Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: plenjou op 14 juli 2014, 21:38:17
-
Hallo,
Ik heb een DS213j met 2 WD HDDs van 3 TB.
Sinds kort is HDD 1 vastgelopen.
Ik zou deze willen vervangen maar als ik de behuizing van de NAS opendoe, welke van de 2 schijven is dan HDD 1 ?
Gr
-
Staat hier in: http://ukdl.synology.com/download/Document/QIG/DiskStation/13-year/DS213j/Syno_QIG_2bay4_nld.pdf
[attach=1]
-
Deze is ook leuk: http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/546 (http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/546)
Plaatje van een 2-Bay NAS ziet er wel erg vreemd uit.
Klopt niets van lijkt mij, mijn 712+ ziet er toch echt anders uit!
-
Idd gevonden, bedankt Birdy
:) :) :) :)
-
Bij de eerste samenstelling heb ik aan de hand van de installatiehandleiding de schijven met een watervaste stift maar meteen genummerd. Altijd makkelijk tegen de tijd dat de schijven een keer verwisseld moeten worden.
-
Inderdaad, zelf ook gedaan omdat, als alle schijven, om welke reden dan ook, even eruit moeten, moeten ze daarna altijd weer in dezelfde volgorde terug. ;D
-
Nog een extra vraagje hieromtrent.
Als ik de schijf vervangen heb door een nieuwe is dan deze die ik eruit gehaald heb voor de vuilbak?
Of kan ik hem terug formatteren en vervolgens terug gebruiken?
-
Zou hem eerst aan je PC hangen en eens testen met WD software (downloaden van WD-Site), mocht blijken dat deze HD niet betrouwbaar of defect, en je hebt nog garantie, dan kan je een RMA doen.
-
Op de website van WD kan je het serienummer van de schijf controleren of deze nog in de garantie zit.
Op een schijf zit minimaal 3 jaar garantie.
-
Als de schijf inderdaad nog onder garantie valt kun je bij WD een nieuwe schijf laten opsturen en dan later de defecte terugsturen. Je moet dan wel een creditcard opgeven, zodat ze als de omwisseling onterecht blijkt te zijn de kosten in rekening kunnen brengen.
Voordeel is dan dat je niet met een extra schijf blijft zitten.
-
Wat rekenen ze dan voor prijs al het eventueel zo gaat?
Je krijgt volgens mij geen nieuwe schijf maar een recertified schijf terug.
Recertiefied is iets anders als refurbished.
-
Nee hoor, heb het al drie keer zo gedaan. Je krijgt een spiksplinternieuwe schijf terug, dat kon ik zien aan de productiedatum van de schijf. Zelfs een keer een grotere (2 Tb i.p.v. 1 Tb) omdat ze de 1 Tb niet konden leveren. Destijds was de prijs die ze voor de nieuwe schijf rekenden ongeveer een tientje hoger dan in de winkel. Maar in alle gevallen was mijn claim terecht omdat hun eigen diagnose-tool een fout in de schijf aangaf, dus heb ik uiteindelijk niets betaald, behalve de verzendkosten voor het terugsturen van de oude schijf.
De creditcard gegevens zijn alleen bedoeld als een verzekering voor het geval je een claim indiend terwijl je geen garantie hebt.
-
Een recertified schijf is ook "nieuw" qua productiedatum en gebruiksuren.
Ik kende deze soort schijven niet.
Heb er twee moeten vervangen dit jaar, de nieuwe doen het (uiteraard) goed.