Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Goner op 16 juli 2019, 12:14:32

Titel: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 16 juli 2019, 12:14:32
Disk 2 van m'n DS212j begint tot mijn schrik SMART errors te geven.
Als ik zo eens lees, kan ik eenvoudig de disk vervangen door een nieuwe. Probleem is natuurlijk dat de Seagate Barracuda Green niet meer (nieuw) te krijgen is.
Heeft iemand ervaring met vervangen van een ST2000DL003-9VT166 door een nieuwer model HD, waarschijnlijk ook met meer capaciteit ?

EDIT: signature klopt niet helemaal meer, tijdje hier niet geweest :-)
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 16 juli 2019, 12:21:09
Citaat
Heeft iemand ervaring met vervangen van een ST2000DL003-9VT166 door een nieuwer model HD, waarschijnlijk ook met meer capaciteit ?
Geen gevraagde specifieke ervaring maar, het maakt niet uit welke Seagate je gaat kiezen echter, met meer capaciteit (>2TB) krijg je niet meer capaciteit in SHR/RAID1.
Meer capaciteit krijg je pas als beide HD's dezelfde capaciteit hebben.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 16 juli 2019, 14:41:33
Ja, met meer capaciteit bedoelde ik dat je misschien niet eens meer 2TB kan krijgen , alles wordt groter ;-)
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 16 juli 2019, 14:54:30
Citaat
Probleem is natuurlijk dat de Seagate Barracuda Green niet meer (nieuw) te krijgen is.
Even Googlen levert het volgende op: Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB - 3.5" (https://azerty.nl/product/seagate/3122357/barracuda-st2000dm008-2tb-3-5-sata-6gb-s?gclid=EAIaIQobChMI6brkq7254wIVhuJ3Ch2_VAeCEAQYAiABEgLskPD_BwE) (Green)  ;)
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Briolet op 16 juli 2019, 14:55:25
Citaat
alles wordt groter
Dat ken ik. Mijn oude Mac performa kon maar 2 GB adresseren. Toen zijn HDD stuk ging kon ik ook niet kleiner krijgen dan een 16 GB HDD. Gelukkig gold die limiet alleen per partitie en heb er toen maar 8 partities van 2GB op gezet.

Maar 2TB is vast nog wel verkrijgbaar. Groter kan echter geen kwaad, want die andere HDD zal een dezer dagen ook wel de geest geven en dan krijg je de opslag wel beschikbaar.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 16 juli 2019, 15:25:31
Even Googlen levert het volgende op: Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB - 3.5" (https://azerty.nl/product/seagate/3122357/barracuda-st2000dm008-2tb-3-5-sata-6gb-s?gclid=EAIaIQobChMI6brkq7254wIVhuJ3Ch2_VAeCEAQYAiABEgLskPD_BwE) (Green)  ;)

Daar kwam ik ook op uit.
Grappig genoeg is 2TB nu veel goedkoper dan 6, 7 jaar geleden, toen betaalde ik zowat €100 voor die 2TB disk !!
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 16 juli 2019, 15:39:37
Waarschijnlijk omdat er bijna geen interesse meer is in deze. ;D
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Briolet op 16 juli 2019, 16:29:08
Grappig genoeg is 2TB nu veel goedkoper dan 6, 7 jaar geleden, toen betaalde ik zowat €100 voor die 2TB disk !!

Eind 2011 waren er grote overstromingen in zuidoost Azië. Hierbij zijn ook een paar belangrijke productielocaties van harde schijven getroffen. Gevolg was dat de prijzen van HDD's, tegen de jarenlange trend in, duurder werden. Ik weet het nog goed, omdat ik toen juist mijn eerste nas kocht. (Ook een 212J).

