Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Piet Puk op 25 januari 2015, 11:14:10
-
Tijdens een verbouwing is de stroom enkele keren aan en uit gezet, terwijl mijn DS209 in werking was.
Ik heb hem afgekoppeld en gisteren weer opgestart. Nu heb ik twee belangrijke aandachtspunten:
- Ik kan via Synology Assistant als Admin niet meer inloggen. "De account of het wachtwoord is ongeldig. Probeer het later opnieuw"
- De NAS geeft om de paar seconden een piep. Het oranje status lampje knippert. De lampjes van beide HD's branden groen.
Via het netwerk kan ik de mappen op de NAS gewoon benaderen en muteren.
Oorzaak? Wat kan ik doen om weer toegang te krijgen en hoe verdwijnt de zeer irritante piep?
-
Welke status geeft de Synology Assistant aan voor de NAS?
-
Status = Gereed
-
Afgaande op het status ledje dat oranje knippert, zijn er 4 mogelijke oorzaken
1 - Er zijn geen harde schijven aanwezig
Is niet de oorzaak want:
De lampjes van beide HD's branden groen.
2 - DSM is niet geïnstalleerd
Is niet de oorzaak want:
Via het netwerk kan ik de mappen op de NAS gewoon benaderen en muteren.
3 - Er is geen volume aanwezig
Is niet de oorzaak want: zie 2.
4 - Er is wat met het volume aan de hand
Dit is de laatste mogelijkheid en verwacht dan ook dat dit de oorzaak is.
Denk dat je even rustig moet (blijven) wachten, mogelijk dat de inlog via webman wordt geblokkeerd omdat het volume aan het herstellen is.
Stroom eraf (paar keer) zonder DSM netjes afsluiten kan n.l. problemen geven met het volume (niet in sync b.v.).
Dus, blijf voorlopig van je NAS af, niet de stroom eraf halen, rustig afwachten.
Het is alleen jammer dat je de piep niet kunt afzetten want daarvoor moet je n.l. kunnen inloggen.
-
Na meer dan 48 uur nog steeds de irritante piep :(
Ik lees elders op dit forum iets over een defecte ventilator, kan dat de oorzaak zijn van de constante pieptoon?
-
Kan wel wezen echter, dat is geen reden om niet te kunnen inloggen.
Je kunt toch niet inloggen ?
Als dat wel zo is dan zie je (volgens mij) system events verschijnen op je Desktop, dat er een FAN het niet doet.
-
Inmiddels weer wat verder...
Ik kan weer inloggen via Synology Assistant (juiste wachtwoord gebruiken :oops:). De melding in Storage Beheer is dat van 1 van de schijven (schijf 1) het volume beschadigd is. Het wordt aanbevolen de schijf te vervangen.
Als ik de defecte schijf vervang, kopieert schijf 2 zijn data dan automatisch naar (de nieuwe-) schijf 1. En hoe weet ik welke schijf schijf 1 en schijf 2 is?
-
hoe weet ik welke schijf schijf 1 en schijf 2 is?
Volgens de handleiding is schijf 1 de onderste:
[attachimg=1]
Dat wordt ook hier bevestigd. (http://forum.synology.com/wiki/index.php?title=Hardware_Assembly_Guide_for_2009_Synology_Disk_Stations#Hardware_Assembly_Guide_for_the_DS209j.2C_DS209.2C_DS209.2B.2C_DS209.2BII)
[attachimg=2]
-
Als ik de defecte schijf vervang, kopieert schijf 2 zijn data dan automatisch naar (de nieuwe-) schijf 1.
Als je het goed doet wel, hoe staat in DSM Help:
[attachimg=1]
[attachimg=2]