Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: hoi_roy op 27 oktober 2020, 07:26:01

Titel: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: hoi_roy op 27 oktober 2020, 07:26:01
Ik krijg sinds twee dagen onderstaande melding van de Synology NAS.
Wat is SMART?
Enig idee of het een probleem is dat ik kan verhelpen en hoe? Betreft het een nieuwe schijf kopen en erin zetten?
Wat zou de beste schijf zijn, ik overweeg om om volgend jaar mijn NAS te gaan upgraden (nieuwer en groter,  zit nu aan 70% op 4x4TB Synology raid systeem)

Dear user,

Drive 1 in DS414j is severely damaged and is failing. Please back up your data immediately and then replace the drive.

Drive information:
Brand: WDC
Model: WD40EFRX-68WT0N0       
Capacity: 3.6 TB
Serial number: WD-WCC4E1692125
Firmware: 80.00A80

S.M.A.R.T. Status:  Failing
Bad sector count:  0
Drive reconnection count:  0
Drive re-identification count:  0


Please log in to DS_xxxx for more information.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201027/8cbdef3b6069242e7c61438ea2f418d6.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201027/73d8a3ed9cbf9f5b723ec17db1be13a9.jpg)
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: Hofstede op 27 oktober 2020, 08:01:23
Ik zou even inloggen via de web-interface. Dat geeft waarschijnlijk meer info.
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: Birdy op 27 oktober 2020, 10:33:27
Citaat
Wat is SMART?
Dit is S.M.A.R.T.  (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.#:~:text=oftewel%20Self%2DMonitoring%2C%20Analysis%2C,een%20defect%20te%20kunnen%20voorzien.)
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: hoi_roy op 30 oktober 2020, 19:43:53
Inloggen in de webomgeving geeft niet veel duidelijkheid. Drive 1 is abnormal. & issues occurred is de melding.

Ik snap t niet zo goed. Kan ik nou gewoon de disk 1 uit het apparaat halen en daarna een nieuwe monteren? Gaat t dan goed of moet ik nog iets anders doen?
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: hoi_roy op 06 november 2020, 17:24:35
Nieuwe schijf is binnen.
Even snel een vraagje vooraf, kan ik nou gewoon disk 1 vervangen en rest gaat vanzelf na opstarten van de NAS?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201106/4f052ec2666fc3d558520219ec2a57b0.jpg)
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: hoi_roy op 06 november 2020, 17:25:49
Bovenste is disk 1 toch? (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201106/595da22996a860bedfaf1726c9c1eced.jpg)
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: Briolet op 06 november 2020, 17:44:09
…en rest gaat vanzelf na opstarten van de NAS?[
Nee, maar de procedure staat duidelijk in de help.

En qua bovenste disk: Ik dubbelcheck altijd het serienummer dat DSM aangeeft, met die op de sticker zelf.
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: Birdy op 06 november 2020, 18:31:12
Hoe identificeer ik de schijven op mijn Synology NAS? (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/How_do_I_identify_the_drives_on_my_Synology_NAS)
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: hoi_roy op 17 november 2020, 19:52:07
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201106/4f052ec2666fc3d558520219ec2a57b0.jpg)
Deze schijf maar terug gebracht naar verkoper. Ondanks dat deze aangaf dat ie compatible was met de NAS bleek deze achteraf op de incompatible lijst te staan.
Daarna andere schijf (8TB) elders gekocht. Maar die was Verzonden via post nl. De harde schijf laag onderin de doos en de bescherming laag erg los boven op. Enkel wat bubbel plastic zat er om heen, en alle bubbels waren kapot op onder een bovenkant van de schijf. Ik hoop maar dat hij geen forse klappen heeft gehad onderweg (doos zag er oké uit).
Schijf in de NAS gemonteerd en hij draait weer..
Dank voor de support!
Titel: Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
Bericht door: Birdy op 17 november 2020, 19:57:56
 :thumbup: