Hallo iedereen,
Ik ben bang dat mijn DS410 van ca. 3 - 4 jaar oud stuk is. Er zitten 3 HDD's van Samsung in van 1500GB in (ik dacht) RAID5. Sinds maandagavond was het erg stil met via de ingerichte mailserver binnenkomende mails. Nadat ik vandaag (dinsdag) thuis kwam zag ik dat er van de HDD's geen enkele LED knipperde. Sinds de laatste keer dat ik de NAS benaderd heb en ik heb gemerkt dat er iets niet meer goed is heb ik geen enkele wijziging in de config aangebracht.
Ik heb via het IP adres 192.168.x.x getracht in te loggen, maar ik krijg geen verbinding. Pingen naar dat adres levert ook niets op. Alle pakketjes gaan verloren. Via Synology Assistant kan ik eveneens geen verbinding maken.
Ik heb de voeding eruit gehaald en na een tijdje wachten weer aangesloten om de DS op te laten starten. Het blauwe power-led knippert dan, de HDD's knipperen oranje, het LAN-lampje knippert groen. Verder beginnen de disks te draaien en dan houdt het op. Het wordt stil. Een tijdje later lijkt het alsof de HDD's weer beginnen te spinnen, maar er knippert geen enkel LEDje van de HDD's. Daarna lijkt het alsof de DS weer wil rebooten, maar of dat ook werkelijk het geval is weet ik niet. Ik heb de schijven er allemaal uit gehaald en de DS zonder schijven laten starten. De powerLED brandt dan na een tijdje continu blauw, het apparaat piept en de LAN-LED brandt groen. Schijven weer erin, maar er gebeurt weer niets behalve de hierboven beschreven actie: powerled knippert continu, geen led van de HDD's behalve in het begin even oranje. Wat is er met m'n NAS aan de hand? Is er een schijf defect? Hoe test ik dat? En nog belangrijker, hoe repareer ik het? Graag jullie assistentie/ hulp om te redden wat er te redden valt (de back-up is namelijk al van een te lange tijd geleden). Bij voorbaat dank, Dallas.