Sinds enige tijd (begin januari dit jaar) ben ik tevreden gebruiker van een DS1512+ met 3x Seagate ST3000DM001 schijven (in SHR met 1 schijf fouttolerantie). Dit heeft nu 2 maanden goed gedraaid, vanochtend kwamen er ineens een aantal meldingen langs.
- Volume [1] was degrade [2/3], please repair it.
- System volume [Root] was degrade, current state disk [2/5], please repair it.
- System volume [Swap] was degrade, current state disk [2/5], please repair it.
- Disk [1] was removed.
Het volume geeft nu de status 'beschadigd', wanneer ik bij HDD-beheer kijk, geeft schijf 1 de status 'Niet geïnitialiseerd'. De andere schijven (3 en 5) geven de status 'Normaal'. Momenteel ben ik een uitgebreide SMART test aan het draaien op schijf 1 om te kijken of er iets met de schijf aan de hand is. Wat zouden eventuele volgende stappen zijn om het volume te repareren? Of is de schijf echt kapot en moet ik een nieuwe plaatsen waarna ik het volume pas kan gaan repareren?
[edit]Na wat verder zoeken op de synology website kom ik het volgende artikel tegen:
http://www.synology.nl/us/support/tutor ... repair.phpHierin wordt gesproken over de status die mijn 'disk 1' nu heeft, niet geïnitialiseerd. Volgens deze tutorial is er niets met de schijf aan de hand en moet ik deze opnieuw toevoegen aan het volume waarna ik het volume kan gaan repareren. Opzich vind ik het erg vreemd dat de schijf ineens uit het volume is verdwenen en de status niet geïnitialiseerd heeft gekregen, daar moet toch een reden voor zijn?
Voor nu laat ik de uitgebreide SMART test uitratelen en ben ik benieuwd wat de status van de schijf dadelijk is. Indien de status normaal is, is het dan aan te bevelen de stappen uit de tutorial verder door te lopen (de schijf dus weer toe te voegen aan het volume)? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
[/edit]