Auteur Topic: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?  (gelezen 1040 keer)

Offline hoi_roy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 15
Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Gepost op: 27 oktober 2020, 07:26:01 »
Ik krijg sinds twee dagen onderstaande melding van de Synology NAS.
Wat is SMART?
Enig idee of het een probleem is dat ik kan verhelpen en hoe? Betreft het een nieuwe schijf kopen en erin zetten?
Wat zou de beste schijf zijn, ik overweeg om om volgend jaar mijn NAS te gaan upgraden (nieuwer en groter,  zit nu aan 70% op 4x4TB Synology raid systeem)

Dear user,

Drive 1 in DS414j is severely damaged and is failing. Please back up your data immediately and then replace the drive.

Drive information:
Brand: WDC
Model: WD40EFRX-68WT0N0       
Capacity: 3.6 TB
Serial number: WD-WCC4E1692125
Firmware: 80.00A80

S.M.A.R.T. Status:  Failing
Bad sector count:  0
Drive reconnection count:  0
Drive re-identification count:  0


Please log in to DS_xxxx for more information.

  • Mijn Synology: DS414j
  • HDD's: 2x WD40EFRX

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 1465
  • Berichten: 6.137
Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2020, 08:01:23 »
Ik zou even inloggen via de web-interface. Dat geeft waarschijnlijk meer info.

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1417
  • -Ontvangen: 8140
  • Berichten: 44.525
    • Truebase
Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2020, 10:33:27 »
Citaat
Wat is SMART?
Dit is S.M.A.R.T.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-3   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-13
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-13

Offline hoi_roy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 15
Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2020, 19:43:53 »
Inloggen in de webomgeving geeft niet veel duidelijkheid. Drive 1 is abnormal. & issues occurred is de melding.

Ik snap t niet zo goed. Kan ik nou gewoon de disk 1 uit het apparaat halen en daarna een nieuwe monteren? Gaat t dan goed of moet ik nog iets anders doen?
  • Mijn Synology: DS414j
  • HDD's: 2x WD40EFRX

Offline hoi_roy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 15
Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2020, 17:24:35 »
Nieuwe schijf is binnen.
Even snel een vraagje vooraf, kan ik nou gewoon disk 1 vervangen en rest gaat vanzelf na opstarten van de NAS?
  • Mijn Synology: DS414j
  • HDD's: 2x WD40EFRX

Offline hoi_roy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 15
Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2020, 17:25:49 »
Bovenste is disk 1 toch?
  • Mijn Synology: DS414j
  • HDD's: 2x WD40EFRX

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 181
  • -Ontvangen: 2697
  • Berichten: 16.687
Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2020, 17:44:09 »
…en rest gaat vanzelf na opstarten van de NAS?[
Nee, maar de procedure staat duidelijk in de help.

En qua bovenste disk: Ik dubbelcheck altijd het serienummer dat DSM aangeeft, met die op de sticker zelf.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1417
  • -Ontvangen: 8140
  • Berichten: 44.525
    • Truebase


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-3   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-13
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-13

Offline hoi_roy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 15
Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2020, 19:52:07 »

Deze schijf maar terug gebracht naar verkoper. Ondanks dat deze aangaf dat ie compatible was met de NAS bleek deze achteraf op de incompatible lijst te staan.
Daarna andere schijf (8TB) elders gekocht. Maar die was Verzonden via post nl. De harde schijf laag onderin de doos en de bescherming laag erg los boven op. Enkel wat bubbel plastic zat er om heen, en alle bubbels waren kapot op onder een bovenkant van de schijf. Ik hoop maar dat hij geen forse klappen heeft gehad onderweg (doos zag er oké uit).
Schijf in de NAS gemonteerd en hij draait weer..
Dank voor de support!
  • Mijn Synology: DS414j
  • HDD's: 2x WD40EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1417
  • -Ontvangen: 8140
  • Berichten: 44.525
    • Truebase
Re: Drive damaged? Ik zie t niet... en nu?
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2020, 19:57:56 »
 :thumbup:


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-3   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-13
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-13


 

hoe kan je zien hoeveel data er op de externe usb drive staat.

Gestart door Marco@70Board Externe harddisks en Printers

Reacties: 2
Gelezen: 2299
Laatste bericht 29 maart 2017, 08:12:45
door Marco@70
opnieuw indexeren van 'Drive' vereist.

Gestart door macxboBoard Synology DSM 6.1

Reacties: 7
Gelezen: 3450
Laatste bericht 14 maart 2018, 09:37:00
door Briolet
Cloud Drive op Windows10 error melding

Gestart door aliazzzBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 0
Gelezen: 538
Laatste bericht 08 mei 2021, 14:28:30
door aliazzz
Synology Drive: Bezig met synchroniseren - Bezig met verwerking blijft

Gestart door Johanvh83Board Cloud Station & Drive

Reacties: 9
Gelezen: 2072
Laatste bericht 23 november 2021, 16:46:13
door HenkGroen
Kan extern geen verbinding maken vanuit Synology Drive

Gestart door BasvdBerkBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 7
Gelezen: 1184
Laatste bericht 20 oktober 2022, 21:44:17
door BasvdBerk