Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Trampo op 23 maart 2011, 14:55:09
-
Ik heb een DS209 draaien met 2x1TB erin (in raid1)
Volume is OK en de status daarvan is "normaal". Echter bij SMART: status HDD1 is abnormaal. De DS gaat nu ook mailen dat er I/O errors ontstaan bij HDD1. HDD1 ga ik er uit halen en vervangen (is garantie)
Vragen:
1. Kan ik na het verwijderen van de defecte HDD gewoon met 1 schijf doordraaien?
2. Blijft mijn volume dan intact?
3. Als ik door kan draaien, bouwt de DS het volume dan weer op als de nieuwe HDD er in zit?
-
Wellicht helpt dit je verder: http://www.synology.com/nld/support/tut ... repair.php (http://www.synology.com/nld/support/tutorials/how_to_repair.php)
Zorg in ieder geval ALTIJD voor een recente backup van je data!
Wizjos
-
Dank voor de link, maar daar kom ik slechts deels verder mee (werk overigens met DSM2.2 - maar ik heb de juiste tabs gevonden)
Kun je misschien vraag 1 en 2 beantwoorden? Of opgeven waar ik de antwoorden kan vinden? Alvast bedankt!
-
1. Kan ik na het verwijderen van de defecte HDD gewoon met 1 schijf doordraaien?
Ja, de Synology zal aangeven dat het volume in "degraded mode" staat.
2. Blijft mijn volume dan intact?
Ja, alle data blijft dan gewoon beschikbaar.
3. Als ik door kan draaien, bouwt de DS het volume dan weer op als de nieuwe HDD er in zit?
Ja, als je een nieuwe HDD hebt gemonteerd zal deze weer in de RAID set worden opgenomen en daarna is je volume niet meer "degraded".
Ik had hetzelfde met mijn DS209 in februari.
Disk 2 begon SMART errors te vertonen. Na vervangen disk was alles weer in orde.
Tot gisteren dus...
Disk 2 gaat wederom SMART errors geven en komt niet meer door zowel de quick als de extended SMART test.
Ik trek de disk er vanavond uit om deze in de pc te testen...
Komt dit vaker voor dat disken zo vaak stuk gaan of heb ik gewoon pech? (in mijn pc is er al jaren geen disk stuk gegaan)
-
Lijk hetzelfde probleem als de topic starter te hebben dus plaats ik 'm hier maar even in.
Baal als een stekker, m'n DS 209 die ik nog geen 3 maanden geleden eindelijk in gebruik had genomen heeft opeens 2 gecrashte volumes :(
Had 2 Basic volumes geconfigureerd met 2x 1TB Samsung HD103SJ disks (Spinpoint F serie)
Heb er nog niet veel mee gedaan, alleen wat dagelijks kopieerwerk en beetje muziek afspelen. Verder niks geinstalleerd erop en nog weinig geconfigureerd verder....
Out of the blue crashte eerst opeens volume 1 vorige week. na wat onderzoek hier en op internet schijnt dit dus wel vaker voor te komen. De disks waren nog gewoon benaderbaar, hetzij met geregeld wegvallen van de connectie wanneer ik ze gemount had op m'n Mac. Via webinterface werkt 't nog wel verder (alhoewel soms wat onbenaderbare mappen). Nadat ik echt letterlijk de laatste kopieer opdracht had gedaan naar de 2e NAS disk waar bijna alles nu op stond als backup begon volume 2 opeens te piepen en crashte! NEEEEE, dit kan niet waar zijn dacht ik. Dacht eerst dat de Samsung disk wellicht een slechte was maar nu begin ik echt sterk te verdenken dat de Synology NAS zelf de boosdoener is. Maar na 2 maanden...? Lees dit heel vaak nu en begin me serieus zorgen te maken over de betrouwbaarheid van Synology....
Beide volumes zijn nu niet meer benaderbaar via mounting op de Mac, nog wel via de webinterface. Heb nu met veel gedoe alle data op- andere backup discs e.d. staan. 3 dagen geleden een support ticket geopend op de Synology site maar blijkbaar hebben ze geen haast daar in Taiwan..... :/
Iemand suggestie wat ik 't beste als eerste kan proberen? Ik krijg meldingen met Repareer partitie maar dat doet niks als ik daar op klik. Beide status zijn Abnormaal (al waren ze eerst wel een aantal dagen Normaal) Heb de NAS ook een paar keer gereboot om te kijken of dat hielp maar helaas niet. SMART test gedaan op beide en die zegt Fouten gevonden, het is aan te raden de volumes te vervangen.....
Viel me wel op dat de temperatuur van de disks aardig hoog lag toen het allemaal gebeurde.... volgens mij iets van 99 graden Fahrenheit/39 graden Celsius. Das te hoog volgens mij toch?
Ben niet zo goed met de NAS nog dus weet ff niet wat handig is om als eerste te doen..
Volume verwijderen met de button via de webinterface en meteen proberen te formatteren? Een firmware update doen? Of disks eerst uit de NAS halen en kijken of ze het wel doen als external disc in een casing? Wilde eerst die support reactie maar afwachten maar volgens mij zullen zij hetzelfde gaan zeggen..
Any help is welcome. Dank!!