Auteur Topic: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem  (gelezen 5833 keer)

Offline sciurius

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 38
  • Berichten: 427
  • Arms are made for hugging
Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Gepost op: 19 juli 2016, 08:29:23 »
Nog meer WD Red ellende.

NAS (DS413) rapporteert IO errors na nog geen 4000 diskuren:

The hard disk 2 on nas1 had an I/O error, but it is working properly now after several retries. It might have been caused by bad sectors. If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.
Enige tijd later ging het echt mis, de SMART test ging goed maar er verschenen echte errors in de SMART log:

Error 3 occurred at disk power-on lifetime: 3958 hours (164 days + 22 hours)
  When the command that caused the error occurred, the device was active or idle.

  After command completion occurred, registers were:
  ER ST SC SN CL CH DH
  -- -- -- -- -- -- --
  40 51 08 e0 ad 41 e7  Error: UNC 8 sectors at LBA = 0x0741ade0 = 121744864

  Commands leading to the command that caused the error were:
  CR FR SC SN CL CH DH DC   Powered_Up_Time  Command/Feature_Name
  -- -- -- -- -- -- -- --  ----------------  --------------------
  c8 00 08 e0 ad 41 e7 08  43d+00:32:36.315  READ DMA
  ec 00 00 00 00 00 a0 08  43d+00:32:36.300  IDENTIFY DEVICE
  ef 03 46 00 00 00 a0 08  43d+00:32:36.299  SET FEATURES [Set transfer mode]

Een paar 100 uur later begon de SMART test te falen.

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Extended offline    Completed: read failure       10%      4723         16469368
# 2  Extended offline    Completed: read failure       10%      4337         16469368
# 3  Extended offline    Completed without error       00%      3978         -

Nieuwe disk aangeschaft en deze in de NAS geplaatst om de functie van de verdachte (kapotte?) disk over te nemen. Verdachte disk teruggestuurd om te vervangen onder garantie.

Nu krijg ik van de nieuwe disk na pakweg 750 draaiuren dezelfde melding over IO errors. Extended SMART test gedraaid en die geeft geen errors. Maar SMART attribuut Current_Pending_Sector staat nu op 1, en volgens de informatie is dat een 'critical parameter.
De nieuwe disk zit overigens in een andere bay (#3) dan de verdachte disk (#2).

Toevallig enkele slechte disks? Of mag ik ook de NAS zelf niet uitsluiten?
  • Mijn Synology: DS418
  • HDD's: 2 x WD8003FFBX
DS418 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x WD8003FFBX (SHR) / Dovecot / Nextcloud / Transmission / ResilioSync / SynchThing / Spotweb / Logitech Media Server + Spotify
DS413 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x ST3000DM001-1CH166 (SHR) 2 x WD40EFRX-68WT0N0 (SHR) / Testing
RaspberryPi 4 4GB / SSD 256GB / Nextcloud / Logitech Media Server + Spotify / PostgreSQL / DAViCal / Domoticz / Custom services
HP tn520 / HomeAssistant

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8046
  • Berichten: 44.176
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2016, 08:50:42 »
Ik ben van mening dat een NAS of PC een HD niet defect kan maken, wat wel kan, is het hebben van slechte SATA aansluitingen maar, die maken HD's niet defect.
Wat zegt WD zelf eigenlijk hiervan?


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline sciurius

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 38
  • Berichten: 427
  • Arms are made for hugging
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2016, 10:01:05 »
Ik ben van mening dat een NAS of PC een HD niet defect kan maken

Helemaal mee eens.

Citaat
wat wel kan, is het hebben van slechte SATA aansluitingen maar, die maken HD's niet defect.

Eveneens. De reden dat ik de NAS erin betrek is dat de melding over IO errors door de NAS wordt gegenereerd en deze wellicht iets foutief interpreteert.

De SMART output wijst naar mijn mening echter duidelijk op problemen.

Citaat
Wat zegt WD zelf eigenlijk hiervan?

Ik zal het ze vragen.
  • Mijn Synology: DS418
  • HDD's: 2 x WD8003FFBX
DS418 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x WD8003FFBX (SHR) / Dovecot / Nextcloud / Transmission / ResilioSync / SynchThing / Spotweb / Logitech Media Server + Spotify
DS413 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x ST3000DM001-1CH166 (SHR) 2 x WD40EFRX-68WT0N0 (SHR) / Testing
RaspberryPi 4 4GB / SSD 256GB / Nextcloud / Logitech Media Server + Spotify / PostgreSQL / DAViCal / Domoticz / Custom services
HP tn520 / HomeAssistant

Offline sciurius

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 38
  • Berichten: 427
  • Arms are made for hugging
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2016, 10:43:28 »
Ik heb overlegd met de leverancier en die is het me me eens dat een disk met IO errors en Current Pending Sector count moet worden omgeruild.

