Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Vinylvosje op 12 augustus 2023, 22:39:50
-
Dag allemaal,
Ik ben hier al een tijd niet meer actief geweest omdat mijn NAS eigenlijk wel zo ongeveer deed
wat ik wilde. Muziek, video's en foto's opslaan en beluisteren / bekijken.
Via Quick Connect kon ik middels de apps op mijn telefoon alles vinden wat k wou.
Totdat ik gisteren merkte dat de apps geen verbinding meer konden maken.
Ook via de PC (wifi) kon ik niet meer bij m'n NAS komen.
Op de NAS zelf leek niets aan de hand, alle lampjes brandden, de LAN verbinding was actief en de ventilatoren
draaiden netjes, niets abnormaals te zien.
Daarom heb ik de router opnieuw opgestart in de hoop dat de verbindingen weer hersteld zouden zijn.
Omdat dat niet hielp wilde ik de NAS opnieuw opstarten, maar de NAS reageerde niet op het indrukken van de power button.
Ook het indrukken van de reset button aan de achterzijde gaf geen reactie.
Daarop heb ik de powerkabel eruit getrokken, de NAS even uit laten staan en vervolgens weer opnieuw gestart.
En toen volgde het probleem wat ik ook net na de aanschaf in 2021 had, de NAS startte niet meer op en alleen het blauwe
led-lampje bleef knipperen. De enige mogelijkheid die ik nog had was weer de stekker eruit.
Na drie keer herhalen startte de NAS verder door, ook het statusledje werd actief, knipperend.
Maar daar bleef het bij. Omdat het inmiddels twee uur 's-nachts was heb ik de moed opgegeven.
Ik heb alleen nog de stekker eruit gehaald.
Vanmorgen heb ik de stekker er weer ingedaan, en na het indrukken van de power button startte de NAS helemaal op!
Ik heb mijn telefoon gepakt en de app DS Video opgestart. Inloggen ging zonder problemen en ik kon een videoclip selecteren
en afspelen. Totdat deze er halverwege mee stopte. Stilstaand beeld en geen geluid meer.
Ik ben uit de app gegaan en opnieuw geprobeerd in te loggen. Helaas weer dezelfde foutmelding.
Ook nu lijkt er op de NAS zelf weer niets aan de hand, alle lampjes branden weer.
Maar via finds.synology.com wordt de NAS alleen gevonden op IP-adres, alle andere gegevens staan op 'niet beschikbaar'.
Via het programmaatje 'Assistent' wordt de NAS helemaal niet gevonden.
Iemand een idee wat hier aan de hand is? Waarom is de NAS ineens niet meer te bereiken? En wat veroorzaakt al die opstart problemen? Ik kom er niet meer uit (ben sowieso niet echt technisch op dit gebied) en hoop op jullie hulp.
Bedankt alvast!
-
Wel rigoureuze stappen allemaal.
Belangrijkste gegeven:
Maar via finds.synology.com wordt de NAS alleen gevonden op IP-adres, alle andere gegevens staan op 'niet beschikbaar'.
Dus je NAS heeft wel een geldend LAN IP adres gekregen?
Probeer de NAS dan eens met dat IP-adres zelf te benaderen via een web-browser.
(Er vanuit gaande dat je standaard poorten gebruikt).
http://[ LAN IP adres ]:5000
Of anders:
https://[ LAN IP adres ]:5001
Bij deze laatste optie krijg je mogelijk wel een foutmelding.
Bij gebruik van een IP-adres en https hebben tegenwoordige internetbrowsers, een beperking.
In de zin dat er geen certificaten zijn voor IP-adressen. Wat beschouwt wordt als "onveilig".
Afhankelijk van de browser kun je dan een uitzondering maken, om toch verder te gaan.
-
Dank voor je reactie Babylonia,
Helaas werkte dit sowieso al niet, ik heb een snelkoppeling van mijn browser
op het bureaublad met dit IP-adres (5001, incl. foutmelding ;D)
Die had ik al geprobeerd, maar dat werkte ook niet meer.
