Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: JanR op 02 april 2014, 22:03:58
-
Vanaf heden krijg ik de volgende melding van mijn Synology DJ212
Disk 1:
Disk Reconnection Count 0
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Disk 2:
Disk Reconnection Count 3
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Bij controle van de schijf geeft DSM dat alles correct is. Ik kan nergens vinden wat deze melding precies inhoud.
Weet iemand wat deze melding betekend.
-
Kijk eens in S.M.A.R.T. info van Disk 1.
Anders een korte en uitgebreide S.M.A.R.T. test doen.
Denk dat je Disk problemen heeft/krijgt.
-
De schijven zijn 2x WD 1,5TB Green
De smart test heb ik gedaan, wel de snelle uitvoering en deze geeft de status normaal. In de beschrijving bij integriteitsinfo heb ik de indruk dat dit wel een probleem van de schijf is. Zal straks een uitgebreide smarttest uitvoeren op schijf 2 en kijken wat de status hiervan is.
-
Die uitgebreide duurt wel een tijdje.
Kun je anders een printscreen maken van S.M.A.R.T info van Disk 1, dan kunnen we het waarschijnlijk ook wel zien wat er mis is.
-
De volledige smart test uitgevoerd, status is normaal. bijgaand een printscreen van de smart status en daar zie ik bij udma_crc_error het getal 3 staan. Voor de rest ziet het rapport er goed uit.
De schijven zijn ongeveer 4 jaar oud.
-
Ik heb dezelfde indruk dat er sinds de laatste DSM update iets niet goed is.
Ook hier krijg ik SMART fouten bij een schijf telkens deze s'nachts automatisch uitgevoerd wordt. Het toestel komt dan ook uit hibernation om deze test uit te voeren.
Als ik dan de "slechte" schijf achteraf handmatig een snelle of uitgebreide test laat uitvoeren is er niets aan de hand. Dan komt de schijf telkens terug in normaal status bij de S.M.A.R.T. test en is de systeemintegriteit weer goed.
-
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=116&t=83760 (http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=116&t=83760)
-
Beste Synologen :D
Mijn nieuwe Synology met oude schijven geeft mij voor het eerst ook een vrij verontrustend bericht:
Disk 1:
Disk Reconnection Count 80
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Disk 2:
Disk Reconnection Count 24093
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Disk 3:
Disk Reconnection Count 0
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Disk 4:
Disk Reconnection Count 243
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Wat zou een normale/ aanvaardbare counts mogen zijn?
Heb SMART nog eens uitgevoerd, status is ok overal...
Hoe moet men het interpreteren?
Dank U :)
-
ter info, ik ben tijdelijk Hybride Raid van Synology aan het testen, dus weet ik niet of het normaal is dat Disk2 meer error heeft of mag hebben.... Toch onruststellend :D
-
Schijf 2 verliest wel erg vaak de verbinding!
Ik zou deze schijf zeer goed in de gaten houden, je draait nu in SHR dus bij uitval niet meteen een ramp.
Maar goed is het niet.
Hoe oud is oud?
Bedenk dat schijven zeker drie jaar garantie hebben. Althans bij WD is dat het geval.
Ik had vorige week ook een schijf die steeds uitviel en een dag later definitief defect.
-
Ik zou de schijf er even uithalen en opnieuw plaatsen (terwijl de NAS uitstaat). Mogelijk maakt de schijf slecht contact bij zijn connector.
-
Dag Robert,
Schijven zijn gerecycleerde uit een ander raid waar Highpoint controller onbetrouwbaar is geworden
Zal het zeker in het oog houden, had geen melding gekregen daar voor, dus wel handig om zo'n rapport te hebben, kan ineens testen hoe worst case scenario zou verlopen door schijf even te vervangen
Persoonlijk heb ik altijd geopteerd om backup (image) terug te zetten ipv raid te herbouwen, ooit is gedaan en heeft weken geduurd! Ik weet niet wat zo'n Nas zou doen ;)
In ieder geval, ondanks slechte nieuws, happy om te weten dat er iets aan de hand is voor het te laat is.
-
Bedankt Hofstede!
Geen slecht voorstel! Zal het zeker eerst proberen :)
Ik zou de schijf er even uithalen en opnieuw plaatsen (terwijl de NAS uitstaat). Mogelijk maakt de schijf slecht contact bij zijn connector.
-
Naar aanleiding hiervan een tijd terug ook maar een ticket aangemaakt bij Synology. Waarop na wat heen en weer gemail, incl het op hun verzoek toezenden van de kernellog, hun uiteindelijke reaktie..........