Ironisch: Ik heb de nieuwe disks aangeschaft om de oude NAS disks te vervangen, maar de oude schijven draaien nog steeds probleemloos terwijl de nieuwe schijven problemen geven...
  • Mijn Synology: DS418
  • HDD's: 2 x WD8003FFBX
DS418 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x WD8003FFBX (SHR) / Dovecot / Nextcloud / Transmission / ResilioSync / SynchThing / Spotweb / Logitech Media Server + Spotify
DS413 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x ST3000DM001-1CH166 (SHR) 2 x WD40EFRX-68WT0N0 (SHR) / Testing
RaspberryPi 4 4GB / SSD 256GB / Nextcloud / Logitech Media Server + Spotify / PostgreSQL / DAViCal / Domoticz / Custom services
HP tn520 / HomeAssistant

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8046
  • Berichten: 44.176
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2016, 11:23:44 »
Het is nu eenmaal geen garantie dat nieuwe HD's probleemloos werken, daar zijn al diverse discussies over geweest hier. ;)


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Pugnantibus

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2016, 10:58:49 »
Ik had een soortgelijk probleem, alleen klapte Volume_1 er bij mij volledig uit. Gelukkig geen belangrijke zaken op die schijf, maar wel op Volume_2.
Uiteindelijk de zaak weer aan het draaien gekregen door vooral dit forum, maar nog wel met een issue. Volume_2 draait en is volledig benaderbaar en daarop is DSM geïnstalleerd. Volume_1 heb ik volledig moeten checken en formatteren, maar kan ik niet benaderen via Filestation of Finder op de Mac. In opslag beheer zijn beide schijven zichtbaar zo ook in volume, diskgroep en HDD; allemaal prima! Ik kan alleen op geen enkele manier Volume_1 aanspreken zelfs niet via Filestation. Iemand een idee?

Als toevoeging, de beide schijven staan in RAID 0
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: 1 x ST2000DM001

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 273
  • -Ontvangen: 1803
  • Berichten: 10.991
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2016, 11:41:33 »
Je moet wel een gedeelde map aanmaken op het nieuwe volume.
Doe je via het Configuratiescherm.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8046
  • Berichten: 44.176
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2016, 13:20:25 »
@Pugnantibus



Maar, dat heb je in het verleden toch eerder zo gedaan ?

En in de printscreen zie ik Volume_2, dat is een dus gedeelde map die kennelijk op de verkeerde volume is geplaatst, je kunt deze iook verhuizen naar volume2 in Volume_2 "Bewerken", dan verhuist de gehele map met inhoud naar volume2.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Pugnantibus

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2016, 13:48:22 »
@Birdy
Klopt.
Vanmorgen nog een keer een rebooten uitgevoerd. Hierna was het mogelijk om een nieuwe gedeelde map aan te maken.

Uiteindelijk Volume_1 ook weer aan de praat gekregen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik erg lang niet meer bezig ben geweest met het netwerk en de beide NAS n die erin zitten. Dus de aanwijzingen hebben mij ook weer even wakker geschud.

Thx

Pugnantibus
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: 1 x ST2000DM001

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8046
  • Berichten: 44.176
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2016, 14:09:59 »
Mooi zo en succes verder :thumbup:


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline davey

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 66
  • Berichten: 876
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2016, 09:57:54 »
Ik zou ook als ik jouw was een backup maken van alle gegevens stel dat je nas er mee stopt.

Offline sciurius

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 38
  • Berichten: 427
  • Arms are made for hugging
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2016, 16:21:55 »
En weer een gloednieuwe WD disk die na ruim 1000 uur I/O errors en SMART failures geeft.
Error 10 occurred at disk power-on lifetime: 1092 hours (45 days + 12 hours)
  When the command that caused the error occurred, the device was active or idle.

  After command completion occurred, registers were:
  ER ST SC SN CL CH DH
  -- -- -- -- -- -- --
  40 51 08 48 e9 23 e1  Error: UNC 8 sectors at LBA = 0x0123e948 = 19130696

  Commands leading to the command that caused the error were:
  CR FR SC SN CL CH DH DC   Powered_Up_Time  Command/Feature_Name
  -- -- -- -- -- -- -- --  ----------------  --------------------
  c8 00 08 48 e9 23 e1 08   3d+11:27:57.367  READ DMA
  ec 00 00 00 00 00 a0 08   3d+11:27:57.351  IDENTIFY DEVICE
  ef 03 46 00 00 00 a0 08   3d+11:27:57.351  SET FEATURES [Set transfer mode]
  • Mijn Synology: DS418
  • HDD's: 2 x WD8003FFBX
DS418 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x WD8003FFBX (SHR) / Dovecot / Nextcloud / Transmission / ResilioSync / SynchThing / Spotweb / Logitech Media Server + Spotify
DS413 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x ST3000DM001-1CH166 (SHR) 2 x WD40EFRX-68WT0N0 (SHR) / Testing
RaspberryPi 4 4GB / SSD 256GB / Nextcloud / Logitech Media Server + Spotify / PostgreSQL / DAViCal / Domoticz / Custom services
HP tn520 / HomeAssistant