Nog even weer gecheckt via 'finds', die geeft nu ook ineens de melding 'geen NAS gevonden in netwerk'.
Ik vind het raar dat alles in stapjes gaat;
er is verbinding maar valt ineens weer weg, NAS start op met blauwe knipperende led, NAS start op met knipperende status-led,
NAS start weer helemaal op maar zonder verbinding, 'finds' vind de NAS op basis van IP-adres, 'finds' vind de NAS helemaal niet meer ... Er zit helemaal geen structuur in.
Ik ben toch al niet zo thuis in alle techniek achter de NAS systemen en was al blij dat ik het werkend had, maar met deze rare problemen kan ik helaas helemaal niets en ben ik aangewezen op de kennis van de leden hier.
Nogmaals dank voor je input tot zover, en mocht je nog suggesties hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Fijne dag! :D
-
Dat een NAS opstart met een knipperende blauwe status-led is normaal, tijdens het opstarten.
Na enkele minuten als de NAS de opstart procedure doorlopen heeft, zou de blauwe led continue moeten branden.
Bij "netjes" afsluiten van de NAS (niet de power stekker eruit trekken), idem een knipperende blauwe status-led.
Een snelkoppeling op een bureaublad zegt niet zoveel.
Als die toevallig is aangemaakt met een ouder IP-adres, en je hebt nu een ander IP-adres voor de NAS, werkt die snelkoppeling niet meer.
(Met eerder achterop een reset uitgevoerd, grote kans dat er nu een ander LAN IP-adres is toegewezen vanuit DHCP).
Een handig hulpmiddel om alle apparaten in je netwerk te vinden, met bijbehorend MAC adres etc.
Zijn de volgende apps die je op een smartphone kunt installeren:
WiFiman (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubnt.usurvey&hl=nl&gl=US) Is zowel een WiFi analyzer - speedtest - alsook vindt die alle apparaten in je netwerk met de menu-optie "Discovery"
Network Analyzer (https://play.google.com/store/apps/developer?id=Jiri+Techet&hl=nl&gl=US) - Free versie (met advertenties ?) of een betaalde Pro versie.
Probeer die eens.
-
Maar via finds.synology.com wordt de NAS alleen gevonden op IP-adres, alle andere gegevens staan op 'niet beschikbaar'.
Die ervaring heb ik ook hoor, terwijl er niets aan de hand is met de NAS.
[attach=1]
Heb je al eens op "Verbinding maken" geklikt ? Wat gebeurt er dan ?
-
Het opstarten met knipperende blauwe led is mij bekend, maar ook na minuten wachten bleef de led knipperen.
Andere led bleven uit. Bij een nieuwe poging begon ook de status-led te knipperen, maar ok na minuten wachten geen brandende leds voor LAN en de HD's. Pas na zoveel pogingen brandden alle leds weer zoals het hoorde en was er even verbinding op de telefoon. Deze viel na enkele minuten weer weg. Na weer een drietal harde resets (stekker eruit) startte hij weer volledig op maar tot op de dag van vandaag geen verbinding.
De snelkoppeling heeft gewerkt sinds december 2021 (maand van aanschaf) tot kort voor de vakantie, dus ik denk dat het IP-adres wel klopt. Toen de web assistent nog wel het IP-adres vond was dat ook dezelfde als in de snelkoppeling (had ik nog wel snel even gecheckt).
De apps die je hebt vermeldt ga ik vanavond thuis eens uitproberen! :thumbup:
-
... dan krijg ik de melding dat 'ie geen verbinding kan maken :|
-
Je kunt de NAS ook even aan je PC hangen (laat die aan) met een goed werkende UTP kabel.
Start de NAS en zie wat er gebeurt, als de NAS ready is, dan find.synology.com en/of Synology Assistant gebruiken en probeer te connecten.
-
Dankjewel, dit is ook een optie die ik vanavond ga proberen! :)
-
Alle opties ten spijt;
ik heb beide apps geprobeerd maar de NAS wordt ook hier niet gevonden.
Ook bij het rechtstreeks koppelen aan de PC vind hij de NAS niet.
