Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: dmj06 op 07 augustus 2019, 21:59:32
-
Plotseling is mijn DS214Play gecrashed, Oranje lampje knippert. Opnieuw gestart, werkt even dan opnieuw crash.
Blauwe lampje knippert en kan ik niet meer uitzetten. Spanning eraf. Nu weer AAN, blauwe lampje blijft knipperen en alleen LAN lampje brandt. Geprobeerd te resetten. Reset doet niets, geen piep ?
Tenslotte maar nieuwe DS218Play aangeschaft.
Eerste vraag is de DS214Play defect ?
2e: Hoe kan ik de HDD’s RAID1 overzetten naar de DS218Play? bij overzetten van HDD’s krijg ik migratie optie. Dat gaat niet met defecte DS214Play. Hoe dan ??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
En hoe zit het met je schijven? Zijn die niet defect?
-
Eerste vraag is de DS214Play defect ?
Doe eens deze test (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly), wat is het resultaat ?
2e: Hoe kan ik de HDD’s RAID1 overzetten naar de DS218Play? bij overzetten van HDD’s krijg ik migratie optie. Dat gaat niet met defecte DS214Play. Hoe dan ??
HD's gewoon overzetten, DS218Play aanzetten.
In browser: find.synology.com en volgt de wizard.
Of Synology Assistant downloaden, installeren en (paar keer) laten zoeken naar je NAS en klik op connect en volg de wizard.
-
HDD getest met Paragon survacetest.
Inderdaad geeft disk 1 van RAID1 : Bad blocks
Disk 2 is wel goed.
Nu de vraag hoe ik met behoud van informatie een nieuwe 1e HDD in combinatie met de goede 2e HDD in de nieuwe NAS over kan zetten.
Wel vreemd dat ik de oude NAS, ook met een nieuwe HDD niet meer op kan starten ?
-
Test al gedaan op oude NAS ?
-
Ja, zonder HDD’s blijft blauwe lampje knipperen.
-
Dus, moederbord is defect.
-
Inderdaad geeft disk 1 van RAID1 : Bad blocks
Hoeveel ?
-
Tot nu toe slechts 1x melding Bad Blocks op disk 1
Ik heb geen ander Linux systeem om de disk te repareren. Wel Windows 10
-
Tot nu toe slechts 1x melding Bad Blocks op disk 1
Dus eerst maar even afwachten totdat Paragon geheel door de test is, dan kijken hoeveel bad blocks er zijn.
Ik heb geen ander Linux systeem om de disk te repareren.
Je kunt geen disk repareren, dat doet de disk zelf.
-
Graag instructie hoe de HDD’s van de defecte DS214Play in de nieuwe DS218Play geplaatst kunnen worden, zonder verlies van data en instellingen.
Ik zag al dat bij opstarten nieuwe NAS met de 2 HDD’s aangegeven werd dat er gemigreerd kon worden met de oude NAS die niet werkt ?
Gebruik naast media ook Domoticz en Surveillance station op mijn NAS. Heb de belangrijkste media data reeds in backup. Gaat vooral om alle instellingen en programma’s van Domoticz. Laat de tests vannacht doorlopen.
-
Heb vergelijkbare problemen met mijn DS214Play. Kun je specifieker vertellen wat je hebt gedaan om weer volledig operationeel te zijn met een nieuwe disk vervanging.
Heb je slechts 1disk vervangen in RAID 1 ?
Hoe komen de gegevens weer op die nieuwe disk 1 ?
Komen de gegevens automatisch van de nog goede 2e disk ?
Wil voorkomen dat hij mijn goede disk gaat formatteren bij installatie van DSM of hoeft dat niet ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ik denk dat je onze situaties niet kan vergelijken. Ik had namelijk geen backup van gegevens op de andere schijf (raid basic). Ik heb de gegevens op een externe HD kunnen opslaan, waarna ik de defecte schijf vervangen heb. Daarna werd de nieuwe schijf geformatteerd, waarna ik zelf de bestanden terug heb geplaatst.
Misschien kun je beter een eigen topic openen?
-
Surfacetest disk1 (3Tb) geeft Badblock al gelijk in het begin en blijft dan uren hangen op 0% voortgang.
Disk2 (3Tb) geeft Badblock bij 82% en blijft dan ook uren hangen op die positie.
Procedure gestopt.
Heb de smartscan van Western Digital uitgevoerd op beide disks en dat gaat wel goed (passed). Wat moet ik hiermee ?
