Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: gbon op 09 juni 2016, 16:20:36
-
Hoi groep,
Vanochtend stond er een update klaar voor dsm 6. Na deze uitgevoerd te hebben (10 min) deed de nas niks meer. Daarna enkele reset geprobeerd, ook niks. Daarna 10sec reset geprobeerd. Ook geen piep. Daarna gewoon uitzetten geprobeerd om alles los te koppelen. De blauwe lamp van power begon te knipperen!
Wat nu? Alles loskoppelen en de stroom eruit trekken?
Alvast mijn dank voor elke reactie! Gerrit Bon.
-
Een HW reset kan alleen maar als goed DSM draait en ik begrijp dat dit niet het geval was.
Doe eerst eens een moederbord test (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly), misschien het toeval dat je moederbord defect is geraakt tijdens de update !?!
-
Nog maar een keer want mijn reactie vind ik niet terug op het forum...
Bedankt Birdy voor de tip over de moederbord-test. Hieruit blijkt dat het bord nog ok is. Dus daarna 1 hdd teruggeplaatst en opgestart. Dit werkte. Daarna 2e schijf erin, netwerk weer aangesloten (bedraad) en Assistant vindt de ds214play keurig op het netwerk. Wel gelijk een fout bij volume 1, de systeemschijf. Er zouden beschadigde sectoren zijn die hersteld moeten worden en of ik eerst een backup wil maken. Betekent dit, dat er data gaat verdwijnen? Of is die al weg? Ik heb de belangrijkste zaken bekeken, fotos, films, doc, alles is er.
Toch maar handmatig nogmaals gekopieerd naar de externe hdd van m'n pc. Dus nu is er een backup van externe schijf aan nas, kopie van nas op pc. Is dat genoeg? Of moet ik nog iets anders doen?
Is het pure pech, dat er een crash optreedt bij een update van dsm? Het valt mij enigszins tegen dat dit al meerdere keren is gebeurd, ik ben nu 3 nieuwe red-schijven van WD verder. Deze nas wordt achteraf toch erg prijzig.
Mvg, Gerrit Bon.
-
Dat kan dus pure pech zijn, DSM maakt geen HD's defect, beschadigde sectoren zitten op hardware (HD) niveau.
Er zouden beschadigde sectoren zijn die hersteld moeten worden en of ik eerst een backup wil maken. Betekent dit, dat er data gaat verdwijnen? Of is die al weg?
Ik neem aan dat je SHR/RAID1 draait, dan staat Data op 2 HD's.
Verder vind ik, dat je ALTIJD een backup moet hebben van je onvervangbare data.
Bekijk eens de S.M.A.R.T. informatie van de HD, voorbeeld:
[attachimg=1]
-
De snelle test geeft aan dat schijf 1 normaal werkt, nu de volledige test aan het uitvoeren en die duurt ongeveer 931 minuten, dus daar kom ik morgen weer op terug.
Met dank voor het meedenken.
Mvg, Gerrit.
-
Hierbij alle smart-info, de uitgebreide test gaf geen fouten aan: "schijf werkt normaal"
-
Ziet er gewoon goed uit.
Doe die andere HD ook eens.
Wat ik nog niet weet, draai je nu SHR/RAID1 of niet.
-
Ja, ik draai in SHR, en hieronder staat volume 2:
-
De foutmelding die je krijgt is omdat je de NAS een keer hebt opgestart met maar één schijf in plaats van twee. Als je daarna de tweede schijf er weer inzet krijg je natuurlijk een beschadigd volume 1 omdat de schijven niet meer in sync zijn. Heeft dus niets met defecte sectoren of zo te maken. Volgens mij geeft Synology dit als een mogelijke oorzaak aan, maar in dit geval heb je het dus zelf veroorzaakt.
Je moet het volume 1 gewoon herstellen. Die optie zie je in het screenshot dat je eerder hebt geplaatst.
-
Bedankt voor je reactie Birdy.
Niets om me verder druk over te maken dus? Dan ga ik nu de herstelactie uitvoeren na die domme actie van me om te veronderstellen dat een hdd gecrashed is nadat de nas meldt dat er beschadigde sectoren zijn. :'(. En dát nadat die nas crasht omdat hij een update niet netjes kan uitvoeren. :'( Ik begrijp het, dat is allemaal mijn schuld :thumbdown:
Back to normal dus.
Mvg Gerrit.
-
Nog een vraag. Is het nu nog nodig om via de "Volume Manager Wizard" de actie "Herstellen" te kiezen? Deze zegt dat hij alles op de schijf zal wissen! Dit is officieel geen probleem, omdat het systeem SHR draait, maar is die SHR er nog wel als deze volume 1 'beschadigd' is?
Alvast bedankt voor elke input!
Mvg Gerrit.
-
Herstellen.
Deze zegt dat hij alles op de schijf zal wissen!
Dat geldt dus voor de 2e HD.
-
Ok bedankt. Hij is bezig...