Offline sciurius

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 38
  • Berichten: 427
  • Arms are made for hugging
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2016, 20:31:07 »
Ik heb de volgende situatie:

Drive 1 - SHR/Raid1 - Volume1
Drive 2 - Hot Spare voor Volume1
Drive 3 - SHR/Raid1 - Volume1

Ik verwijder de disk in drive 3 en krijg de volgende log meldingen:

Volume1 has entered degraded mode
System is using Hot Spare disks to repair degraded storage space (Volume 1)
Failed to repair the storage space (Volume 1)

Als ik in de storage manager de disk in drive 2 opnieuw als hot spare aanwijs wordt deze wel aan de raid toegevoegd en begint de repair.

Maar waarom begon de repair niet meteen? Ik heb dit al vele keren gedaan en toen werkte het wel -- wat ook zou moeten wat daarvoor is het immers een hot spare.
  • Mijn Synology: DS418
  • HDD's: 2 x WD8003FFBX
DS418 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x WD8003FFBX (SHR) / Dovecot / Nextcloud / Transmission / ResilioSync / SynchThing / Spotweb / Logitech Media Server + Spotify
DS413 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x ST3000DM001-1CH166 (SHR) 2 x WD40EFRX-68WT0N0 (SHR) / Testing
RaspberryPi 4 4GB / SSD 256GB / Nextcloud / Logitech Media Server + Spotify / PostgreSQL / DAViCal / Domoticz / Custom services
HP tn520 / HomeAssistant

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 273
  • -Ontvangen: 1803
  • Berichten: 10.991
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2016, 21:26:15 »
Als ik hier kijk: Hot spare dan staat SHR er niet specifiek bij.

Jij schrijft SHR/raid1 maar is het SHR of raid1
Ik denk de eerste.
Zou dat verschil maken?
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline sciurius

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 38
  • Berichten: 427
  • Arms are made for hugging
Re: Disk defect -- of wellicht een NAS probleem
« Reactie #14 Gepost op: 02 augustus 2016, 23:49:55 »
SHR is Synology Hybrid Raid. Met 2 disks is dat Raid1.
Alle gebruikte schijven zijn identiek (WD Red, 4TB).
Voordat ik disk3 eruit haalde heb ik geverifieerd dat disk2 als hot spare stond aangegeven.
En, zoals gezegd, ik doe dit al jaren 2 à 3 keer per jaar.
  • Mijn Synology: DS418
  • HDD's: 2 x WD8003FFBX
DS418 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x WD8003FFBX (SHR) / Dovecot / Nextcloud / Transmission / ResilioSync / SynchThing / Spotweb / Logitech Media Server + Spotify
DS413 / DSM 6.2.4-25556 Update 7 / 2 x ST3000DM001-1CH166 (SHR) 2 x WD40EFRX-68WT0N0 (SHR) / Testing
RaspberryPi 4 4GB / SSD 256GB / Nextcloud / Logitech Media Server + Spotify / PostgreSQL / DAViCal / Domoticz / Custom services
HP tn520 / HomeAssistant


 

DSM 5.2-5592 Update 2 En constante disk activiteit

Gestart door Daytona12Board Synology DSM 5.2

Reacties: 11
Gelezen: 6342
Laatste bericht 21 augustus 2015, 10:13:39
door Daytona12
Back-up op Disk 2 van eenzelfde NAS

Gestart door VisperBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 5
Gelezen: 4958
Laatste bericht 03 april 2012, 16:07:04
door Nelesss
DS213 ziet 1 disk niet

Gestart door w_d_RooyBoard NAS hardware vragen

Reacties: 8
Gelezen: 2896
Laatste bericht 30 mei 2013, 22:53:21
door w_d_Rooy
IP address of DISK station has been blocked by SSH

Gestart door EstherBoard NAS hardware vragen

Reacties: 10
Gelezen: 12443
Laatste bericht 21 juli 2014, 08:40:23
door Briolet
Disk Vervangen - Normaal - Reboot - Blauwe Led!?

Gestart door RonNLBoard NAS hardware vragen

Reacties: 13
Gelezen: 2609
Laatste bericht 13 november 2016, 15:39:54
door RonNL