Geaccepteerd dat mijn DS214Play defect is.
Wil eigenlijk zo snel mogelijk operationeel zijn met mijn aangeschafte nieuwe DS218Play en 1 nieuwe 3Tb WD disk.
Wat moet ik doen ?
Heb ik voldoende aangeschaft ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ok, dank.
Heb al een topic lopen hierover.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ik had namelijk geen backup van gegevens op de andere schijf (raid basic)
Voor de volledigheid: Het maakt voor de backup van je gegevens niet uit welk type RAID je hebt, RAID is immers GEEN backup.
Meer info. (http://www.israidhetzelfdealseenbackup.nl/?uitleg=raid-als-backup)
-
Lijkt erop dat ik verder ben gekomen.
Heb de 2 oude disks van defecte DS214Play in nieuwe DS218Play geplaatst en de migratie aanwijzing uitgevoerd. Daar heb je de oude NAS niet voor nodig. Na migratie waarschuwing: Volume 1 degraded or crashed. Advies defecte disk vervangen.
Heb disk 1 vervangen omdat disk 2 een Healthy status Normal geeft.
Met disk1 Storage Pool 1 reparatie uitgevoerd. Is nu bezig met Re-synchronizing (duurt lang). Oranje status lampje is nu groen geworden. Dat geeft veel hoop 😊
-
Dank voor je nuttige informatie over RAID en Backup. Is duidelijk.
-
Daar heb je de oude NAS niet voor nodig.
Klopt, zie Reactie #2 ;D
Is nu bezig met Re-synchronizing (duurt lang)
Klopt ook ;)
Ziet er verder goed uit :thumbup:
-
Vraag me nu wel af hoe zowel mijn 4jaar oude DS214Play en HDD 3Tb disk1 tegelijk defect zijn geraakt ?
Is het een het gevolg van het ander ?
-
Geen idee, Murphy ?
-
Ik denk niet direct een gevolg, maar bij de migratie zijn de inhouden van beide disks waarschijnlijk beter vergeleken en zijn reeds bestaande defecten aan het licht gekomen.
-
Het zou te mooi om waar te zijn. In eerste instantie werkt alles prima. Disk zijn weer gezond. Maar nu toont mijn nieuwe DS218Play vergelijkbare problemen. Al 2x tref ik de NAS s’morgens aan met knipperend oranje Status lampje, blauw lampje en GROENE lampjes zijn AAN. Druk op de UIT knop, blauwe lampje begint te knipperen. Na een half uur nog steeds niet UIT en Status knippert nog steeds oranje. Ten einde raad stekker eruit en opnieuw opstarten. Werkt weer, alle lampjes weer groen.
Erg onbetrouwbare situatie !
Wat kan er mis zijn ?
-
Direct gecontroleerd of er iets mis is met de disks, zijn wederom gezond.
Maar na enkele minuten weer status oranje en NAS niet meer bereikbaar ??
Ook in het log bestand niets terug te vinden anders dan Improper shutdowns.
Dat heb ik zelf moeten doen om de NAS weer AAN te krijgen.
-
Te mooi om waar te zijn. Ook mijn nieuwe DS218Play is nu al 2x gecrashed na een tijdje goed gewerkt te hebben (alle lampjes groen). Ook nu met de nieuwe 3Tb disk1 (RAID1) vervanging. Oranje status lampje knippert. NAS niet meer bereikbaar. Op UIT knop drukken helpt niet om NAS UIT te krijgen. Ook niet na half uur wachten. Stekker eruit en weer opstarten helpt nu nog voor een paar minuten. Disks snel kunnen bekijken en geeft aan gezond. Ook in log bestand niets terug te vinden anders dan Unproper shutdowns wat ik zelf gedaan heb.
Wat is er aan de hand ???
-
Heb inmiddels de defect gewaande WD 3Tb die ik vervangen heb, getest met het software programma van WD Lifeguard diagnostic. De Smart test geeft Pass en de 23uur durende Extended test geeft ook Pass. Dus was deze disk wel defect ? Zeker nu de nieuwe DS218Play met nieuwe disk1 WD 3Tb hetzelfde verschijnsel geeft. Begin nu te twijfelen aan de laatste nieuwe DSM versie of andere software ? Immers alle hardware is vervangen op disk2 (RAID1) na, die aangaf goed te zijn.
