Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Dallas op 19 februari 2014, 00:02:33

Titel: DS410 stuk
Bericht door: Dallas op 19 februari 2014, 00:02:33
Hallo iedereen,

Ik ben bang dat mijn DS410 van ca. 3 - 4 jaar oud stuk is. Er zitten 3 HDD's van Samsung in van 1500GB in (ik dacht) RAID5. Sinds maandagavond was het erg stil met via de ingerichte mailserver binnenkomende mails. Nadat ik vandaag (dinsdag) thuis kwam zag ik dat er van de HDD's geen enkele LED knipperde. Sinds de laatste keer dat ik de NAS benaderd heb en ik heb gemerkt dat er iets niet meer goed is heb ik geen enkele wijziging in de config aangebracht.
Ik heb via het IP adres 192.168.x.x getracht in te loggen, maar ik krijg geen verbinding. Pingen naar dat adres levert ook niets op. Alle pakketjes gaan verloren. Via Synology Assistant kan ik eveneens geen verbinding maken.
Ik heb de voeding eruit gehaald en na een tijdje wachten weer aangesloten om de DS op te laten starten. Het blauwe power-led knippert dan, de HDD's knipperen oranje, het LAN-lampje knippert groen. Verder beginnen de disks te draaien en dan houdt het op. Het wordt stil. Een tijdje later lijkt het alsof de HDD's weer beginnen te spinnen, maar er knippert geen enkel LEDje van de HDD's. Daarna lijkt het alsof de DS weer wil rebooten, maar of dat ook werkelijk het geval is weet ik niet. Ik heb de schijven er allemaal uit gehaald en de DS zonder schijven laten starten. De powerLED brandt dan na een tijdje continu blauw, het apparaat piept en de LAN-LED brandt groen. Schijven weer erin, maar er gebeurt weer niets behalve de hierboven beschreven actie: powerled knippert continu, geen led van de HDD's behalve in het begin even oranje. Wat is er met m'n NAS aan de hand? Is er een schijf defect? Hoe test ik dat? En nog belangrijker, hoe repareer ik het? Graag jullie assistentie/ hulp om te redden wat er te redden valt (de back-up is namelijk al van een te lange tijd geleden). Bij voorbaat dank, Dallas.
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: sanderl op 19 februari 2014, 07:44:25
Ik heb een ds410 te koop...
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Don Ivo op 19 februari 2014, 08:59:19
Gister bij n vriend soort gelijk gehad.
Ik heb het als volgt n op kunnen lossen. Alle schijven eruit resulteert in n piep. Moederbord is dus ok. Met schijven erin knippert de stand by led en de hdd led. Schijf er uit gehaald en n derde lege schijf erin. Syno is via assist weerbte benaderen. Laatste DSM update er op gezet. Nas uit gezet. Originele schijven er weer in en ik kon via de syno assist de nas weer bereiken. Laten migreren en dus nogmaals de laatste DSM er op gezet en alles werkt weer.
Maar de oorzaak? ???? Voor mij volstrekt onbekend?
Succes en laat even weten of t gelukt is.
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Dallas op 19 februari 2014, 09:54:24
@Don Ivo

De leds van de HDD's knipperen maar kort oranje, daarna brandt of knippert er helemaal niets bij de HDD's.

Bedoel je dat ik 1 van de 3 schijven vervang door een nieuwe lege? Moet die schijf van minimaal dezelfde capaciteit zijn? Maakt merk nog iets uit? Snelheid van de disk?
Welke disk moet ik dan vervangen? Van bovenaf gezien de eerste, tweede of derde?
En na DSM-update de nieuwste schijf weer eruit en dus weer opstarten met de 3 originele schijven?
Bedankt voor je hulp tot dusver.
Dallas
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Don Ivo op 19 februari 2014, 10:07:30
Nee. Ik heb bij n 2 bay alle originele schijven eruit gehaald en n derde lege er in gestopt.  Wat jij ook zou kunnen proberen is 1 of 2 van de drie schijven uit je nas halen en dan opstarten.  Indien je je nas ziet dmv syno assist dan de laatste versie DSM erop zetten. Hierna originele situatie herstellen en nogmaals opstarten.  Succes
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Robert Koopman op 19 februari 2014, 10:08:56
Is de NAS helemaal niet meer te pingen?
Als een volume zo vast is gelopen kan Synology van buitenaf,  over poort 23, nog wel een de redding brengen.
Maar dan moet de NAS nog wel bereikbaar zijn....
Dat lijkt nu niet het geval?

