Best MMD,
Dank voor je reactie.
Wat er precies kapot is aan de LAN-poort weet ik niet.
Ik werd gewaarschuwd met een e-mail door de Synology DDSN Service dat mijn NAS niet meer bereikbaar was, 's morgens rond 7 uur. Toen was ik er echt niet mee aan de gang. Dus, normaal gesproken, spontaan. Tenzij een slimme hacker ergens een belangrijk bitje heeft omgezet. Maar laten we dat even buiten beschouwing.
Na allerlei pogingen om de NAS weer bereikbaar te krijgen - afsluiten en opstarten, andere kabels, direct aan een PC i.p.v. de router, zoeken met Synology Assistant, stofzuigen, controleren of alleen het ledje kapot is door te kijken naar de ledjes van de LAN-aansluiting op de router c.q. PC - ben ik ermee naar Paradigit gegaan. Die hebben zonder onderzoek, alleen op basis van mijn verhaal, geconstateerd dat de poort echt kapot moet zijn. Niet repareerbaar, weten niet hoe je een DS212 moeten open krijgen zodat je bij de electronica komt. Alleen opsturen naar Synology is een optie. Maar gezien het feit dat de garantieperiode bijna een jaar voorbij is, zie ik een kostenpost van onbekende hoogte voor me.
Synology heeft het dus niet vastgesteld. Ik heb ze wel een technical support vraag gesteld, waarop het antwoord was dat ik alle dingen moest proberen die ik al had gedaan, en als dat niet werkte dan wilden ze mijn apparaat wel repareren voor US$ 201. Tja, voor dat geld plus verzendkosten koop ik een nieuwe..... Kortom, die route gaat niet werken.
Wat je suggereerde - "Correctie. Je hebt geen toegang ..." - kan ik niet meer zien, dus .... geen idee.
"WiFi kan" geef je aan. Realiseer je je dat ik een niet-werkend apparaat zonder schijf heb? Geen DSM aanwezig, geen mogelijkheid om de WiFi te configureren?
Wat ik zou kunnen doen, is er een "nieuwe" schijf in zetten. Ik heb nog een oude, uit een Freecom NAS van lang geleden die ook een keer overleden is. Daar wou ik maar eens mee beginnen, nog geen geld uitgeven aan een mogelijk doodlopende route.
Als ik mijn Synology dan aan zet, met die oude schijf erin en een WiFi adapter, snapt die Synology dan meteen wat-ie moet doen? Zo iets als: oeps, een onbekende schijf, geen DSM. Shit. Waar is m'n LAN-poort? O, dood. Maar kijk, een WiFi adapter aan m'n USB poort. Nou, die dan maar. Contact zoeken met een PC. Eens kijken of de Assistant daarop een DSM installatie voor me kan ophalen. Etc, etc.
Ik heb er een hard hoofd in. Jij niet? Wellicht is een USB-UTP adapter dan iets minder een probleem: ik hoef dan geen WiFi te configureren, een USB/LAN poort zou meteen contact kunnen maken, mits de NAS snapt dat je via een USB-poort ook een TCP/IP verbinding kunt opzetten.
Nou, ik ben benieuwd.