-
Je bent nu in twee draadjes bezig met hetzelfde probleem, dat is niet zo handig.
Oranje statusledje : Volume beschadigd/vastgelopen, Volume niet aangemaakt of DSM niet geïnstalleerd.
Gezien de historie denk ik aan de eerste.
-
Mij niet duidelijk dat ik in 2 “draadjes” bezig ben. Nu wel goed ??
-
Je hebt nu het nodige zitten wisselen en testen met schijven e.d. en ik ben de draad kwijt wat je inmiddels allemaal gedaan hebt.
Het zou zomaar kunnen zijn dat je nu software problemen / beschadigingen mee gemigreerd hebt naar de nieuwe NAS.
Ik zou willen adviseren om gewoon helemaal met een schone lei te beginnen met de nieuwe NAS.
-
Ja, opnieuw beginnen is ook geen gebruik maken van backups, waar dan mogelijk defecten in zitten? Dat is ongewenst en bijna onmogelijk veel verlies. In het kort, ik heb mijn defecte DS214Play vervangen door de DS218Play en disk1 (RAID1) vervangen en laten synchroniseren met disk2. Dat gaf een goed resultaat (groene lampjes). Na 1dag 1e status oranje.
-
Opnieuw beginnen, haalt ook gelijk het voordeel van een RAID 1 systeem onderuit. Een mogelijke fout wordt dan gecopieerd van disk 1 naar disk 2.
Ik verwacht opsporingssoftware om de fout te vinden en op te lossen.
-
Mij niet duidelijk dat ik in 2 “draadjes” bezig ben. Nu wel goed ??
Heb de twee draadjes maar even samengevoegd.
-
Is de voeding okay? Of heb je de oude voeding voor de nieuwe nas gebruikt?
-
Nee, gebruik nieuwe voeding.
-
Laat het volgende eens hier zien:
Opslagbeheer:
> Overzicht
> Volume
> Opslagpool
> HDD/SSD > (voor de 2 HD's) Integriteitsinfo > S.M.A.R.T. > S.M.A.R.T-Attribuut > Details
>> Laat alle ID's zien.
-
Ik heb de gevraagde info bekeken wanneer het status lampje groen is en geen afwijkingen gezien. Ook de snelle test geeft normaal aan. Wanneer het status lampje oranje wordt, is er geen volume en alle andere info beschikbaar.
Voor de plaatjes moet ik ze eerst verkleinen.
-
Even terug lezende:
1 - Je start de NAS op > alles is normaal
2 - Later slaat de NAS op tilt, status lampje oranje.
3 - Stekker eruit is de enige optie.
4 - Vervolgens begint het verhaal weer opnieuw, dus terug naar 1.
Wat is dan de status van ALLE ledjes, volgens het onderstaande Tabel ?
[attachimg=1]
-
Status lampjes:
Status: oranje knipperend
LAN: groen knipperend
Disk1: groen knipperend
Disk2: groen knipperend
AAN/UIT: continu blauw
-
Bijbehorende foto’s
-
Ik mis:
> HDD/SSD > (voor de 2 HD's) Integriteitsinfo > S.M.A.R.T. > S.M.A.R.T-Attribuut > Details
>> Laat alle ID's zien.
Welke DSM versie draai je eigenlijk, misschien dat bovenstaande dan niet klopt.
-
Kan nu niets meer zien, gaat direct bij opstarten in fout modus Oranje
De laatste nieuwe DSM versie werd aangegeven (geen update beschikbaar):
-
Zal ik een dubbele Reset proberen om DSM opnieuw te laden met behoud van data ?
-
Zou dat dan maar doen, zou het anders ook niet meer weten.
Zorg er wel voor dat je de juiste HD's erin hebt zitten, je hebt n.l. wat heen en weer zitten wisselen ;)
-
Tijdens oranje knipper van status op Reset gedrukt. Werkt niet, geen piep en er gebeurt niets.
Ik ben ten einde raad 😂
-
Ik heb niets meer aan de HD’s veranderd na de installatie van de DS218Play met nieuwe disk1 en synchronisatie hiervan na 13uur
-
Gebruik een paperclip om voorzichtig de RESET-knop 4 seconden ingedrukt te houden tot u een geluidssignaal hoort en laat vervolgens onmiddellijk de knop los.
Dus, de 1e handeling werkt niet ?
Voel je wel dat je het knopje indrukt (enige klik weerstand) ?