Als er een van de drie schijven zo stuk is dat de hele boel op tilt slaat is het lastig te achterhalen welke schijf defect is.
Als je de schijven eruit haalt let dan wel goed op de volgorde, zo moeten ze er namelijk ook weer in terug!
Je zou ze allemaal even los kunnen maken en met een andere PC alleen even de voeding erop zetten, kan je misschien voelen wel wel en welke niet draait of vreemde geluiden maakt.
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Don Ivo op 19 februari 2014, 10:16:24
In mijn geval draaide de schijven.  Heb ook geen vreemde meldingen kunnen ontdekken in het logboek van de nas.
De originele schijven werken oom weer na de laatste DSM er op te zetten. Dat vind ik het vreemde hier aan.
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Dallas op 19 februari 2014, 14:19:49
Als ik straks thuis ben (en er tijd voor heb) ga ik met jullie tips aan de slag.
Schijven in alle combinaties (1+2, 1+3 of 2+3) proberen en kijekn of er leven in komt.
Ik kreeg gisteren in ieder geval met geen mogelijkheid een reply op een ping.
De tip om de schijven los bij een PC te prikken en dan te kijken of er eentje kapot is wordt wel lastig als er geen desktop-PC meer in huis is. M'n iMac uit elkaar halen gaat daarvoor een beetje te ver en in de laptop past zo'n ding niet  :) . Eens kijken of ik een schijf-dockingstation kan scoren. Kan altijd handig zijn.
Als ik meer weet zal ik het hier laten weten.
Thnx,
Dallas
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Pesa op 21 februari 2014, 19:57:10
Ha Dallas,
Ik heb precies hetzelfde bij een DS410j. Bij het opstarten worden de HDD lampjes even oranje en dan niets meer. Heb Synology gemaild en die adviseerden het moederbord te checken, dat is ok. Moet nu de schijven in mijn vaste computer controleren (heb gelukkig nog een desktop). De afgelopen 2 dagen heeft wel een van mijn HDD's het begeven. Alleen via Volume, beheer heb ik deze weer (2x) kunnen herstellen. Daarna is dus de NAS stuk gegaan. Heb de gehele NAS bekeken maar er is visueel niets te zien (kapotte kabel. elco's opengesprongen, brandplekken). Ben jij al wat verder?
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Dallas op 22 februari 2014, 10:33:44
Helaas heb ik eerder door omstandigheden nog geen gelegenheid gehad om er echt in te duiken, maar op dit moment ben ik bezig met voorbereiden, testen en inlezen van allerlei adviezen. Zonder HDD's krijg ik netjes binnen de minuut een blauwe powerled en een duidelijke piep. Dat zou betekenen dat er met de DS410 niets aan de hand is en dat het probleem in een (?) van de schijven moet zitten. Wordt vervolgd ...
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Dallas op 22 februari 2014, 10:36:33
Hoe test ik de schijven? Heb een sharkoon diskdock gekocht, maar als ik daar een schijf in plaats en verbind met laptop (W8.1), dan ziet de laptop wel het verwijderbare schijfstation, maar geen inhoud. Heb ext2read gedownload, maar die ziet geen disk. Tips?
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Don Ivo op 22 februari 2014, 11:10:51
Heb je al geprobeerd om  1 schijf in nas te laten en de rest eruit? Dan zoeken met syno assust?
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Dallas op 22 februari 2014, 13:33:17
Alleen eerste laten zitten of disk 2 of 3? Ik heb al wel een nieuwe schijf (WD30EFRX Red-serie 3TB) in huis om daarop DSM als schijf 1 te gaan installeren, maar dat komt er door omstandigheden telkens nog niet toe. Dank voor ieders hulp en tips. Wordt vervolgd ....
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: eahuizinga op 22 februari 2014, 19:24:58
Ik heb sinds een week exact hetzelfde probleem.
Erg vervelend om een week zonder nas te zitten.
Veel forums gelezen en kreeg het vemoeden dat het aan de voeding ligt. Nieuwe voeding bestelt....vandaag aangesloten.....helaas...problemen houden aan.

Ik heb ds410 met 3x 3tb wd.

Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Dallas op 24 februari 2014, 21:29:18
En we zijn een stuk op de goede weg.

Werkwijze:
NAS uit netwerk en direct verbinden met PC/laptop zodat die op enig moment via DHCP IP-adres krijgt van NAS.
Nieuwste Synology Assistant op PC installeren en nieuwste DSM downloaden voor install op punt 3 en 5. Dan:
1. Alle originele schijven uit NAS. In mijn geval 3 stuks.
2. Nieuwe schijf op positie 1 en NAS inschakelen. IP-adres voor PC vernieuwen indien nodig. Geen schijf configureren.
3. Contact maken mbv Synology Assistant, verbinden en nieuwste DSM installeren, uitschakelen.
4. Nieuwe schijf eruit en originele disks in originele volgorde terugplaatsen, inschakelen.
5. Contact maken mbv Synology Assistant, verbinden en nieuwste DSM installeren, nu dus op originele schijven. Kies de juiste instellingen om geen gegevens te overschrijven.

Hopelijk kun je nu weer alles benaderen zonder dat je configuratie is aangetast.
Ik ga nu data naar een externe sata-schijf backuppen evenals systeemconfiguratie.
Dan volume herstellen. Schijfcontrole uitvoeren en uiteindelijk nieuwe schijven plaatsen indien nodig.
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: Don Ivo op 24 februari 2014, 22:01:22
Prima. Ik vermoed dat je schijven gewoon werken. Dit is precies wat ik mee gemaakt heb. Jammer sat er geen aanwijsbare oorzaak is. Tenminste. ...ik heb er geen....Misschien iemand?
Titel: Re: DS410 stuk
Bericht door: eahuizinga op 26 februari 2014, 22:14:49
Joepie...opgelost op de wijze van Dallas.
Super bedankt voor de tips.