6 á 7 jaar geleden valt precies in die periode van schaarste.  ;)
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 02 augustus 2019, 09:57:51
Nou, HDD2 vervangen door een mooie nieuwe Seagate Barracuda 2TB ...
NAS aangezet, alle lampjes branden, oranje status knippert nog. Kan er nog niet op inloggen. Is waarschijnlijk nog even met zichzelf bezig ?

EDIT : kan DS212 niet pingen... lijkt me niet goed.
Voor de volledigheid ; ik kreeg eerst SMART errors op disk 2 en daarna een melding over 'entered degraded mode'.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 02 augustus 2019, 10:09:54
Kijk even met Assistant wat de status is.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 10 augustus 2019, 11:27:40
Nou, heb de disk met SMART errors vervangen door een nieuwe HD van 2TH, maar DS212 kwam niet eens op.

Nu de 'defecte' HD er weer in gestopt en dan krijg ik tenminste contact.
Volume 1 is 'degraded'. HD2 heeft abnormal SMART status en HD1 staat nu te laden, nog geen info. Blijkbaar moet de DS eerst zelf even nog wat met die degraded state voor de nwe HD erin kan ?

Begin me af te vragen of er met HD1 ook iets mis is dat die maar 'loading' blijft geven en status 'not initialized' ...
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 10 augustus 2019, 11:34:11
Als je een HD vervangt, dan moet het volume worden hersteld.
Het herstellen kan idd lang duren (zeker bij een J type NAS) echter, de NAS zou wel benaderbaar moeten zijn tijdens het herstellen echter, de performance is dan wel (veel) minder ((zeker bij een J type NAS).

Maar, ik zie dat je voorgaande bericht alweer 8 dagen geleden is, wat is er allemaal in die tussentijd gebeurd ? 
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Briolet op 10 augustus 2019, 12:07:07
Goede disk vervangen? Bij de 212J is het niet intuïtief wat nr 1 is.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 10 augustus 2019, 12:14:01
HD1 is de bovenste, staat aangegeven aan de zijkant.

[attachimg=1]
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 10 augustus 2019, 12:25:23
Ik heb HD2 vervangen, maar heb de indruk dat die niet het probleem veroorzaakt ; heeft wel SMART errors, maar wordt wel herkend.
HD1 wordt niet eens herkend :



Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Briolet op 10 augustus 2019, 12:54:17
Ik snap er niets van. Ik dacht dat Disk 1 okay was en nog de originele. Maar dat is een 4TB schijf. Had je vroeger een raid van een 2TB en een 4TB schijf?
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 10 augustus 2019, 17:29:15
Nee, dat klopt juist niet.
HD1 is exact hetzelfde als HD2, 2TB Seagate, maar wordt helemaal verkeerd 'herkend' ...
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 10 augustus 2019, 23:43:53
Je had 2 ST2000DL003 HD's
HD2 is vervangen maar ik zie dat, HD1 dus niet goed meer wordt herkent en HD2 (de nieuwe dus) is abnormal:

[attachimg=1]

De NAS draait dus nu alleen op de oude of nieuwe HD2 ?

Ik snap niet waarom HD1, die niet is vervangen, nu niet meer herkent wordt, terwijl die er al wat jaren meedraait.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: T430user op 11 augustus 2019, 09:17:41
DSM opnieuw installeren wellicht een optie?
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Briolet op 11 augustus 2019, 09:47:00
In elk geval klopt er iets niet met schijf 1 of bay 1 als het niet lukt de identiteit van de schijf in te lezen. Misschien alleen een slecht contact?
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 18 augustus 2019, 13:53:31
Sorry dat het steeds zo lang duurt, maar ben er niet constant mee bezig ;-)

Van HD2 is inderdaad de SMART status 'abnormal' maar hij is wel te benaderen. Heb wat belangrijke bestanden naar een externe HD gekopieerd.
En HD1, ja dat is vreemd, die werd opeens niet meer herkend.

Heb zojuist HD1 vervangen en systeem is nu bezig. Ik laat horen hoe het verder gaat ..