-
Ja, dat voel ik duidelijk. Geen reactie, ook na langer indrukken niet ??
-
Nou, je maakt wel uitzonderlijke dingen mee. ;)
Het is een nieuwe NAS maar, ik zou dan toch weer een de moederbord test doen, je weet maar nooit.
-
Heb de 2 disks eruit gehaald en opgestart met LAN kabel. Nu:
Status: knippert weer oranje
LAN: knippert groen
Disks: UIT
AAN/UIT: continu blauw
-
Ook zonder LAN, oranje knippert ???
-
Dus het resultaat van de test = Als u binnen een minuut een luid geluidssignaal hoort en wanneer het stroomledlampje aan blijft, dan is het moederbord van uw Synology NAS functioneel.
Oranje ledje knippert natuurlijk, komt idd omdat er geen HD's inzitten.
Dus, is het moederbord niet defect.
-
Klopt, moederboard is goed.
-
Met alleen disk1 kan ik nu wel in de NAS komen en lijkt ook te werken ! Er zijn nu geen Volumes en geen Storage Pool. Wel in Overview Disk1 is Healthy. Oranje lampje blijft wel knipperen.
-
Echter wil nog steeds niet op een normale manier UIT gaan. Alleen stekker eruit ?
-
Reset werkt nog steeds niet. DSM versie is: 6.2.2-24922
En erg bedankt voor alle hulp tot nu toe, hoop dat we mijn NAS samen weer aan de praat krijgen.
-
Kan de NAS ook nog steeds niet UIT krijgen op de normale manier ???
-
Zie je wel dat de 2 HD ledjes knipperen en kan je horen dat ze druk zijn ?
-
Nu met alleen Disk 1 erin zie ik het HDD lampje druk knipperen. Maar dat zag ik met 2disks ook.
-
Nu ook disk2 alleen geplaatst. Geeft zelfde resultaat als disk1. Kan NAS benaderen, systeem is Healthy, geen volume en Storage pool. Lijkt verder wel te werken. Maar nog steeds oranje knipperend. Ga eerst eens kikken of systeem blijft werken met 1disk.
-
Het lijkt erop dat het iets met het Volume te maken heeft. De packages werken niet en geeft aan dat er geen Volume is met 1disk
-
Heb nu weer 2 disks geplaatst en kreeg nu melding dat er een fout in de opstart partitie is en op Repair gedrukt. Nu geen Volume meer. Wanneer ik op Create Volume druk, krijg ik de melding dat de gebruikte disks niet in de compatibiliteitslist staan ?
Destijds juist gekozen op advies voor Synology NAS zijnde 2x 3Tb WD30EFRX
NASware 2.0
Verder kan ik wel doorgaan met volume maken maar krijg nu de waarschuwing dat alle data gewist wordt. Dat is niet de bedoeling !
-
Sorry, ik weet het niet meer, er gebeuren vreemde dingen.
Kan komen door het steeds verwisselen van de HD's.
-
Ik zit even mee te lezen omdat ikzelf volgende week ook een overzetactie moet doen. Had ook de wijzigingshandleiding van Synology al bestudeerd. Daar komt één opmerking naar voren die mij hier maar zo eens als passend voorkomt:
"Plaats de disks in de nieuwe NAS in dezelfde volgorde, zie voor de volgorde de installatiegids.""
Daar ontdekte ik al, dat de schijfvolgorde van een 216SE net anders lijkt als in een 218+, en heb die opmerking maar dik geel gemaakt om daar straks dan expliciet op te letten.
Zou dat hier gespeeld kunnen hebben en zit er (ondanks raid 1) toch een klein verschilletje in de schijven?
-
Dank voor je reactie. Daar heb ik goed op gelet. Op de HDD houder staat duidelijk HDD1 en HDD2
-
Zag geen andere uitweg dan toch opnieuw te beginnen. Eerst met 1 blanco 3Tb disk uitproberen. Ziet er goed uit. Geen Status problemen meer, zie ook andere opzet. Denk dat de oudere installatie van de DS214Play niet geheel wordt ge-update in de nieuwe DS218Play omgeving. Wordt wel veel werk maar geeft meer vertrouwen.
-
Dank aan allen en in het bijzonder “Birdy” die het geduld hebben gehad met mij mee te denken. Het heeft mij ook een beter inzicht gegeven over Synology NAS 😉
-
Graag gedaan 8)