Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: rayadam op 13 november 2017, 20:02:39

Titel: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 20:02:39
Goedenavond,

Ik heb een NAS die piept. Het status lampje knippert oranje. Na zaken gelezen te hebben op internet en uiteindelijk toch connectie te hebben met de NAS is een van de schijven defect

Alleen nu twijfel ik welke schijf er echt defect is: Volume 1 is beschadigd, als ik kijk bij HDD/SDD dan staat er Schijf 1 Normaal en Schijf 2 Niet geinitialisseerd, kritiek..

Ik moet een nieuwe hdd hebben maar welke ik vervangen kom ik niet uit. Ja ik moet vervangen en heb 2TB, moet ik dan een 2TB terugzetten of mag het ook een 3TB zijn dan en waar moet de HDD aan voldoen.


Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Birdy op 13 november 2017, 20:07:12
Als er een HD defect is, dan geeft DSM aan welke.
Geef eens een printscreen van volume in opslagbeheer.
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 20:15:14
Zie bijlage, nog meer info nodig

[attachimg=1]

[attachimg=2]
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 20:17:56
Dit zal er ook wel mee te maken hebben
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Birdy op 13 november 2017, 20:37:23
HD2 is dus defect, kun je zien in Volume, HD1 wordt gezien en je ziet het in HDD/SSD..

Citaat
Dit zal er ook wel mee te maken hebben

Roundcube ? Die melding heeft m.i.z. er niets mee te maken, je Systeem draait gewoon dus, ook Roundcube, zie geen verband tussen een defecte HD en IMAP-Server.
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 20:42:45
Dank Birdy, waarom geeft hij dan aan dat schijf 1 een beschadiging heeft. Als ik naar volume ga dan zie ik toch echt volume staan en ook alleen deze kan ik beheren, als ik dit doe dan zie je het volgende in bijlage. Dus daarom mijn twijfel over schijf 2.

Wat kan het probleem met roundcube zijn dan

Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Birdy op 13 november 2017, 20:49:29
Citaat
waarom geeft hij dan aan dat schijf 1 een beschadiging heeft
Dat wordt helemaal niet aangegeven, er wordt aangegeven dat Volume 1 beschadigd is.

[attachimg=1]
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 20:52:37
Klopt maar jij zegt dat HD 2 defect is, ik snap het effe niet meer
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Sylvester op 13 november 2017, 21:03:37
Een schijf is iets anders dan een volume.
Als een schijf kapot is, is uiteraard ook het volume op die schijf geaffecteerd, maar is door redundantie voorlopig nog safe.
Toch moet je zo snel mogelijk die tweede schijf vervangen, zoals hij zelf aangeeft.
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 21:05:24
Dank voor de toelichting.

Moet ik nu een 2TB erin doen of mag het ook meer zijn.

Moet deze schijf nog ergens aan voldoen
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Sylvester op 13 november 2017, 21:07:35
ze moet minstens even groot zijn. Denk er wel aan dat alles boven de capaciteit van de eerste schijf voorlopig niet bruikbaar is.
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Birdy op 13 november 2017, 21:11:05
Je hebt RAID1 dus, als je een 2TB weer toevoegt, heb je 2TB netto, als je een 3TB toevoegt, blijft het 2TB netto dus, alles boven de 2TB is dan niet beschikbaar, die komt pas beschikbaar als je die andere ook wisselt door de zelfde grootte, bij 2TB en groter.
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 22:07:23
Dank je mannen.

Nog even een vraagje als ik de nieuwe HDD er instop dan druk ik op herstellen en volg de wizard. Wat gaat hij daarna doen, gaat hij alle data overzetten naar die nieuwe schijf. Ben bang dat als ik dat doe dat ik alles kwijt ben
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Birdy op 13 november 2017, 22:08:03
Yep. DSM Help (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair).
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Sylvester op 13 november 2017, 22:10:18
Een goeie backup is de moeder van het porseleinen kalf dat bijna verdronken is.... of zoiets
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 22:22:18
Ik kom nog heel even terug op een eerder bericht van jullie. Laat ik voorop stellen dat ik blij ben met alle hulp

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair

Ik heb gevonden in bovenstaande link Zo ja, ga naar het tabblad HDD/SSDom na te gaan welke harde schijf defect is.

Hij geeft heel duidelijk aan in dat zelfde scherm dat volume 1 normaal is en volume 2 kritiek. Stel ik haal volume 1 eruit ben ik dan niet alles kwijt

Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Birdy op 13 november 2017, 22:31:11
Het is NIET volume MAAR HD(Schijf)!

Dus "Stel ik haal HD(Schijf) 1 eruit ben ik dan niet alles kwijt"
Dan ben je alles kwijt.
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: Sylvester op 13 november 2017, 22:37:33
Je kunt een volume vergelijken met een 'partitie' op een PC-schijf. Doorgaans heeft een schijf maar één volume, maar kan perfect meerdere volumes bevatten.
Het volume is dus iets 'vluchtig', een manier van indelen van de harde schijf.
De harde schijf zelf is de hardware.
Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: rayadam op 13 november 2017, 22:46:36
MOD @rayadam Niet onnodig citeren.

dan snap ik het nu ik blijf van schijf 1 af en vervang schijf 2 ik volg de wizard en kan weer verder

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: DEFECTE SCHIJF
Bericht door: pvkan op 14 november 2017, 07:52:16
@rayadam

Het is hier al eerder genoemd, maar ik  krijg de indruk dat het je nog steeds niet helder is.

Ter geruststelling: Het is, zoals al aan gegeven, heel simpel:
1 volume bestaat uit 1 op meerdere schijven.
Zo bestaat volume 1 bij mij uit 3 HD's.

Bij jou bestaat volume 1 uit 2 schijven. Van die set schijven (die samen het volume vormen) is de tweede schijf stuk.
Daarom geeft volume 1 een foutmelding: "Ik ben 1 van mijn schijven kwijt".

Peter