Dat ging snel. de nwe HD1 werd herkend en ik kon nu ook eindelijk voor 'repair' kiezen !! Dat is nu bezig.

Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 19 augustus 2019, 09:00:27
status update ;
ging aanvankelijk lekker snel, gisterochtend begonnen en 's avonds op 97% ... maar de laatste loodjes wegen blijkbaar het zwaarst.  Nu op 98% en nog wat.

EDIT: iemand ervaring met repareren van een degraded volume (2 x 2TB in SHR) ? Hoe lang kan zoiets duren ?
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: T430user op 19 augustus 2019, 12:47:15
Citaat
EDIT: iemand ervaring met repareren van een degraded volume (2 x 2TB in SHR) ? Hoe lang kan zoiets duren ?

Met Windows op een PC wellicht?  Dat kan wel even duren!

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/guide-to-using-check-disk-in-windows-vista/
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Robert Koopman op 19 augustus 2019, 13:20:06
Kan zo 24-36 uur duren toch?
Met een j-type zal het echt wel even duren.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Hofstede op 19 augustus 2019, 13:23:42
- Schijf 1 deed niet meer en is nu vervangen door een nieuwe.
- Schijf 2 is beschadigd.

Beide schijven van het SHR volume hebben/hadden een probleem.

Dus grote kans dat de reparatie blijft hangen omdat schijf2 ook niet goed is.

Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 19 augustus 2019, 14:14:21
Nou, schijf 2 heeft alleen wat SMART errors (bad sectors) maar dat schijnt niet zo'n probleem te zijn. Heb gelezen van mensen die daar nog weken/maanden mee hebben doorgewerkt.
Maar dat is wel de volgende stap : nog een disk om t.z.t. schijf 2 ook te vervangen.

En zoals ik zei ; de eerste 97% ging als een trein, nu wordt het echter opeens trager ...
Maar goed, het repareren loopt nog en de DS212j is te benaderen voor alles, dus ik wacht gewoon af.

@T430user ; ik snap niet helemaal wat Windows & PC ermee te maken hebben ??
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Hofstede op 19 augustus 2019, 14:56:49
@Goner: Van alleen maar een paar bad sectors krijgt de schijf geen SMART status "abnormal". Dan blijft de status gewoon "Normal".
De status "abnormal" geeft aan dat er toch wel wat serieuzere problemen zijn met die schijf, en dat hoeven niet alleen maar bad sectors te zijn. Hij dient gewoon per direct vervangen te worden.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 19 augustus 2019, 15:04:08
Je kunt dan beter even kijken naar alle S.M.A.R.T. ID's in:
Opslagbeheer > HDD/SSD > kies HD2 dan Integriteitsinfo > S.M.A.R.T. > S.M.A.R.T-Attribuut > Details
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: T430user op 19 augustus 2019, 15:17:07
Van het voorjaar had ik ook een slechte NAS schijf, die inmiddels voor een RED vervangen maar de oude voor de lol eens CHKDSK op losgelaten, alles werd keurig gerepareerd en de schijf is nu voor andere doeleinden weer in gebruik.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 07 september 2019, 17:49:13
Nou, repair gestart op 18 augustus en afgelopen donderdag was de volume weer 100% !!

HD2 geeft nog steeds SMART errors (bad sectors) dus die zal ik ook maar zsm vervangen, zal hopelijk wat sneller gaan nu HD1 helemaal normaal is.
[attach=1]

De repair startte heel snel, na ruim een dag zat ik al over de 90%, daarna ging het tergend langzaam.

Bedankt voor alle advies en tips !!
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Birdy op 07 september 2019, 18:01:41
De repair kan je ook een hogere prio geven zodat het korter duurt, zie DSM Help.
Titel: Re: disk vervangen bij SHR met data protection
Bericht door: Goner op 07 september 2019, 18:06:29
Ik zit nog op DSM 5, heb die setting nog niet kunnen vinden ...