lezen)
denied_mask="r"
Hetgeen Apparmor img_backupd verbood
Het betekent dat elke keer vlak voor dat de NAS af gaat sluiten er, naar mijn vermoeden, een netwerkbackup van een volume wil maken maar dat wordt verhinderd door Apparmor.
Heb je een netwerkbackup ingesteld en zoja heb je dan ook ingesteld dat ie na de backup af moet sluiten?
-
Nee ik heb geen netwerkbackup meer actief staan. Half jaar geleden wel eens mee bezig geweest maar mee gestopt omdat de poort niet aan te passen was.
Weet zeker dat ik toen niet heb gezegd dat de nas na de backup doen moet gaan
-
Ok, misschien kun je nog proberen "47 1 * * 2 root /tmp/synoschedtask --run id=2" te verwijderen.
Eerst even backuppen en dan zien of het nog gebeurt voordat je met een andere schijf aan de gang gaat.
-
Ga ik morgen even doen, Bedankt. Ik laat het weten
-
"47 1 * * 2 root /tmp/synoschedtask --run id=2"
Deze is een taak van Taakplanner, kijk daar eens in (Configuratiescherm) of daar een taak is ingepland om 1:47 op de dinsdag.
-
Precies,
Dat is de taak die de log melding van Apparmor veroorzaakt.
-
Na het uitzetten van de taak, ging de nas nog steeds vanzelf uit.
Nu maar via de Reset methode DSM opnieuw geinstalleerd, ben benieuwd of dat helpt.
-
Ok, hopen op het beste dan maar.
Bedenk me net dat er een optie is om de NAS af te sluiten nadat de schijven een bepaalde tijd hebben geslapen.
Die vindt je in: Configuratiescherm-->Hardware en stroom-->HDD-slaapstand
Dan helemaal onderaan: Automatisch uitschakelen inschakelen
Kun je nu echter niet meer controleren.
Succes...
-
Die heb ik van de week gecheckt en die stond niet aan.
Ondertussen is de Synology weer een 1.5 uur online... Ik zie morgenochtend wel of hij er nog steeds is :)
-
Update:
Andere schijf gepakt die als enige er in gedaan, dsm laten installeren en voila bam uit.
-
De powerswitch kun je nog proberen.
Weet niet of je met een soldeerbout overweg kunt en een beetje basiskennis hebt anders is er misschien wel iemand in de buurt.
Je hoeft trouwens niet meteen een nieuwe switch te bestellen, je kunt het eerst testen.
-
Power button er uit gehaald... Nu een maar een poosje aanzien...
Keep you posted.
-
Als je de voeding nog wilt meten, die heeft 4 pinnen, 2x 12V.
Meet dan wel onder belasting.
Fingers crossed...
-
Al 40minuten online.
Grootste verschil was al dat ik maar 1x op de switch hoefde te drukken en de DS412+ ging gelijk aan. Eerder op de avond moest ik 4 a 5x drukken voor hij aan ging.
Hij heeft eerder al 1.5 uur onine gestaan en toen toch uit gegaan, afwachten maar.
-
9 hours encounting!
:) :)
Ik begrijp het niet dat een simpel plastic knopje zoveel kan veroorzaken.
-
Draait nog steeds.
Zojuist dsm geupdate naar de laatste versie.
En opeens geeft 1 van de schijven een probleem... Misschien is dat altijd het euvel al geweest maar werdt dat niet herkend door de synology.
-
Dat lijkt mij sterk want je bent niet de eerste die na een update dit meemaakt, onmogelijk hoeft het natuurlijk niet te zijn.
Ik denk nu toch dat het de switch zal zijn.
Even afwachten nog.
-
Ik lees het inderdaad op de fora's...
Lekker vaag allemaal weer... de nas draait verder wel prima.. geen shutdowns meer.
-
Helaas, na een lange periode (24+ uur) zei de nas zojuist ik ga weer down.
Nieuwste dsm staat er op, toen was op eens een schijf aan vervanging toe.
Daarna toch een paar uurtjes kunnen draaien en toen hopsakee weer weg.
-
Tijd voor een ticket.
-
Aangemaakt, volgens hun is de disc toch echt stuk.
Schijf zit gelukkig nog in de garantie.
RMA en verder met het leven :D
-
Inmiddels weer een poosje verder.
De DS412+ heeft ruimte moeten maken voor de DS415+. De oude was niet meer op te starten..
Migratie gedaan van de schijven, volume gecrashed. Synology heeft deze weer kunnen mounten, heb de data kunnen backuppen en nu alles weer inregelen.
Helaas voor de DS412+ :'(