Alle led indicatoren branden naar behoren. Bij connectie op het modem knippert de LAN -led ook normaal (teken van signaal).
Dus op het oog lijkt er niets aan de hand met de NAS, maar ja ...
Wie het weet mag het zeggen...
-
Update;
Ik heb de stekker er maar weer uitgetrokken en ditmaal ruim een half uur gewacht.
Toen heb ik de NAS weer opgestart en hij draait weer, alles is weer operationeel.
Maar hoe dan???
Hoe kan het dat de NAS zomaar uit het netwerk ligt, en waarom moet je een NAS zo vaak hard resetten
(met alle risico's van dien) om hem weer draaiend te krijgen?
Iets in mijn NAS zit niet goed, maar ik kom er maar niet achter wat ...
Iemand ideeën?
-
Misschien dat de voeding slecht aan het worden is?
Dat komt vaker voor. (In dat geval vervangen voor een nieuwe voeding).
Doe een zoekactie hier op het forum, en je komt beslist onderwerpen tegen die daarover gaan.
-
Zou dat kunnen? De NAS is van december 2021 en toen had hij al vaker problemen met opstarten (knipperende blauwe led).
Uiteindelijk heb ik de NAS van de woonkamer naar de meterkast verplaatst en daar heeft hij maanden zonder problemen gedraaid.
Ik kwam er gisteren achter (waarschuwingsmail) dat er een update mislukt was.
Op die datum was ik met vakantie dus dat had ik niet gemerkt.
Wellicht moest de NAS na de update opnieuw opstarten en ging het toen al mis.
Sinds gisteravond draait hij weer (inmiddels weer ruim 8 uur).
Hoe kom ik erachter of het aan de voeding ligt? En is dat aannemelijker dan een fout in de NAS zelf?
Ik ga hier i.i.g. het forum eens even over afstruinen, bedankt voor je tip!
-
Met zoveel problemen die je telkenmale tegenkomt zou het best kunnen dat de voeding niet goed meer is??
Maar ja, ik heb geen glazen bol. Kan daar op afstand geen zekerheid over geven.
Probeer eerst eens een andere netwerkkabel, tussen router en NAS.
Kabels daar zit tegenwoordig ook nogal wat rotzooi tussen, waardoor je onbegrijpelijke haperingen / storingen kunt krijgen.
Doorloop eens de links in de volgende reactie:
https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300494/#msg300494
En enkele reacties verderop:
https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300528/#msg300528
-
Hoe kom ik erachter of het aan de voeding ligt?
Door een nieuwe te kopen hier (https://www.truebase.nl/product/174781/synology-adapter-100w-2).
Is dat het niet? Dan kan je deze gewoon weer retourneren.
-
Mijn NAS (DS218Play) staat niet in het lijstje van compatible NAS,
ik denk dat ik dan deze (https://www.truebase.nl/product/174780/synology-adapter-60w-1) moet hebben ...
Voor nu draait de NAS alweer een tijdje, als 'ie eenmaal draait gaat het ook wel goed.
Tijdens het opstarten gaat het mis, en ik denk dat de NAS na het installeren van de laatste DSM update automatisch
opnieuw is opgestart en dan gaat het dus weer mis.
Ik kom er nu maar even niet aan, maar de volgende keer dat hij opnieuw opstart en het gaat mis zorg ik voor een andere voeding,
benieuwd of dat de bottleneck is.
-
Ah ja, ik had gekeken naar de 4 Bay i.p.v. 2 Bay ::)
-
... en het is weer zover.
Na dagen goed gefunctioneerd te hebben krijg ik ineens weer geen verbinding met mijn NAS. :S
Alle lampjes branden nog zoals ze horen te branden, maar zowel via Quick Connect als via de PC kom ik er niet meer in.
De oplossing was de vorige keer enkele keren een harde reset, 'stekker eruit - stekker erin' dus.
Duidt dit dan nu op een hardwarefout, een netwerkfout, of toch een probleem met de voeding?
Ik zal vandaag i.i.g geval maar eens een nieuwe adapter bestellen, maar nieuwe tips zijn welkom!