The scenario seems is happened once on 3/31. And there are some compatibility log:
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414262.400760] ata3.00: cmd ea/00:00:00:00:00/00:00:00:00:00/a0 tag 0
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414262.400762] res 40/00:ff:00:00:00/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414262.414520] ata3.00: status: { DRDY }
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414262.422067] ata4.00: exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x6 frozen
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414262.429203] ata4.00: failed command: FLUSH CACHE EXT
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414262.434285] ata4.00: cmd ea/00:00:00:00:00/00:00:00:00:00/a0 tag 0
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414262.434288] res 40/00:ff:00:00:00/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414262.448058] ata4.00: status: { DRDY }
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414267.805234] ata3: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414267.811872] ata4: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414272.450267] ata3: COMRESET failed (errno=-16)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414272.454721] ata3: COMRESET fail, set COMRESET fail flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414272.463824] ata4: COMRESET failed (errno=-16)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414272.468269] ata4: COMRESET fail, set COMRESET fail flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414277.826993] ata3: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414277.833621] ata4: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414282.472039] ata3: COMRESET failed (errno=-16)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414282.476505] ata3: COMRESET fail, set COMRESET fail flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414282.485593] ata4: COMRESET failed (errno=-16)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414282.490044] ata4: COMRESET fail, set COMRESET fail flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414287.848757] ata3: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414287.855396] ata4: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414317.473240] ata3: COMRESET failed (errno=-16)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414317.477699] ata3: COMRESET fail, set COMRESET fail flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414317.483039] ata3: limiting SATA link speed to 1.5 Gbps
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414317.492040] ata4: COMRESET failed (errno=-16)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414317.496486] ata4: COMRESET fail, set COMRESET fail flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414317.501800] ata4: limiting SATA link speed to 1.5 Gbps
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.503114] ata3: COMRESET failed (errno=-16)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.507571] ata3: COMRESET fail, set COMRESET fail flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.512897] ata3: reset failed, giving up
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.516995] ata3.00: detect reset link fail, set detach flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.522755] ata3: get error flags 0x2
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.526517] ata3.00: still have recovery flags link 0x2 ap 0x2, don't disabled it
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.534097] ata3.00: device reported invalid CHS sector 0
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.539585] ata4: COMRESET failed (errno=-16)
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.539590] ata3: do detect tries 1
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.539602] ata3: device plugged sstatus 0x113
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.552157] ata4: COMRESET fail, set COMRESET fail flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.557472] ata4: reset failed, giving up
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.561594] ata4.00: detect reset link fail, set detach flag
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.567346] ata4: get error flags 0x2
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.571096] ata4.00: still have recovery flags link 0x2 ap 0x2, don't disabled it
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.578668] ata4.00: device reported invalid CHS sector 0
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.584168] ata4: do detect tries 1
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.584178] ata3: exception Emask 0x10 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0xf t1
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.584182] ata3: irq_stat 0x00000000, PHY RDY changed
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.603326] ata4: device plugged sstatus 0x113
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.607873] ata4: exception Emask 0x10 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0xf t1
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414322.614490] ata4: irq_stat 0x00000000, PHY RDY changed
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414327.238427] ata3: link reset sucessfully clear error flags
Mar 31 18:49:38 DiskStation kernel: [414327.481309] ata4: link reset sucessfully clear error flags
Please help to monitor the status of the disks and if it happen again, retrieve the kernel log immediately when you are able to access it.
Hope this helps.
--
Best Regards,
Caprii Huang
Technical Support
Iemand die hier wat van kan maken :?: :oops:
-
Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat de HD's aangesloten op poort 3 en 4 (ata) niet reageren in eerste instantie (timeout) en later wel (link reset sucessfully clear error flags).
Maar wat dan de oplossing is of wordt ?.
Het kan Hardware (SATA) zijn maar ook de Linux Kernel die faalt.
Is het zo dat 1x gebeurd is dan, zoals Synology dit dan ook aangeeft ? (The scenario seems is happened once on 3/31).
Verder hebben ze het over: "And there are some compatibility log"
Wat ze hiermee bedoelen ? Geen idee...
Want ik zie ook wel dat er wat in de log staat en wat dit te maken heeft met "some compatibility" :S
Je HD's worden n.l. gewoon ge-support.
Dus, als dit vaker voorkomt dan doen wat ze van je vragen en er achteraan zitten.
Mocht blijken dat het een harware issue is, dan heb je volgens mij nog steeds garantie ?
-
Het gebeurde inderdaad maar 1 keer toen de nas uit slaapstand kwam. En omdat de disks zo`n raar geluid maakten heb ik hibernate voorlopig maar uitgeschakeld met het oog op het mogelijk beschadigen van de disks.
Vandaar dus dat het ook niet meer voorgekomen is.
Ik heb wel het idee dat DSM 5 het probleem is/kan zijn, want voordien nooit dit probleem gehad.
-
Hallo ;)
het is ook tijd om na te gaan of je een goede werkende kopie van je Nas hebt... :D
eventueel testen door een nieuwe schijf in te steken en zien of ie het ook doet...
-
En zojuist weer hetzelfde euvel, maar dan alleen met disk 4 inclusief de vreemde tsjilpende geluiden.
Wederom weer een logfile gestuurd naar Synology support.
Verder niemand hier last van ?
-
Het kan ook een voedings probleem zijn.
Als al je hardisk opeens opspinnen dan trekken die een piekstroom die vele malen hoger is dan de nominale stroom. Als je dan een beetje krap gedimensioneerde voeding hebt kan zomaar zijn dat dan een of meerdere disks niet (of niet tijdig genoeg) kunnen upspinnen.
Die is dus afhankelijk van je voeding en welke en hoeveel disken.
Op zich geen probleem, want ze komen wel weer bij als de anderen eenmaal draaien.
Als er bij een uitgebreide smarttest niets bijzonders gevonden wordt kan het eigenlijk weinig kwaad.
Voor interpretatie van smartwaarden kun je hier kijken.
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Overigens zijn er in het verleden ook een probleem met samsungdisken geweest die te langzaam upspinden waardoor de synology dacht dat ze weg waren. Er is toen ook een patch door synology uitgebracht die dat verhielp.
-
Die piekstroom had de eerste keer inderdaad de oorzaak kunnen zijn omdat de nas toen uit hibernation kwam.
Maar hibernation is sindsdien uitgeschakeld, dus de disks draaien nu constant.
Ik gebruik trouwens gewoon de bijgeleverde standaardvoeding, zou niet weten welke andere.
Zal vannacht nog eens de uitgebreide test over alle vier de disks laten gaan.
Bedankt voor de link.